Bizde daha önceki yayınlarımızda zaman zaman bahsettiğimiz reklam ve reklamcılığı biraz daha kavraya bilmek adına bazı maddeleri paylaşmak istedik.
Daha önceki yayınlarımızda konusu geçen reklamcılık hakkında neler paylaşmışız merak edenler için bir kez daha Açıkhava Reklamcılığından Kaçış Mümkün mü? diyelim, sonra
Neden İnternet Reklamcılığı, Peki Ya Dezavantajları? bu, Reklam ve Sponsorluğu Birbirinden Ayıralım bunu, Reklam ve Reklamcılığın Bu Yönüyle Tanıştınız mı? bunu, Reklamcılık ve Yeni Medya ve bunu da Açıkhava Reklamları (Outdoor Advertising) tekrar paylaşalım.
Reklamın Tanımı, İşlevi ve İşleyiş Süreci;
• “Malların, hizmetlerin veya insan faaliyetlerinin herhangi bir yönü ile ilgili mesajların veya enformasyonun sağlanması” reklam kavramının tanımıdır.
• “Pazarlama iletişimi aracıdır. Belirli bir ücret karşılığı yapılır.
Bir kitle iletişimidir. Kişisel olmayan bir sunum biçimidir.” Kavramları reklamın
özellikleri arasında yer alır.
• “Bilgilendirme” reklamın işleyiş aşamalarından biridir.
• “Kişisel satış programını desteklemek, İşletmeye yönelik suçlamalara
cevap vermek, Yeni satış noktaları eklemek, Dağıtım kanalıyla ilişkileri geliştirmek”
reklamın pazarlama ile olan ilişkisinde özel amaçları arasında yer alır.
• “İlgi uyandırma” çağdaş reklamın temel amaçlarındandır.
• “Farkına varmayı sağlayan bilgi – İmaj değiştirmeye dönük bilgi” Jim
Ring’in ifade ettiği reklamın taşıdığı enformasyon türlerindendir.
• “Bilgilendirme, İkna etme, Hatırlatma, Değer katma” reklamın bir iletişim
biçimi olarak yerine getirmeye çalıştığı temel fonksiyonlar arasında yer alır.
• “Durağan değil, dinamik olmalıdır. Tüketicinin beklentilerini dikkate
almalıdır. Diğer tutundurma bileşenleriyle sinerji içinde olmalıdır. İkna edici
olabilmek için beklenen bilgiyi vermelidir.” etkili reklamın sahip olduğu özelliklerdendir.
• “Kanal” Reklam İletişim Sistemi Modeli’nin unsurlarından biridir.
• “Benzer ürünleri ya da hizmetleri, başkalarının ürün ya da hizmetlerinden
ayırt etmek üzere kullanılan ya da belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan
ayırt edici işaret” olarak tanımlanan kavram “Marka”dır.
Reklam Türleri;
• “Ekonomi reklamı” Koschnick’in reklam sınıflandırmasındaki başlıklardan biridir.
• “Üretici reklamları, Aracı reklamları, Özel kişi reklamları, Ortak reklamlar”
reklamı yaptıranlar açısından reklam sınıflamasında yer alır.
• “Seçici talep” Reklamlarında belirli bir ürün kategorisindeki çok sayıdaki
markadan, özellikle reklamı yapılan markaya dikkat çekilmeye çalışılır.
• Kurumsal prestij reklamları “Mesaj açısından reklamlar” sınıflamasında
yer alır.
• Reklam sınıflandırmalarına ilişkin “Duygusal reklamlarda aşk, sevgi ve
dostluk gibi konular yoğunluklu olarak işlenir.”
• “Yergi niteliğinde olan, alaycı bir dil kullanan reklamlardır.” tanımı
“Dolaylı reklamlar”ı açıklar.
• “Yürütülen pazarlama stratejisinde uyum esastır. Belirli müşteri gruplarını
hedef alır. İletişim kanallarını seçerken ve medyada kaynak tahsis ederken, istenilen
hedeflere ulaşmada verimlilik sağlanması üzerine odaklanır.” Açıklanan bu özellikler
“Bütünleşik pazarlama iletişimi” kavramındadır.
• “Mobil reklamlar” yoğun şehir trafiğinde belediye otobüsleri, ticari
taksiler, metro araçları gibi hareketli reklam mecrasının genel adıdır.
• “Rollover Banner”ın tanımı “İlgili
sitenin reklam alanlarında yayınlanan, Mouse ile üzerine gelince tıklamadan aşağıya
doğru açılan reklamlardır.”
• “Yer grafikleri, Alışveriş arabaları, Raf reklamları, Market kasa bantları”
satış noktası reklamlarındandır.
Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi;
• “Pazarlama öncesi dönem, Kitle iletişimi dönemi, Araştırma dönemi” reklamcılığın tarihsel gelişiminin sınıflandırmasıdır.
• Reklamlarda kullanılan ilk araç, insan sesidir.
• Reklam ile ilgili kayıtlar oldukça dağınık ve eleştiriye açıktır.
• Dükkanların önüne konulan tabelalar reklamcılığın ilk örnekleri kabul
edilir.
• M.Ö. 1500 yıllarında Yunanistan ve Mısır’da halka yapılacak hizmetleri
bildiren tabelalar asılırdı.
• “Rosetta Taşı”, belli başlı üç Mısır tapınağına gönderilmek üzere, Mısır
halkı ve asilleriyle Yunanlıların kolaylıkla okuyabilmeleri için üç dilde (Demotik,
Hiyeroglif ve Antik Yunanca) yazılmış bir antlaşmadır.
• Basılı ilk duvar afişi “1480’de, Londra’da” kullanılmıştır.
• Yazılı basında ilk reklam “1625” yılı çıkmıştır.
• 1843’te açılan ilk reklam ajansı “Volney & Palmer”dir.
• Amerikan Reklam Ajansları Birliği “1917” yılı faaliyete geçmiştir.
• Dünyanın ilk reklam filmi “Admiral Sigaraları”dır.
• “John E.Powers”, “yaratıcı reklamın babası” olarak anılan reklam metin
yazarıdır.
• Osmanlı Devleti’nde ilk ticari ilan “1864 yılı, Tercüman‐ı Ahval” gazetesinde
yayımlanmıştır.
Reklamcılığın Sosyal, Ekonomik, Hukuki Boyutları;
• 19.Yüzyılın ortalarından 1930’lara değin geçen dönemde ulusal ve uluslar arası pazarlara “fordist üretim tarzı” egemen olmuştur.
• “Gizli İkna Ediciler” başlıklı eserin yazarı “Vance Packard”dır.
• Tüketime simgesel boyut içerisinden yaklaşan ve “Topluluk bir kişinin
kültürü edindiği alandır.” Görüşüne sahip olan düşünür “Anthony Cohen”dir.
• “Simge”, insanın bilgi sindirme sürecini basitleştiren bir bilişsel
gereçtir.
• “Popüler kültürü yansıtır. Marka değerini yansıtır. Aidiyet duygusu
açığa çıkarır. Toplumsal değerleri yansıtır.” reklamın toplumu yansıtma boyutlarındandır.
• “Bilgi vermekten çok ikna edici ve yönlendiricidir.” reklamı ekonomik
açıdan olumsuz değerlendiren görüşü yansıtan bir ifadedir.
• “Reklam rekabeti artırır. Reklam maliyetleri düşürür. Reklam, insanların
arzuları ile üretim arasında bağ kurar. Reklam bilgi sunar.” reklama olumlu yönleri
ile yaklaşanların argümanlarındandır.
• “Tanıtma, Büyüme, Olgunluk, Gerileme” Ürün Yaşam Eğrisi’nin aşamalarındandır.
• Amerikan Reklamcılar Birliği, “Reklamda Doğruluk İlkesi”ni “1911” yılında
benimsemiştir.
• Uluslar arası Ticaret Odası’nın 1937’de geliştirdiği uygulama kodu
“Uluslar arası Reklam Yasası”dır.
Reklamla İlgili Kurum ve Kuruluşlar;
• “Reklamveren – reklam ajansı -‐ medya” reklamcılık süreci ve dinamiğinin üçlü sac ayağıdır.
• “Bütçe, Medya planlaması, Yaratıcı çalışmalar, Ön test” reklamın oluşum
sürecinde öne çıkan unsurlardandır.
• “Reklamveren” Reklam yapma kararını vererek iletişim sürecini başlatan
kişi, kurum ya da kuruluşlardır.
• “Tam hizmet ajansındaki çalışanları bir araya toplamanın maliyetli olması,
İşletme dışında tarafsız bir görüşün sağlanması isteği, Reklam ajansının deneyimlerinden
yararlanma amacı, Reklam ajansına hiçbir ödeme yapmama durumunun ortaya çıkması”
işletmelerin reklam ajansına başvurma nedenleri arasında yer alır.
• “Bütçe, Medya, Reklam stratejisi, Kampanya değerlendirme” şirketin reklam
kampanyası öncesinde karar vermesi gereken konulardandır.
• “Pazarı geliştirme” reklamcılıkta amaç belirleme kriteridir.
• “Çizgi altı reklamcılık”, kitle iletişim araçları dışındaki reklam ortamlarında
yapılan ve reklam ajansının medya komisyonu karşılığında değil, belirli bir ücretle
sunduğu ambalaj tasarımı, satış noktası sergileri tasarlama ve hazırlama, ürün
literatürü oluşturma hizmetleridir.
• “Yaratıcı Birim, Müşteri İlişkileri Birimi, Araştırma Birimi, Medya
Birimi” reklam ajansı yapısını oluşturan birimlerdendir.
• “Mal ve hizmetlerin nasıl satılacağını belirleme” Yaratıcı Birim’in
görevlerinden biridir.
• Yaratıcı Yönetmen: Yaratıcı çalışmaları denetler ve koordine eder.
Reklam Kitle İletişim Süreçleri İlişkisi;
• “Reklam, bir hedef kitle üzerinde istenilen yönde davranış ve fikir oluşturmak amacıyla gerçekleştirilen çalışmalardır. Tam zamanında ve yerinde ikna edici ve bilgilendirici mesajları içerir. Tüketicileri bir mal veya markanın varlığı konusunda uyarmak ve mala veya markaya, hizmet veya kuruluşa doğru eğilim yaratmak amacıyla göze veya kulağa hitap eden mesajların hazırlanması, bu mesajların yayılmasıdır. Reklam bir mala ya da hizmete ilişkin bir iletiyi (mesajı) sözlü yada görüntülü olarak pazar birimlerine sunmak için yapılan eylemlerdir.” reklamın tanımı içinde yer alır.
• Kitle iletişimi göreli olarak büyük, türdeş olmayan ve kim olduğu belli olmayan
izleyicilere yöneliktir.
• Kitle iletişimi genellikle izleyicilerin çoğunluğuna aynı anda ulaşacak şekilde
ayarlanır.
• Kitle iletişiminde kitle iletişim araçları önemlidir.
• Kitle iletişiminde iletiler
açıkça iletilir.
• Kitle iletişimi çok dağınık ve üyeleri birbirini tanımayan, sosyal grupların
öğelerine sahip olmayan, devamlılığı olmayan bir yapıyı anlatır.
• Kitle iletişiminde, kitle yönetilmez, yönlendirilir.
• Hedef kitleyi oluşturan bireyler birbirlerini tanımazlar.
• Kitle iletişiminde feedback vardır.
• “Haber ve bilgi sağlama,
Güdüleme, Eğitim, Toplumsallaştırma” kitle iletişiminin işlevlerindendir.
• “Bütünleşme” kitle iletişimi
işlevleri açısından, bireyler, gruplar arasında ilişkiler geliştirip, onların
toplumlarını olduğu kadar birbirlerini de tanıması ve anlaması için bir ortam
hazırlama anlamına gelmektedir.
• “Kaynak, Kod, Mesaj, Kanal” kitle
iletişimi unsurları içinde yer alır.
• “Dış dünyayı görmemizi
sağlama, Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile
geçişini sağlama, Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım etme, Dışımızda
oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme” kitle iletişimi araçlarının
fonksiyonlarındandır.
• “Ürün
hakkında bilgi vermek, Reklamı yapılan üründe deneme arzusu yaratmak, Pazarın
belirli bir bölümünün ürünün farkında olmasını sağlamak, Marka imajı oluşturmak”
reklamın yapılış amaçları açısından doğrudur.
• “Doğru olmalı, Dikkat çekici
olmalı, Müşteriyi yanıltmamalı, İlginç olmalı” reklamın özelliklerindendir.
• Halkla ilişkiler bilinen adıyla "PR" olarak ifade edilir.
• Halkla ilişkiler daha çok Amerika Birleşik Devletleri'nde rağbet görmüş ve
üzerinde çalışılmıştır.
• Halkla ilişkiler halkı inandırma sanatıdır.
• Halkla ilişkiler işletmeler
için önemli bir işlevdir.
Reklam Ortamları ve Mesajın Aktarımı;
• “1950’li yıllardan itibaren popülaritesini kaybeden radyo, 1970’li yılların sonuna doğru önemli bir reklam aracı haline gelmiştir.” Bir reklam ortamı olarak radyoyu reklam dünyası için yeniden önemli kılan neden “Ticari FM radyo istasyonlarının sayısının giderek hızla artması” olmuştur.
• Turistik, kültürel ve eğitsel ürünlerin ve hizmetlerin tanıtımı için
hazırlanan radyo reklam “Özel ve Tanıtıcı Reklam”dır.
• “Dünyada ve ülkemizde “ticari” yayıncılığın gelişmesine bağlı olarak
“tematik” televizyon kanallarının (haber, spor, müzik, belgesel gibi) yaygınlaşması
televizyon reklamcılığını daha da önemli kılmaktadır.”
• Gazete reklamı olarak kabul edilebilecek ilk örneklere Avrupa’da ve
ülkemizde “16. Ve 19.” yüzyıllarda rastlanılmaktadır.
• “Referans kaynağı olarak kabul edildiklerinden okurun reklam
mesajını kabul etme olasılığı artmaktadır. Gazete reklamın güncellenmesi, dergi
ise baskı ve görüntü kalitesi bağlamında avantajlıdır. Kalıcı olabilme özelliği
nedeniyle tekrar tekrar okunabilirler. Sadece satın alan kişi değil yakın çevresi
tarafından da okunabilmekte” olmaları gazete ve dergi reklamcılığının avantajlarındandır.
• İzlenirliliği sürekli kılabilmek amacıyla yeni reklam mesajlarının hazırlanması
maliyeti yükseltmektedir. Kalıcılık süresi kısa olduğundan mesajın tekrar tekrar
yayınlanma zorunluluğu maliyeti artırmaktadır. Sıralanan bu dezavantajlar “Televizyon”
reklam ortamına aittir.
• Kara, hava, deniz, yer altı (metro) ulaşım araçlarının “dış” yüzeylerinin
giydirilmesi “hareketli” açıkhava reklam araçlarıdır.
• “Perde Reklam, Sinema Sponsorluğu, Fuaye Reklam, Film Festivalleri”
sinema reklamcılığının uygulamalarındandır.
• “Aşamalı tüketici sağlama, Müşteriyi yeniden uyarma, Araştırma aracı
olarak faydalanma, Müşteriye doğrudan ulaşma” doğrudan postalama reklamcılığının
işlevlerindendir.
• “Yoğun kullanıma rağmen bağlanan kişi sayısı hala kısıtlıdır.” internet
reklamcılığının dezavantajlarından biridir.
Reklam Araştırmaları;
• “Rekabetin giderek artması, Reklamlar bilimsel temellere dayandırma isteği, Reklama ilişkin uygun stratejiler belirleme ve reklam etkisini artırma ihtiyacı, Yüksek reklam maliyetleri” reklam araştırmalarına duyulan ihtiyacın ve artan ilginin sebeplerindendir.
• “Reklamın
verdiği mesaj, Reklamda kullanılan slogan, Reklamda kullanılan görseller, Reklamın
içeriği” mesaj araştırmalarında ölçülebilecek özelliklerin arasında yer almaz?
• “Fiziksel
ölçüm testleri, Derecelendirme (sıralama) yöntemi, Tüketici panelleri (Tüketici
jürisi), Portfolyo testleri” pre-test reklamları için kullanılan modellerdendir.
• Projeksiyon
yöntemi; Kelime, cümle ve hikaye tamamlama ile resim yorumlama bu yöntemde kullanılan
başlıca tekniklerdir.
• “Geleneksel
(tarihsel) yöntem, Deneysel yöntem, Kupon (başvuru) yöntemi, Projeksiyon testleri”
post-test reklamları için kullanılan modellerdendir.
• “Kaynakların
verimli kullanımını sağlamak, Reklamların bilimsel kriterlere uygunluğunu sağlamak,
Reklamın hedef ve amaçlarına daha kolay ulaşmasını sağlamak, Reklamlarda bulunan
sorunların ve aksaklıkların zamanında giderilmesini sağlamak” reklam araştırmalarının
faydalarındandır.
• “Reklam yayını
öncesinde mesajın ve içeriğin hedef kitlelere uygunluğunun araştırılması, Reklamın
yayınlanacağı araçların etkililiğinin ölçülmesi, Reklamın iletişim etkisinin ölçümü,
Reklamın satış etkisinin ölçümü” bir reklam etkililiği araştırması sürecinin parçasıdır.
• “Konuya ilişkin
uzmanlık, Profesyonellik, Etik ilkelere saygı, Deneyimli olma” araştırmacıların
sahip olması gereken özelliklerdendir.
• “Ölçülmesi
her zaman kolay olmayan ve reklamın yanı sıra pek çok unsurdan etkilenen bir davranış
biçimidir.” reklamın satış etkisi için söylenebilir.
• “Reklamın
yayınlanacağı araçların etkililiğini ölçümlemek” reklam araştırmalarının bir parçası
olan medya araştırmalarının amaçlarından biridir.
Reklam Kampanya Planlanması;
• “Bir iş ya da görev talimatı” bir reklam kampanyası hazırlık sürecinde brief olarak ifade edilmektedir.
• “Bilboard, Outdoor TV, Bina
giydirme, Otobüs durakları” bir reklam kampanyasında kullanılan açık hava
reklam araçları içindedir.
• “Bilgi toplama ve durum
analizi” firmaların içinde bulunduğu olası gelişmeleri analiz ederek, bu gelişmelerin
olası etkilerini belirleme aşamasını ifade etmektedir.
• “Kampanyanın hangi ürünleri
kapsayacağı belirlenir, Uygulanacak fiyat politikası, Hangi dağıtım kanallarının
uygulanacağı, Malların nerede satılacağı” kampanya stratejileri belirlenirken
yapılan uygulamalardandır.
• “Ek satış vaadi” bir reklam
kampanyasında USP ifadesinin karşılığıdır.
• “Optimum reklam harcamalarının
belirlenmesi, Pazarlamanın ve reklamın öneminin artması, Çeşitli çıkar gruplarının
reklama daha fazla ilgi duymaları, Reklam harcamalarındaki artış” bir reklam
kampanyası bütçesinin oluşturulmasının gerekli koşulları arasında yer alır.
• “Yerleştirme kampanyaları”
bir reklam kampanyasında en fazla bütçeyi gerektirir.
• “Firma departman
etkinliklerine ödenecek miktar” bir reklam kampanyasında reklam bütçesinin ana
hatlarını ifade etmektedir.
• “Açık hava reklamları” megaliht
reklamların içinde olduğu reklam türünü ifade etmektedir.
• “Ürünün kime satılmak
istendiğinin belirlenmesi, Reklam mesajının tanımlanması, Ürünün hangi pazar ya
da pazar bölümüne dağıtıldığı, Reklam mesajının zenginliği, yayının sıklığı ve
sürekliliği” bir firmanın temel medya stratejisini oluşturan faktörlerdendir.
Medya Stratejileri ve Medya Planlaması;
• “Düşük maliyet, Yerel pazarlarda etkili Pazar kapsamı, coğrafik Pazar seçimi olanağı, Reklamları yerleştirme ve değiştirmede esneklik, Güvenilir bir medya olarak görülmesi” gazetenin bir iletişim mecrası olarak avantajlarındandır.
• “En etkili araç, En uygun sıklık, En düşük maliyet, En az fire” reklam
amaçlı medya seçici unsurlarındandır.
• “Pazarlama stratejilerinin belirlenmesi, Medya hedeflerinin belirlenmesi,
Medya stratejilerinin belirlenmesi, Medyanın planlanması” medya planlama sürecinin
unsurlarındandır.
• “İzleyicinin dört haftalık sürede sözlü medya programı ile ortalama
kaç kere karşılaştığını söyler. İzleyicinin dört haftalık sürede yazılı medya ile
ortalama kaç kere karşılaştığını söyler. Tekrarın ölçüsüdür. Hedef kitlenin mesaja
maruz kalma sayısını söyler.”, “sıklık” kavramının tanımı içinde yer alır.
• GRP verisine “Erişim ve sıklık oranlarının çarpılması” yoluyla ulaşılır.
• İzleyici kitlesinin aynı araç ve araçlar grubu ile ne kadar karşılaştığını
söyleyen veriye “Erişim” denir.
• GRP’in açılımı “Gross Rating Points”dir.
• “Hedef kitlenin seçimi (Kime ulaşmak
istiyoruz?), Medya
amaçlarının belirlenmesi (Nereye ulaşmak istiyoruz?), Medyalar
arasında en uygun olanın seçimi (Nelerle ulaşacağız?), Medya programlamasının yapılması (Hangi sıklıkta,
hangi etkide, nasıl bir erişime, hangi maliyetlerle ulaşacağız?)” medya stratejisinin birbiri ile ilişkili dört eylemidir.
• Bir medya planında “Medya hedefleri, Rekabet analizi, Hedef kitle analizi,
Hedef kitlenin medya kullanım alışkanlıkları, Medya seçiminin gerekçeleri, Medya stratejisi (medya planı belirlenen hedefleri nasıl başaracak), Akış şeması, bütçe, beklenilen erişim, sıklık” yer alır.
• “Etkileşim konusunda kontrolün alıcıda olması” yeni medya sınıflandırması
içinde yer alan internetin dezavantajlarından biridir.
Reklam Metni Yazımı;
• “Ürün veya hizmetin özellikleri ve satış mesajı hedef kitleye sunucu tarafından monolog biçimde aktarılır.” “Doğrudan Anlatım” radyo reklamı anlatım biçimidir.
• Kıyaslama, öncesi ve
sonrası, dayanıklılık testi gibi uygulamaların söz konusu olduğu televizyon
gösterim biçimi “Açıklayıcı Gösterim”dir.
• Reklam metni çerçevesinde
hedef kitleye verilmek istenen mesaj, doğrudan satış ve dolaylı satış tekniklerine
bağlı olarak “rasyonel” veya “duygusal” bir içeriğe sahip olabilir.
• Ürün veya hizmet için özel
olarak bestelenen ya da uyarlanan “cıngıl müzik”, bazen metnin tümünü bazen de
bir kısmını kapsar.
• Günümüzde metin yazarı
yerine reklam yazarı kavramının kullanılmasının en önemli nedeni “Reklamcılık
anlayışının değişmesi”dir.
• “Bir görüntüden diğerine
yumuşak geçişi ifade eder. İlk görüntü yavaş yavaş silinip giderken, ikinci
görüntü yavaş yavaş belirginleşir.” sıralanan özellikler televizyon reklam
filminin kurgulanmasında kullanılan görüntüsel geçişlerden “Zincirleme”ye
aittir.
• Storyboard, Senaryodan
sonraki adımdır. Senaryodaki sahnelerin resimli öykü hâline getirilmesidir. Reklam
senaryosunun çekim öncesi görselleştirilmesidir. Reklam yapım ekibinin işini
kolaylaştırır.
• Hedef kitlenin ikna olmasını
sağlamak amacıyla reklam metninde kanıt ya da teminatlara yer verilmelidir. “Onay
belgeleri” bu kanıt veya teminatlardan birisidir.
• “Mizahi Anlatım, Dolaylı
Anlatım, Abartılı Anlatım, Doğrudan Anlatım” Televizyon reklamlarında kullanılan
dört tür anlatım biçimidir.
• Açıkhava ve satış yeri
reklam ortamları için reklam metni yazma yöntemlerinin benzer olmasının nedeni “Hedef
kitlelerinin kalabalık ortamlarda olması”dır.
Reklam Nasıl Analiz Edilir?;
• “İdeolojik Analiz, Psikanalitik Analiz, Feminist Analiz, Sosyolojik Analiz” reklam analizinde kullanılan yöntemlerdendir.
• “Reklam
metninde yer alan çeşitli göstergeler arasındaki ilişkiler” göstergebilimsel
yöntemin ilgilendiği alanlardan biridir.
• “Bir
açık artırmada, alıcıların elindeki levhaları havaya kaldırması, Biten bir ceza
davasının sonucunda hâkimin kalemini kırması, Sınıftaki öğrencilerin parmak kaldırması,
Evli bireyin parmağına yüzük takması” gösterge olarak kabul edilir.
• “Teatcher”
göstergebilimin kurucuları arasında yer alır.
• Roland Barthes’ın yaklaşımını takip ederek reklam metni çözümleyen bir
araştırmacı için “Psikolojik ögelerin reklam metnini alımlama aşamasındaki
etkileri” araştırma çerçevesi dışında bırakılabilir.
• “Çeşitli
semboller aracılığıyla reklamlarda bilinçdışı anlamların nasıl yaratıldığı”
reklam çözümlemesinde psikanalitik yöntemin ilgilendiği konulardan biridir.
• “Reklamlar,
kapitalist toplumda egemen sınıfın değerlerinin topluma benimsetilmesi işlevini
görür. Reklamlar burjuvazinin ekonomik açıdan zenginleşmek için kullandığı
araçlardan biridir. Reklamlar yalnızca belirli bir ürünü tanıtan metinler
değil, aynı zamanda sınıfsal olarak oluşturulmuş ideolojik metinlerdir. Reklamlar,
belirli imajlar ve hayat tarzlarının pompalanmasıyla oluşturulan tüketim
kültürünün en etkili unsurlarıdır.” İdeolojik analiz çerçevesinde reklamlara
ilişkin olarak söylenebilir.
• “Toplumsal
norm ve değerlerin aktarımında reklamın rolü, Yeni davranış kalıpları ve rol
modellerin inşa edilmesinde reklamın işlevi, Kimlik, ırk, etnisite gibi
unsurların reklam metinlerinde nasıl kullanıldığı ve temsil edildiği, Toplumsal
denetimin reklamlar aracılığıyla nasıl kurulduğu” sosyolojik analizin
reklamları incelerken odaklandığı alanlardandır.
• “Toplumsal
cinsiyet rollerinin reklamlarda normalleştirilerek ataerkinin yeniden üretimi”
feminist reklam analizi içerisinde değerlendirilebilir.
• “Reklamlar
toplumsal ve kültürel açıdan şekillendirici etkilere sahiptir. Reklamlar çeşitli
ideolojik ve cinsiyetçi mesajlar barındırır. Reklamlar, toplumda yerleşik
bulunan değerler ve kalıpların sorgulanmadan devam etmesine katkıda bulunur. Reklamlar,
bilinçli algılarımızın yanında bilinçaltımızı da etkilemeye çalışır.” reklam
metinlerini analiz etme nedenlerindendir.
Uluslararası Reklamcılık;
• McDonald’s ın, Ramazan ayında Türk tüketicilerin beğenisine sunduğu “Sultan Menü”sü “Uluslararası reklamcılıkta din faktörüne vurgu yapmak” duruma örnektir.
• “Küreselleşme”
uluslararası reklamcılığı hızlandıran süreci ifade etmek için kullanılan temel
kavramdır.
• Değişik ülkelerde ve kültürlerde aynı ürünü/malı tutundurmak için yapılan tasarım
işine “Uluslararası reklamcılık” adı verilir.
• “Ücretli
yani para karşılığında yapılması, Medya yoluyla bir hedef kitleye ulaştırılmalı,
İkna etmeyi amaçlamak, Hedef kültür tarafından anlaşılabilmesi” uluslararası
reklam olarak adlandırılabilmesi için iletişimde bulunması gereken özelliklerdendir.
• “Uluslararası
reklam, uluslararası pazarlamada en etkili tanıtım aracıdır. Uluslararası
pazarlamada reklam, reklamı yapılan ürüne bir saygınlık kazandırmaktadır. Uluslararası
reklamın özellikle standardizasyon yaklaşımı uygulandığında, maliyet yönünden
reklamverene avantaj sağlamaktadır. Uluslararası reklamcılığın kullanımı,
uluslararası şirketlerin egemenliklerini, kâr ve kazançlarını azamileştirmek için
oligopolistik nitelikte piyasa oluşturmada önemli bir araçtır.” uluslararası
reklamcılığın belli başlı özelliklerindendir.
• “Dil
sorunu, Kültür sorunu, Yerelleştirme ve Standartlaştırma sorunu” uluslararası
reklamcılıkta karşılaşılan sorunlardır.
• “Dil, Bilginin toplanmasında
ve değerlendirme gücünde çok önemlidir, Yerel topluma girmeyi sağlar, Dil Yeteneğinin
önemi şirket iletişiminde gerek kurum içinde olsun gerekse kanal üyeleriyle
gittikçe artmaktadır, Dil, iletişim
kurma yeteneğini artırmaktadır.
Uluslararası
reklamcılıkta dil, bu kurallara hizmet etmektedir.
• Uluslararası reklamcılıkta karşılaşılan sorunlara çözüm bulmak üzere ülkeler
arasındaki farklılıklar yerine tüm dünyadaki tüketici karakteristiklerinin
benzerlikleri üzerine odaklanan yaklaşım “Standartlaştırma yaklaşımı”dır.
• “Üründe uyarlama yapılması, Ürünün
satın alma ve kullanılma amaçlarının birbirinden farklı olması, İşletmenin
çokuluslu pazarlama stratejisini benimsemesi, Kültürel yapı ile doğrudan ilişkili
bir ürün üretilmesi” Sıralanan özelliklere bağlı olarak reklamcılıkta karşılaşılan
sorunları çözmek üzere yaklaşımlardan “Yerelleştirme yaklaşımı” kullanılmalıdır.
• “Reklamveren ile yakın iş birliğine girmek, ürünün pazar ve dağıtımı konusunda
çalışmak, Kararlaştırılan ölçüler içerisinde reklam kampanyası planını ölçme ve
harcama planı (bütçeleme) ile birlikte yazıya dökmek, kampanyanın diğer satış
artırıcı faaliyetleri ile uyumlu olmasına yardımcı olmak, Reklam kampanyasını
gözetmen bazında yönetmek ve uygulamak, Reklam satış promosyonu ve diğer
faaliyetler arasında iyi bir koordinasyon sağlamak” uluslararası reklam ajansının
işlevlerindendir.
Küreselleşme Çevre Sorunları ve Yeşil Reklamcılık;
• “Kentleşme, Sanayileşme, Nüfus, Fosil yakıt” çevre kirliliğine yol açan dinamiklerdendir.
• “Kuraklık, Yoksulluk,
Susuzluk, Buzulların erimesi” küresel ısınmanın etkilerindendir.
• Yeşil tüketicilerin “uyanma
zamanı” olarak adlandırılan yıllar “1960’lar”dır.
• Yeşil tüketicilerde
“harekete geçme dönemi” olarak adlandırılan yıllar “1970’ler”dir.
• Çevre dostu ürünleri satın
alma istekleri bakımından çevre savunucuları olarak adlandırılan tüketici grubu
“Gerçek mavi yeşiller”dir.
• Çevreyle hiçbir şekilde
ilgilenmeyen ve çevre sorunu diye bir problemin varlığına inanmayan tüketici
grubu “Klasik kahverengiler”dir.
• İnsan
faaliyetlerinden dolayı oluşan toksik ve kirletici sıvı, katı ve gaz atıkların
toprağa, suya ve havaya bırakılmaları sonucu ekolojik dengenin bozulması ve bunun
insan ve diğer canlılara zarar vermesi durumunu “Çevre kirliliği” açıklamaktadır.
• “Korkutma” çevre reklamlarında
yoğun olarak uygulanan stratejidir.
• Reklamlarında geniş kitlelerin onaylayacağı çevresel bir durumu destekleyeceğini
belirten bir şirket çevreci reklam kategorilerinden “İmaj odaklı reklam”ı
kullanmış olur.
• Bir reklamda “Bu ürünün
üretiminde % 40 oranında geri dönüşümü sağlanmış malzeme kullanılmıştır.”
sloganını kullanan işletme, “Süreç odaklı reklam” çevre reklamı kategorisine başvurmuştur.
FutureLifeBox
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder