Bir önceki yayınımızda bahsettiğimiz Söz Bize Geçmeden Evvel Haberdar Olmak başlıklı yazımızda haberciliğe başlamadan önce bilmemizde faydası olacak bazı maddeler vererek konu dahilinde bilgiler paylaşmıştık. Bu yayınımızda yine onun devamı olarak maddelerden oluşmakta olup her bir başlığı daha sonraki yayınlarımızla detaylandıracağımızı hatırlatalım.
Kitle
İletişim Araçlarına Göre Habercilik Türleri;
• Kitle iletişim araçlarının sahip olması gereken temel ilkelerden
bazıları Doğru yayıncılık, Kamuoyunun tercümanı olma, Olaylar karşısında tarafsızlık
ve Toplumu haberdar etmedir.
• Gazetede haber sunum öğelerinden “Haber metni” haberin ana metnini
oluşturan ve konunun anlatıldığı bölümdür.
• Televizyon haberciliğinin özelliklerinden bazıları Görüntü ve sesin
eşzamanlı ve anında iletilebilmesi, Aynı anda çok geniş bir kitleye hitap
edebilmesi, Olaylardan anında haberdar edebilmesi ve görüntü sunabilmesi, Gelişen
olayların konuşma biçiminde izleyiciye aktarılmasıdır.
• Radyo haberciliğinde dinleyici için en önemli mesleki kişilik “Sunucudur”.
• Televizyonun haber değeri ölçütleri arasında İlgi çekme, Doğruluk, Sıradışılık
ve yenilik, Önemlilik yer alır.
• Televizyon haberciliğinde var olan haber program türleri arasında Canlı
yayın, Günlük haber programları, Geniş kapsamlı haber programları ve Yorumlar
yer alır.
• Radyo haberciliği ile ilgili Radyo haberi hızlıdır, Radyo haberi
esnektir, Radyo haberi canlıdır ve Radyo haberinde açıklama değil verilen o
andaki bilgi önemlidir ifadeleri kullanılabilir.
• Dergi haberciliği ile ilgili Dergi haberciliğinde daha kalıcı nitelikte
fotoğraf ve görseller kullanılır, Dergide yayınlanmış haberler okurlar tarafından
dergiyle birlikte arşivlenebilir, Dergi haberciliğinde haberler daha detaylı ve
araştırmaya dayalı hazırlanabilir ve Dergi haberciliğinde sıradan, renksiz bir
haber, ilgiyle okunabilir hale gelebilir ifadeleri söylenebilir.
• İnternet/Online haberciliğinin geleneksel gazete haberciliğine göre
en önemli üstünlüğü “Haberlerde okur yansımalarının hemen alınması” olarak
söylenebilir.
• İnternet/Online Gazeteciliğin ayrıcalıklı özelliklerinden bazıları Hangi
sayfa, haber ve yazarın ne sayıda okunduğunun anında saptanması, Dağıtım sorunu
yaşanmaması, Araştırmacılar için geniş bir kaynak bulma olanağı sunması ve Kağıt,
mürekkep, baskı maliyetlerinin olmamasıdır.
Haber
Kaynakları;
• Dış haber kaynakları arasında Yabancı
televizyon, radyo, gazete, Uluslararası kuruluşların basın bültenleri, Büyükelçilik,
başkonsolosluk bültenleri ve Yabancı ajansların bültenleri yer alır.
• Haber ve yayın konuları
Vilayet, Belediyeler, Kaymakamlıklar, Muhtarlıklar olan haber alanı “Kamu
Yönetimidir”.
• Muhabirin sahip olması gereken kişilik
özelliklerinden bazıları Doğruluk, Dürüstlük, Güvenilir olmak ve Tutarlı olmaktır.
• Haber toplama aşamasında dikkat
edilecek unsurlardan bazıları Haber kaynağından alınan bilginin bir başka kaynaktan
daha denetlenmesi, Olayı ve anlatılanları tam anlamadan haber araştırmasının
tamamlanmaması, Bir röportaj ya da basın toplantısı için yola çıkılmadan önce
ön araştırma yapılması ve Haber toplarken önyargılı davranılmamasıdır.
• Gazetenin kendi istihbarat kadrosunun
görev yaptığı yerlerden bazıları Meclis, Partiler, Bakanlıklar ve Kamu kuruluşlarıdır.
• CHA Ulusal bir haber ajansıdır.
• Gazetecinin haber kaynağı ile
yüz yüze görüşme yöntemini tercih etmesinin sebeplerden bazıları Kaynağın daha
fazla bilgi vermesi, Haberin daha etkili yayınlanması, Bu buluşmadan içi
doldurulmuş bir haber çıkartılması, Etkili ve iyi çerçevelenmiş haber çıkmasıdır.
• Tema, AKUT, Kızılay, Çocuk
Esirgeme Kurumu “Halk ve Çevre Sağlığı, Sosyal Yardım Kuruluşları” haber alanına
bir örnektir.
• Haber alanları kategorisi
içinde Yangın ve kazalar, Suç haberleri, Eğitim, araştırma, bilim ve Mahkemeler,
davalar, yasalar gibi haberler yer alır.
• Geleneksel haber kaynaklarından
İnternet günümüzde yeni eklenmiştir.
Haber
Fotoğrafı;
• Fotoğrafın, daha önce basında
kullanılan görsel malzemelerden en önemli farkı Belge ve
kanıt olmasıdır.
• Basında ilk kez fotoğraf
kullanımı sırasında “Halftone” baskı tekniğinden yararlanılmıştır.
• Haber fotoğrafçılığı
uygulamalarına önemli kolaylık getiren ve 35 mm sinema filmini kullanan ilk fotoğraf makinesi
1920'lerin ortasında piyasaya çıkmıştır.
• Haber fotoğrafçılığının önemli
kilometre taşlarından biri olan fotoröportaj ilk “Almanya’da” başlamıştır.
• Haber fotoğrafçılığında
mükemmeliyetçi fotoğraf anlayışının temsilcisi olarak görülen fotoğrafçı “Henri
Cartier-Bresson’dur”.
• Haber fotoğrafının en önemli amacı
Haberi aktarmaktır.
• Haber fotoğrafının olmazsa
olmaz niteliği İçeriktir.
• Haber fotoğrafı üretim
sürecinin yönetim ve organizasyonu Fotoğraf editörü tarafından yapılmalıdır.
• Haber fotoğrafçılığının etik açıdan sorgulanabilmesinin ön koşulu Ne kadar özgür koşullarda gerçekleştirildiğinin bilinmesinden geçer.
• Haber fotoğrafçılığının etik açıdan sorgulanabilmesinin ön koşulu Ne kadar özgür koşullarda gerçekleştirildiğinin bilinmesinden geçer.
• Haber fotoğrafçılığında özel yaşamın
sınırları, Kamu yararına bağlı olarak zorlanmasında etik sakınca yoktur.
Medya
Okuryazarlığı;
• Kitle iletişimi ile ilgili Haberin,
kültürün ve bilginin insan topluluklarına ulaştırılmasıdır ifadesini söylemek doğru
olacaktır.
• Medya okuryazarlığının ortak özelliklerinden
bazıları Çeşitli biçimlerdeki yazılı - basılı, görsel, işitsel, elektronik
ortamlardaki iletilere erişmek, Medya iletilerini anlamak ve değerlendirmek
için gereken bilgi birikimine sahip olmak, Medyayı etkin ve akılcı biçimde
kullanmak ve Farklı kaynaklardan gelen bilginin doğruluğunu değerlendirmektir.
• Zaman, isimler ve tanımlamalar
medya okuryazarlığının “Bilişsel” boyutu ile ilgilidir.
• Aşk, nefret, hiddet ve mutluluk
medya okuryazarlığının “Duygusal” boyutu ile ilgilidir.
• Ruh halinin, vicdan duygularının
ne yönde olduğunu ifade eden medya okuryazarlığı boyutu “Ahlaki boyuttur”.
• Medya okuryazarlığı eğitimiyle kişilere
kazandırılmak istenen temel beceriler arasında
Medya
kapsamındaki bilgi kaynaklarını ve kanallarını özellikleriyle tanıma, Medyanın
isimler, tarihler, tanımlar ve ortamlarla ifade
edilebilen gerçek olaylara dayalı bilgiyi ne kadar kapsadığını inceleme, Materyal
üretim aşamalarını öğrenerek, düşünceleri gerektiğinde
medya ortamlarında ifade etme ve Medya kapsamında aşk, nefret, mutluluk ve kızgınlık
gibi duyguların nasıl aktarılması gerektiğini anlatma yer alır.
• Kişilere medya okuryazarlığı
konusunda beceri kazandıracak eğitimcilerin, bilgi sahibi olmaları gereken
konular arasında Bilgi
kaynakları, medya ürünleri ve iletişim kanalları, Bilgi gereksinimlerini
saptama ve gereksinimleri karşılama yöntemleri, Yayıncılık ve medya
endüstrileri, Medyanın özellikleri ve etkileri yer alır.
• Bir kişinin bir kelimeyi algılayıp,
hafızasındaki anlamı ile anlamlandırabilmesine “Yetenek” adı verilir.
• Medya okuryazarlığı için temel beceriler
arasında Bir
medya mesajını anlamlı parçalara bölebilmek, Birbiri ile ilgili olan ve olmayan
elemanları belirleyebilmek, Gruplandırılan parçalardan bir model oluşturabilmek
ve Bütün parçaları yeni bir yapıda bir araya getirebilmek yer alır.
• Bir mesajın yok sayılması veya
işleme tabi tutulmasına “Süzme” adı verilir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder