16 Aralık 2014 Salı

Söz Bize Geçmeden Evvel Haberdar Olmak "2"

Bir önceki yayınımızda bahsettiğimiz Söz Bize Geçmeden Evvel Haberdar Olmak başlıklı yazımızda haberciliğe başlamadan önce bilmemizde faydası olacak bazı maddeler vererek konu dahilinde bilgiler paylaşmıştık. Bu yayınımızda yine onun devamı olarak maddelerden oluşmakta olup her bir başlığı daha sonraki yayınlarımızla detaylandıracağımızı hatırlatalım.

Kitle İletişim Araçlarına Göre Habercilik Türleri;
 Kitle iletişim araçlarının sahip olması gereken temel ilkelerden bazıları Doğru yayıncılık, Kamuoyunun tercümanı olma, Olaylar karşısında tarafsızlık ve Toplumu haberdar etmedir.
 Gazetede haber sunum öğelerinden “Haber metni” haberin ana metnini oluşturan ve konunun anlatıldığı bölümdür.
 Televizyon haberciliğinin özelliklerinden bazıları Görüntü ve sesin eşzamanlı ve anında iletilebilmesi, Aynı anda çok geniş bir kitleye hitap edebilmesi, Olaylardan anında haberdar edebilmesi ve görüntü sunabilmesi, Gelişen olayların konuşma biçiminde izleyiciye aktarılmasıdır.
 Radyo haberciliğinde dinleyici için en önemli mesleki kişilik “Sunucudur”.
 Televizyonun haber değeri ölçütleri arasında İlgi çekme, Doğruluk, Sıradışılık ve yenilik, Önemlilik yer alır.
 Televizyon haberciliğinde var olan haber program türleri arasında Canlı yayın, Günlük haber programları, Geniş kapsamlı haber programları ve Yorumlar yer alır.
 Radyo haberciliği ile ilgili Radyo haberi hızlıdır, Radyo haberi esnektir, Radyo haberi canlıdır ve Radyo haberinde açıklama değil verilen o andaki bilgi önemlidir ifadeleri kullanılabilir.
 Dergi haberciliği ile ilgili Dergi haberciliğinde daha kalıcı nitelikte fotoğraf ve görseller kullanılır, Dergide yayınlanmış haberler okurlar tarafından dergiyle birlikte arşivlenebilir, Dergi haberciliğinde haberler daha detaylı ve araştırmaya dayalı hazırlanabilir ve Dergi haberciliğinde sıradan, renksiz bir haber, ilgiyle okunabilir hale gelebilir ifadeleri söylenebilir.
 İnternet/Online haberciliğinin geleneksel gazete haberciliğine göre en önemli üstünlüğü “Haberlerde okur yansımalarının hemen alınması” olarak söylenebilir.
 İnternet/Online Gazeteciliğin ayrıcalıklı özelliklerinden bazıları Hangi sayfa, haber ve yazarın ne sayıda okunduğunun anında saptanması, Dağıtım sorunu yaşanmaması, Araştırmacılar için geniş bir kaynak bulma olanağı sunması ve Kağıt, mürekkep, baskı maliyetlerinin olmamasıdır.

Haber Kaynakları;
 Dış haber kaynakları arasında Yabancı televizyon, radyo, gazete, Uluslararası kuruluşların basın bültenleri, Büyükelçilik, başkonsolosluk bültenleri ve Yabancı ajansların bültenleri yer alır.
 Haber ve yayın konuları Vilayet, Belediyeler, Kaymakamlıklar, Muhtarlıklar olan haber alanı “Kamu Yönetimidir”.
 Muhabirin sahip olması gereken kişilik özelliklerinden bazıları Doğruluk, Dürüstlük, Güvenilir olmak ve Tutarlı olmaktır.
 Haber toplama aşamasında dikkat edilecek unsurlardan bazıları Haber kaynağından alınan bilginin bir başka kaynaktan daha denetlenmesi, Olayı ve anlatılanları tam anlamadan haber araştırmasının tamamlanmaması, Bir röportaj ya da basın toplantısı için yola çıkılmadan önce ön araştırma yapılması ve Haber toplarken önyargılı davranılmamasıdır.
 Gazetenin kendi istihbarat kadrosunun görev yaptığı yerlerden bazıları Meclis, Partiler, Bakanlıklar ve Kamu kuruluşlarıdır.
 CHA Ulusal bir haber ajansıdır.
 Gazetecinin haber kaynağı ile yüz yüze görüşme yöntemini tercih etmesinin sebeplerden bazıları Kaynağın daha fazla bilgi vermesi, Haberin daha etkili yayınlanması, Bu buluşmadan içi doldurulmuş bir haber çıkartılması, Etkili ve iyi çerçevelenmiş haber çıkmasıdır.
 Tema, AKUT, Kızılay, Çocuk Esirgeme Kurumu “Halk ve Çevre Sağlığı, Sosyal Yardım Kuruluşları” haber alanına bir örnektir.
 Haber alanları kategorisi içinde Yangın ve kazalar, Suç haberleri, Eğitim, araştırma, bilim ve Mahkemeler, davalar, yasalar gibi haberler yer alır.
 Geleneksel haber kaynaklarından İnternet günümüzde yeni eklenmiştir.

Haber Fotoğrafı;
 Fotoğrafın, daha önce basında kullanılan görsel malzemelerden en önemli farkı Belge ve kanıt olmasıdır.
 Basında ilk kez fotoğraf kullanımı sırasında “Halftone” baskı tekniğinden yararlanılmıştır.
 Haber fotoğrafçılığı uygulamalarına önemli kolaylık getiren ve 35 mm sinema filmini kullanan ilk fotoğraf makinesi 1920'lerin ortasında piyasaya çıkmıştır.
 Haber fotoğrafçılığının önemli kilometre taşlarından biri olan fotoröportaj ilk “Almanya’da” başlamıştır.
 Haber fotoğrafçılığında mükemmeliyetçi fotoğraf anlayışının temsilcisi olarak görülen fotoğrafçı “Henri Cartier-Bresson’dur”.
 Haber fotoğrafının en önemli amacı Haberi aktarmaktır.
 Haber fotoğrafının olmazsa olmaz niteliği İçeriktir.
 Haber fotoğrafı üretim sürecinin yönetim ve organizasyonu Fotoğraf editörü tarafından yapılmalıdır.
 Haber fotoğrafçılığının etik açıdan sorgulanabilmesinin ön koşulu Ne kadar özgür koşullarda gerçekleştirildiğinin bilinmesinden geçer.
 Haber fotoğrafçılığında özel yaşamın sınırları, Kamu yararına bağlı olarak zorlanmasında etik sakınca yoktur.

Medya Okuryazarlığı;
 Kitle iletişimi ile ilgili Haberin, kültürün ve bilginin insan topluluklarına ulaştırılmasıdır ifadesini söylemek doğru olacaktır.
 Medya okuryazarlığının ortak özelliklerinden bazıları Çeşitli biçimlerdeki yazılı - basılı, görsel, işitsel, elektronik ortamlardaki iletilere erişmek, Medya iletilerini anlamak ve değerlendirmek için gereken bilgi birikimine sahip olmak, Medyayı etkin ve akılcı biçimde kullanmak ve Farklı kaynaklardan gelen bilginin doğruluğunu değerlendirmektir.
 Zaman, isimler ve tanımlamalar medya okuryazarlığının “Bilişsel” boyutu ile ilgilidir.
 Aşk, nefret, hiddet ve mutluluk medya okuryazarlığının “Duygusal” boyutu ile ilgilidir.
 Ruh halinin, vicdan duygularının ne yönde olduğunu ifade eden medya okuryazarlığı boyutu “Ahlaki boyuttur”.
 Medya okuryazarlığı eğitimiyle kişilere kazandırılmak istenen temel beceriler arasında
Medya kapsamındaki bilgi kaynaklarını ve kanallarını özellikleriyle tanıma, Medyanın isimler, tarihler, tanımlar ve ortamlarla ifade edilebilen gerçek olaylara dayalı bilgiyi ne kadar kapsadığını inceleme, Materyal üretim aşamalarını öğrenerek, düşünceleri gerektiğinde medya ortamlarında ifade etme ve Medya kapsamında aşk, nefret, mutluluk ve kızgınlık gibi duyguların nasıl aktarılması gerektiğini anlatma yer alır.
 Kişilere medya okuryazarlığı konusunda beceri kazandıracak eğitimcilerin, bilgi sahibi olmaları gereken konular arasında Bilgi kaynakları, medya ürünleri ve iletişim kanalları, Bilgi gereksinimlerini saptama ve gereksinimleri karşılama yöntemleri, Yayıncılık ve medya endüstrileri, Medyanın özellikleri ve etkileri yer alır.
 Bir kişinin bir kelimeyi algılayıp, hafızasındaki anlamı ile anlamlandırabilmesine “Yetenek” adı verilir.
 Medya okuryazarlığı için temel beceriler arasında Bir medya mesajını anlamlı parçalara bölebilmek, Birbiri ile ilgili olan ve olmayan elemanları belirleyebilmek, Gruplandırılan parçalardan bir model oluşturabilmek ve Bütün parçaları yeni bir yapıda bir araya getirebilmek yer alır.
 Bir mesajın yok sayılması veya işleme tabi tutulmasına “Süzme” adı verilir.



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder