31 Aralık 2014 Çarşamba

Reklam Deyip Geçme, Sen Reklamcılığı Kolay mı Sandın?

Genel olarak tüketim eylemlerini yönlendirme girişimi olarak reklamın anlam bulmasıyla beraber bu tüketim eyleminin yönlendirilme süreci de her geçen gün karmaşıklaşarak yeni çehrelere bürünmektedir. Tüketim toplumu anlayışının hakim olduğu yaşadığımız bu dünyada bireyleri tüketmeye sevk eden olguların başında gelen reklam ve reklamcılık süreçlerini ayrıntılı olarak her boyutuyla analiz edebilmek önem taşımaktadır. Küresel ölçekte işlerlik kazanmış, piyasa ekonomisinin vazgeçilmez unsuru olmuş reklamla çeşitli biçimlerde karşı karşıya kalınmaktadır. 
Bizde daha önceki yayınlarımızda zaman zaman bahsettiğimiz reklam ve reklamcılığı biraz daha kavraya bilmek adına bazı maddeleri paylaşmak istedik. 
Daha önceki yayınlarımızda konusu geçen reklamcılık hakkında neler paylaşmışız merak edenler için bir kez daha Açıkhava Reklamcılığından Kaçış Mümkün mü? diyelim, sonra 

Neden İnternet Reklamcılığı, Peki Ya Dezavantajları? bu, Reklam ve Sponsorluğu Birbirinden Ayıralım bunu, Reklam ve Reklamcılığın Bu Yönüyle Tanıştınız mı? bunu, Reklamcılık ve Yeni Medya ve bunu da Açıkhava Reklamları (Outdoor Advertising) tekrar paylaşalım.


Reklamın Tanımı, İşlevi ve İşleyiş Süreci;
• “Malların, hizmetlerin veya insan faaliyetlerinin herhangi bir yönü ile ilgili mesajların veya enformasyonun sağlanması” reklam kavramının tanımıdır.
• “Pazarlama iletişimi aracıdır. Belirli bir ücret karşılığı yapılır. Bir kitle iletişimidir. Kişisel olmayan bir sunum biçimidir.” Kavramları reklamın özellikleri arasında yer alır.
• “Bilgilendirme” reklamın işleyiş aşamalarından biridir.
• “Kişisel satış programını desteklemek, İşletmeye yönelik suçlamalara cevap vermek, Yeni satış noktaları eklemek, Dağıtım kanalıyla ilişkileri geliştirmek” reklamın pazarlama ile olan ilişkisinde özel amaçları arasında yer alır.
• “İlgi uyandırma” çağdaş reklamın temel amaçlarındandır.
• “Farkına varmayı sağlayan bilgi – İmaj değiştirmeye dönük bilgi” Jim Ring’in ifade ettiği reklamın taşıdığı enformasyon türlerindendir.
• “Bilgilendirme, İkna etme, Hatırlatma, Değer katma” reklamın bir iletişim biçimi olarak yerine getirmeye çalıştığı temel fonksiyonlar arasında yer alır.
• “Durağan değil, dinamik olmalıdır. Tüketicinin beklentilerini dikkate almalıdır. Diğer tutundurma bileşenleriyle sinerji içinde olmalıdır. İkna edici olabilmek için beklenen bilgiyi vermelidir.” etkili reklamın sahip olduğu özelliklerdendir.
• “Kanal” Reklam İletişim Sistemi Modeli’nin unsurlarından biridir.
• “Benzer ürünleri ya da hizmetleri, başkalarının ürün ya da hizmetlerinden ayırt etmek üzere kullanılan ya da belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan ayırt edici işaret” olarak tanımlanan kavram “Marka”dır.

Reklam Türleri;
• “Ekonomi reklamı” Koschnick’in reklam sınıflandırmasındaki başlıklardan biridir.
• “Üretici reklamları, Aracı reklamları, Özel kişi reklamları, Ortak reklamlar” reklamı yaptıranlar açısından reklam sınıflamasında yer alır.
• “Seçici talep” Reklamlarında belirli bir ürün kategorisindeki çok sayıdaki markadan, özellikle reklamı yapılan markaya dikkat çekilmeye çalışılır.
• Kurumsal prestij reklamları “Mesaj açısından reklamlar” sınıflamasında yer alır.
• Reklam sınıflandırmalarına ilişkin “Duygusal reklamlarda aşk, sevgi ve dostluk gibi konular yoğunluklu olarak işlenir.”
• “Yergi niteliğinde olan, alaycı bir dil kullanan reklamlardır.” tanımı “Dolaylı reklamlar”ı açıklar.
• “Yürütülen pazarlama stratejisinde uyum esastır. Belirli müşteri gruplarını hedef alır. İletişim kanallarını seçerken ve medyada kaynak tahsis ederken, istenilen hedeflere ulaşmada verimlilik sağlanması üzerine odaklanır.” Açıklanan bu özellikler “Bütünleşik pazarlama iletişimi” kavramındadır.
• “Mobil reklamlar” yoğun şehir trafiğinde belediye otobüsleri, ticari taksiler, metro araçları gibi hareketli reklam mecrasının genel adıdır.
• “Rollover Banner”ın tanımı “İlgili sitenin reklam alanlarında yayınlanan, Mouse ile üzerine gelince tıklamadan aşağıya doğru açılan reklamlardır.”
• “Yer grafikleri, Alışveriş arabaları, Raf reklamları, Market kasa bantları” satış noktası reklamlarındandır.

Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi;
• “Pazarlama öncesi dönem, Kitle iletişimi dönemi, Araştırma dönemi” reklamcılığın tarihsel gelişiminin sınıflandırmasıdır.
• Reklamlarda kullanılan ilk araç, insan sesidir.
• Reklam ile ilgili kayıtlar oldukça dağınık ve eleştiriye açıktır.
• Dükkanların önüne konulan tabelalar reklamcılığın ilk örnekleri kabul edilir.
• M.Ö. 1500 yıllarında Yunanistan ve Mısır’da halka yapılacak hizmetleri bildiren tabelalar asılırdı.
• “Rosetta Taşı”, belli başlı üç Mısır tapınağına gönderilmek üzere, Mısır halkı ve asilleriyle Yunanlıların kolaylıkla okuyabilmeleri için üç dilde (Demotik, Hiyeroglif ve Antik Yunanca) yazılmış bir antlaşmadır.
• Basılı ilk duvar afişi “1480’de, Londra’da” kullanılmıştır.
• Yazılı basında ilk reklam “1625” yılı çıkmıştır.
• 1843’te açılan ilk reklam ajansı “Volney & Palmer”dir.
• Amerikan Reklam Ajansları Birliği “1917” yılı faaliyete geçmiştir.
• Dünyanın ilk reklam filmi “Admiral Sigaraları”dır.
• “John E.Powers”, “yaratıcı reklamın babası” olarak anılan reklam metin yazarıdır.
• Osmanlı Devleti’nde ilk ticari ilan “1864 yılı, Tercüman‐ı Ahval” gazetesinde yayımlanmıştır.

Reklamcılığın Sosyal, Ekonomik, Hukuki Boyutları;
• 19.Yüzyılın ortalarından 1930’lara değin geçen dönemde ulusal ve uluslar arası pazarlara “fordist üretim tarzı” egemen olmuştur.
• “Gizli İkna Ediciler” başlıklı eserin yazarı “Vance Packard”dır.
• Tüketime simgesel boyut içerisinden yaklaşan ve “Topluluk bir kişinin kültürü edindiği alandır.” Görüşüne sahip olan düşünür “Anthony Cohen”dir.
• “Simge”, insanın bilgi sindirme sürecini basitleştiren bir bilişsel gereçtir.
• “Popüler kültürü yansıtır. Marka değerini yansıtır. Aidiyet duygusu açığa çıkarır. Toplumsal değerleri yansıtır.” reklamın toplumu yansıtma boyutlarındandır.
• “Bilgi vermekten çok ikna edici ve yönlendiricidir.” reklamı ekonomik açıdan olumsuz değerlendiren görüşü yansıtan bir ifadedir.
• “Reklam rekabeti artırır. Reklam maliyetleri düşürür. Reklam, insanların arzuları ile üretim arasında bağ kurar. Reklam bilgi sunar.” reklama olumlu yönleri ile yaklaşanların argümanlarındandır.
• “Tanıtma, Büyüme, Olgunluk, Gerileme” Ürün Yaşam Eğrisi’nin aşamalarındandır.
• Amerikan Reklamcılar Birliği, “Reklamda Doğruluk İlkesi”ni “1911” yılında benimsemiştir.
• Uluslar arası Ticaret Odası’nın 1937’de geliştirdiği uygulama kodu “Uluslar arası Reklam Yasası”dır.

Reklamla İlgili Kurum ve Kuruluşlar;
• “Reklamveren – reklam ajansı -‐ medya” reklamcılık süreci ve dinamiğinin üçlü sac ayağıdır.
• “Bütçe, Medya planlaması, Yaratıcı çalışmalar, Ön test” reklamın oluşum sürecinde öne çıkan unsurlardandır.
• “Reklamveren” Reklam yapma kararını vererek iletişim sürecini başlatan kişi, kurum ya da kuruluşlardır.
• “Tam hizmet ajansındaki çalışanları bir araya toplamanın maliyetli olması, İşletme dışında tarafsız bir görüşün sağlanması isteği, Reklam ajansının deneyimlerinden yararlanma amacı, Reklam ajansına hiçbir ödeme yapmama durumunun ortaya çıkması” işletmelerin reklam ajansına başvurma nedenleri arasında yer alır.
• “Bütçe, Medya, Reklam stratejisi, Kampanya değerlendirme” şirketin reklam kampanyası öncesinde karar vermesi gereken konulardandır.
• “Pazarı geliştirme” reklamcılıkta amaç belirleme kriteridir.
• “Çizgi altı reklamcılık”, kitle iletişim araçları dışındaki reklam ortamlarında yapılan ve reklam ajansının medya komisyonu karşılığında değil, belirli bir ücretle sunduğu ambalaj tasarımı, satış noktası sergileri tasarlama ve hazırlama, ürün literatürü oluşturma hizmetleridir.
• “Yaratıcı Birim, Müşteri İlişkileri Birimi, Araştırma Birimi, Medya Birimi” reklam ajansı yapısını oluşturan birimlerdendir.
• “Mal ve hizmetlerin nasıl satılacağını belirleme” Yaratıcı Birim’in görevlerinden biridir.
• Yaratıcı Yönetmen: Yaratıcı çalışmaları denetler ve koordine eder.

Reklam Kitle İletişim Süreçleri İlişkisi;
• “Reklam, bir hedef kitle üzerinde istenilen yönde davranış ve fikir oluşturmak amacıyla gerçekleştirilen çalışmalardır. Tam zamanında ve yerinde ikna edici ve bilgilendirici mesajları içerir. Tüketicileri bir mal veya markanın varlığı konusunda uyarmak ve mala veya markaya, hizmet veya kuruluşa doğru eğilim yaratmak amacıyla göze veya kulağa hitap eden mesajların hazırlanması, bu mesajların yayılmasıdır. Reklam bir mala ya da hizmete ilişkin bir iletiyi (mesajı) sözlü yada görüntülü olarak pazar birimlerine sunmak için yapılan eylemlerdir.” reklamın tanımı içinde yer alır.
• Kitle iletişimi göreli olarak büyük, türdeş olmayan ve kim olduğu belli olmayan izleyicilere yöneliktir.
• Kitle iletişimi genellikle izleyicilerin çoğunluğuna aynı anda ulaşacak şekilde ayarlanır.
• Kitle iletişiminde kitle iletişim araçları önemlidir.
• Kitle iletişiminde iletiler açıkça iletilir.
• Kitle iletişimi çok dağınık ve üyeleri birbirini tanımayan, sosyal grupların öğelerine sahip olmayan, devamlılığı olmayan bir yapıyı anlatır.
• Kitle iletişiminde, kitle yönetilmez, yönlendirilir.
• Hedef kitleyi oluşturan bireyler birbirlerini tanımazlar.
• Kitle iletişiminde feedback vardır.
• “Haber ve bilgi sağlama, Güdüleme, Eğitim, Toplumsallaştırma” kitle iletişiminin işlevlerindendir.
• “Bütünleşme” kitle iletişimi işlevleri açısından, bireyler, gruplar arasında ilişkiler geliştirip, onların toplumlarını olduğu kadar birbirlerini de tanıması ve anlaması için bir ortam hazırlama anlamına gelmektedir.
• “Kaynak, Kod, Mesaj, Kanal” kitle iletişimi unsurları içinde yer alır.
• “Dış dünyayı görmemizi sağlama, Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile geçişini sağlama, Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım etme, Dışımızda oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme” kitle iletişimi araçlarının fonksiyonlarındandır.
• “Ürün hakkında bilgi vermek, Reklamı yapılan üründe deneme arzusu yaratmak, Pazarın belirli bir bölümünün ürünün farkında olmasını sağlamak, Marka imajı oluşturmak” reklamın yapılış amaçları açısından doğrudur.
• “Doğru olmalı, Dikkat çekici olmalı, Müşteriyi yanıltmamalı, İlginç olmalı” reklamın özelliklerindendir.
• Halkla ilişkiler bilinen adıyla "PR" olarak ifade edilir.
• Halkla ilişkiler daha çok Amerika Birleşik Devletleri'nde rağbet görmüş ve üzerinde çalışılmıştır.
• Halkla ilişkiler halkı inandırma sanatıdır.
• Halkla ilişkiler işletmeler için önemli bir işlevdir.

Reklam Ortamları ve Mesajın Aktarımı;
• “1950’li yıllardan itibaren popülaritesini kaybeden radyo, 1970’li yılların sonuna doğru önemli bir reklam aracı haline gelmiştir.” Bir reklam ortamı olarak radyoyu reklam dünyası için yeniden önemli kılan neden “Ticari FM radyo istasyonlarının sayısının giderek hızla artması” olmuştur.
• Turistik, kültürel ve eğitsel ürünlerin ve hizmetlerin tanıtımı için hazırlanan radyo reklam “Özel ve Tanıtıcı Reklam”dır.
• “Dünyada ve ülkemizde “ticari” yayıncılığın gelişmesine bağlı olarak “tematik” televizyon kanallarının (haber, spor, müzik, belgesel gibi) yaygınlaşması televizyon reklamcılığını daha da önemli kılmaktadır.”
• Gazete reklamı olarak kabul edilebilecek ilk örneklere Avrupa’da ve ülkemizde “16. Ve 19.” yüzyıllarda rastlanılmaktadır.
• “Referans kaynağı olarak kabul edildiklerinden okurun reklam mesajını kabul etme olasılığı artmaktadır. Gazete reklamın güncellenmesi, dergi ise baskı ve görüntü kalitesi bağlamında avantajlıdır. Kalıcı olabilme özelliği nedeniyle tekrar tekrar okunabilirler. Sadece satın alan kişi değil yakın çevresi tarafından da okunabilmekte” olmaları gazete ve dergi reklamcılığının avantajlarındandır.
• İzlenirliliği sürekli kılabilmek amacıyla yeni reklam mesajlarının hazırlanması maliyeti yükseltmektedir. Kalıcılık süresi kısa olduğundan mesajın tekrar tekrar yayınlanma zorunluluğu maliyeti artırmaktadır. Sıralanan bu dezavantajlar “Televizyon” reklam ortamına aittir.
• Kara, hava, deniz, yer altı (metro) ulaşım araçlarının “dış” yüzeylerinin giydirilmesi “hareketli” açıkhava reklam araçlarıdır.
• “Perde Reklam, Sinema Sponsorluğu, Fuaye Reklam, Film Festivalleri” sinema reklamcılığının uygulamalarındandır.
• “Aşamalı tüketici sağlama, Müşteriyi yeniden uyarma, Araştırma aracı olarak faydalanma, Müşteriye doğrudan ulaşma” doğrudan postalama reklamcılığının işlevlerindendir.
• “Yoğun kullanıma rağmen bağlanan kişi sayısı hala kısıtlıdır.” internet reklamcılığının dezavantajlarından biridir.

Reklam Araştırmaları;
• “Rekabetin giderek artması, Reklamlar bilimsel temellere dayandırma isteği, Reklama ilişkin uygun stratejiler belirleme ve reklam etkisini artırma ihtiyacı, Yüksek reklam maliyetleri” reklam araştırmalarına duyulan ihtiyacın ve artan ilginin sebeplerindendir.
• “Reklamın verdiği mesaj, Reklamda kullanılan slogan, Reklamda kullanılan görseller, Reklamın içeriği” mesaj araştırmalarında ölçülebilecek özelliklerin arasında yer almaz?
• “Fiziksel ölçüm testleri, Derecelendirme (sıralama) yöntemi, Tüketici panelleri (Tüketici jürisi), Portfolyo testleri” pre-test reklamları için kullanılan modellerdendir.
• Projeksiyon yöntemi; Kelime, cümle ve hikaye tamamlama ile resim yorumlama bu yöntemde kullanılan başlıca tekniklerdir.
• “Geleneksel (tarihsel) yöntem, Deneysel yöntem, Kupon (başvuru) yöntemi, Projeksiyon testleri” post-test reklamları için kullanılan modellerdendir.
• “Kaynakların verimli kullanımını sağlamak, Reklamların bilimsel kriterlere uygunluğunu sağlamak, Reklamın hedef ve amaçlarına daha kolay ulaşmasını sağlamak, Reklamlarda bulunan sorunların ve aksaklıkların zamanında giderilmesini sağlamak” reklam araştırmalarının faydalarındandır.
• “Reklam yayını öncesinde mesajın ve içeriğin hedef kitlelere uygunluğunun araştırılması, Reklamın yayınlanacağı araçların etkililiğinin ölçülmesi, Reklamın iletişim etkisinin ölçümü, Reklamın satış etkisinin ölçümü” bir reklam etkililiği araştırması sürecinin parçasıdır.
• “Konuya ilişkin uzmanlık, Profesyonellik, Etik ilkelere saygı, Deneyimli olma” araştırmacıların sahip olması gereken özelliklerdendir.
• “Ölçülmesi her zaman kolay olmayan ve reklamın yanı sıra pek çok unsurdan etkilenen bir davranış biçimidir.” reklamın satış etkisi için söylenebilir.
• “Reklamın yayınlanacağı araçların etkililiğini ölçümlemek” reklam araştırmalarının bir parçası olan medya araştırmalarının amaçlarından biridir.

Reklam Kampanya Planlanması;
• “Bir iş ya da görev talimatı” bir reklam kampanyası hazırlık sürecinde brief olarak ifade edilmektedir.
• “Bilboard, Outdoor TV, Bina giydirme, Otobüs durakları” bir reklam kampanyasında kullanılan açık hava reklam araçları içindedir.
• “Bilgi toplama ve durum analizi” firmaların içinde bulunduğu olası gelişmeleri analiz ederek, bu gelişmelerin olası etkilerini belirleme aşamasını ifade etmektedir.
• “Kampanyanın hangi ürünleri kapsayacağı belirlenir, Uygulanacak fiyat politikası, Hangi dağıtım kanallarının uygulanacağı, Malların nerede satılacağı” kampanya stratejileri belirlenirken yapılan uygulamalardandır.
• “Ek satış vaadi” bir reklam kampanyasında USP ifadesinin karşılığıdır.
• “Optimum reklam harcamalarının belirlenmesi, Pazarlamanın ve reklamın öneminin artması, Çeşitli çıkar gruplarının reklama daha fazla ilgi duymaları, Reklam harcamalarındaki artış” bir reklam kampanyası bütçesinin oluşturulmasının gerekli koşulları arasında yer alır.
• “Yerleştirme kampanyaları” bir reklam kampanyasında en fazla bütçeyi gerektirir.
• “Firma departman etkinliklerine ödenecek miktar” bir reklam kampanyasında reklam bütçesinin ana hatlarını ifade etmektedir.
• “Açık hava reklamları” megaliht reklamların içinde olduğu reklam türünü ifade etmektedir.
• “Ürünün kime satılmak istendiğinin belirlenmesi, Reklam mesajının tanımlanması, Ürünün hangi pazar ya da pazar bölümüne dağıtıldığı, Reklam mesajının zenginliği, yayının sıklığı ve sürekliliği” bir firmanın temel medya stratejisini oluşturan faktörlerdendir.

Medya Stratejileri ve Medya Planlaması;
• “Düşük maliyet, Yerel pazarlarda etkili Pazar kapsamı, coğrafik Pazar seçimi olanağı, Reklamları yerleştirme ve değiştirmede esneklik, Güvenilir bir medya olarak görülmesi” gazetenin bir iletişim mecrası olarak avantajlarındandır.
• “En etkili araç, En uygun sıklık, En düşük maliyet, En az fire” reklam amaçlı medya seçici unsurlarındandır.
• “Pazarlama stratejilerinin belirlenmesi, Medya hedeflerinin belirlenmesi, Medya stratejilerinin belirlenmesi, Medyanın planlanması” medya planlama sürecinin unsurlarındandır.
• “İzleyicinin dört haftalık sürede sözlü medya programı ile ortalama kaç kere karşılaştığını söyler. İzleyicinin dört haftalık sürede yazılı medya ile ortalama kaç kere karşılaştığını söyler. Tekrarın ölçüsüdür. Hedef kitlenin mesaja maruz kalma sayısını söyler.”, “sıklık” kavramının tanımı içinde yer alır.
• GRP verisine “Erişim ve sıklık oranlarının çarpılması” yoluyla ulaşılır.
• İzleyici kitlesinin aynı araç ve araçlar grubu ile ne kadar karşılaştığını söyleyen veriye “Erişim” denir.
• GRP’in açılımı “Gross Rating Points”dir.
• “Hedef kitlenin seçimi (Kime ulaşmak istiyoruz?), Medya amaçlarının belirlenmesi (Nereye ulaşmak istiyoruz?), Medyalar arasında en uygun olanın seçimi (Nelerle ulaşacağız?), Medya programlamasının yapılması (Hangi sıklıkta, hangi etkide, nasıl bir erişime, hangi maliyetlerle ulaşacağız?)” medya stratejisinin birbiri ile ilişkili dört eylemidir.
• Bir medya planında “Medya hedefleri, Rekabet analizi, Hedef kitle analizi, Hedef kitlenin medya kullanım alışkanlıkları, Medya seçiminin gerekçeleri, Medya stratejisi (medya planı belirlenen hedefleri nasıl başaracak), Akış şeması, bütçe, beklenilen erişim, sıklık” yer alır.
• “Etkileşim konusunda kontrolün alıcıda olması” yeni medya sınıflandırması içinde yer alan internetin dezavantajlarından biridir.

Reklam Metni Yazımı;
• “Ürün veya hizmetin özellikleri ve satış mesajı hedef kitleye sunucu tarafından monolog biçimde aktarılır.” “Doğrudan Anlatım” radyo reklamı anlatım biçimidir.
• Kıyaslama, öncesi ve sonrası, dayanıklılık testi gibi uygulamaların söz konusu olduğu televizyon gösterim biçimi “Açıklayıcı Gösterim”dir.
• Reklam metni çerçevesinde hedef kitleye verilmek istenen mesaj, doğrudan satış ve dolaylı satış tekniklerine bağlı olarak “rasyonel” veya “duygusal” bir içeriğe sahip olabilir.
• Ürün veya hizmet için özel olarak bestelenen ya da uyarlanan “cıngıl müzik”, bazen metnin tümünü bazen de bir kısmını kapsar.
• Günümüzde metin yazarı yerine reklam yazarı kavramının kullanılmasının en önemli nedeni “Reklamcılık anlayışının değişmesi”dir.
• “Bir görüntüden diğerine yumuşak geçişi ifade eder. İlk görüntü yavaş yavaş silinip giderken, ikinci görüntü yavaş yavaş belirginleşir.” sıralanan özellikler televizyon reklam filminin kurgulanmasında kullanılan görüntüsel geçişlerden “Zincirleme”ye aittir.
• Storyboard, Senaryodan sonraki adımdır. Senaryodaki sahnelerin resimli öykü hâline getirilmesidir. Reklam senaryosunun çekim öncesi görselleştirilmesidir. Reklam yapım ekibinin işini kolaylaştırır.
• Hedef kitlenin ikna olmasını sağlamak amacıyla reklam metninde kanıt ya da teminatlara yer verilmelidir. “Onay belgeleri” bu kanıt veya teminatlardan birisidir.
• “Mizahi Anlatım, Dolaylı Anlatım, Abartılı Anlatım, Doğrudan Anlatım” Televizyon reklamlarında kullanılan dört tür anlatım biçimidir.
• Açıkhava ve satış yeri reklam ortamları için reklam metni yazma yöntemlerinin benzer olmasının nedeni “Hedef kitlelerinin kalabalık ortamlarda olması”dır.

Reklam Nasıl Analiz Edilir?;
• “İdeolojik Analiz, Psikanalitik Analiz, Feminist Analiz, Sosyolojik Analiz” reklam analizinde kullanılan yöntemlerdendir.
• “Reklam metninde yer alan çeşitli göstergeler arasındaki ilişkiler” göstergebilimsel yöntemin ilgilendiği alanlardan biridir.
• “Bir açık artırmada, alıcıların elindeki levhaları havaya kaldırması, Biten bir ceza davasının sonucunda hâkimin kalemini kırması, Sınıftaki öğrencilerin parmak kaldırması, Evli bireyin parmağına yüzük takması” gösterge olarak kabul edilir.
• “Teatcher” göstergebilimin kurucuları arasında yer alır.
• Roland Barthes’ın yaklaşımını takip ederek reklam metni çözümleyen bir araştırmacı için “Psikolojik ögelerin reklam metnini alımlama aşamasındaki etkileri” araştırma çerçevesi dışında bırakılabilir.
• “Çeşitli semboller aracılığıyla reklamlarda bilinçdışı anlamların nasıl yaratıldığı” reklam çözümlemesinde psikanalitik yöntemin ilgilendiği konulardan biridir.
• “Reklamlar, kapitalist toplumda egemen sınıfın değerlerinin topluma benimsetilmesi işlevini görür. Reklamlar burjuvazinin ekonomik açıdan zenginleşmek için kullandığı araçlardan biridir. Reklamlar yalnızca belirli bir ürünü tanıtan metinler değil, aynı zamanda sınıfsal olarak oluşturulmuş ideolojik metinlerdir. Reklamlar, belirli imajlar ve hayat tarzlarının pompalanmasıyla oluşturulan tüketim kültürünün en etkili unsurlarıdır.” İdeolojik analiz çerçevesinde reklamlara ilişkin olarak söylenebilir.
• “Toplumsal norm ve değerlerin aktarımında reklamın rolü, Yeni davranış kalıpları ve rol modellerin inşa edilmesinde reklamın işlevi, Kimlik, ırk, etnisite gibi unsurların reklam metinlerinde nasıl kullanıldığı ve temsil edildiği, Toplumsal denetimin reklamlar aracılığıyla nasıl kurulduğu” sosyolojik analizin reklamları incelerken odaklandığı alanlardandır.
• “Toplumsal cinsiyet rollerinin reklamlarda normalleştirilerek ataerkinin yeniden üretimi” feminist reklam analizi içerisinde değerlendirilebilir.
• “Reklamlar toplumsal ve kültürel açıdan şekillendirici etkilere sahiptir. Reklamlar çeşitli ideolojik ve cinsiyetçi mesajlar barındırır. Reklamlar, toplumda yerleşik bulunan değerler ve kalıpların sorgulanmadan devam etmesine katkıda bulunur. Reklamlar, bilinçli algılarımızın yanında bilinçaltımızı da etkilemeye çalışır.” reklam metinlerini analiz etme nedenlerindendir.

Uluslararası Reklamcılık;
• McDonald’s ın, Ramazan ayında Türk tüketicilerin beğenisine sunduğu “Sultan Menü”sü “Uluslararası reklamcılıkta din faktörüne vurgu yapmak” duruma örnektir.
• “Küreselleşme” uluslararası reklamcılığı hızlandıran süreci ifade etmek için kullanılan temel kavramdır.
• Değişik ülkelerde ve kültürlerde aynı ürünü/malı tutundurmak için yapılan tasarım işine “Uluslararası reklamcılık” adı verilir.
• “Ücretli yani para karşılığında yapılması, Medya yoluyla bir hedef kitleye ulaştırılmalı, İkna etmeyi amaçlamak, Hedef kültür tarafından anlaşılabilmesi” uluslararası reklam olarak adlandırılabilmesi için iletişimde bulunması gereken özelliklerdendir.
• “Uluslararası reklam, uluslararası pazarlamada en etkili tanıtım aracıdır. Uluslararası pazarlamada reklam, reklamı yapılan ürüne bir saygınlık kazandırmaktadır. Uluslararası reklamın özellikle standardizasyon yaklaşımı uygulandığında, maliyet yönünden reklamverene avantaj sağlamaktadır. Uluslararası reklamcılığın kullanımı, uluslararası şirketlerin egemenliklerini, kâr ve kazançlarını azamileştirmek için oligopolistik nitelikte piyasa oluşturmada önemli bir araçtır.” uluslararası reklamcılığın belli başlı özelliklerindendir.
• “Dil sorunu, Kültür sorunu, Yerelleştirme ve Standartlaştırma sorunu” uluslararası reklamcılıkta karşılaşılan sorunlardır.
• “Dil, Bilginin toplanmasında ve değerlendirme gücünde çok önemlidir, Yerel topluma girmeyi sağlar, Dil Yeteneğinin önemi şirket iletişiminde gerek kurum içinde olsun gerekse kanal üyeleriyle gittikçe artmaktadır, Dil, iletişim kurma yeteneğini artırmaktadır.
Uluslararası reklamcılıkta dil, bu kurallara hizmet etmektedir.
• Uluslararası reklamcılıkta karşılaşılan sorunlara çözüm bulmak üzere ülkeler arasındaki farklılıklar yerine tüm dünyadaki tüketici karakteristiklerinin benzerlikleri üzerine odaklanan yaklaşım “Standartlaştırma yaklaşımı”dır.
• “Üründe uyarlama yapılması, Ürünün satın alma ve kullanılma amaçlarının birbirinden farklı olması, İşletmenin çokuluslu pazarlama stratejisini benimsemesi, Kültürel yapı ile doğrudan ilişkili bir ürün üretilmesi” Sıralanan özelliklere bağlı olarak reklamcılıkta karşılaşılan sorunları çözmek üzere yaklaşımlardan “Yerelleştirme yaklaşımı” kullanılmalıdır.
• “Reklamveren ile yakın iş birliğine girmek, ürünün pazar ve dağıtımı konusunda çalışmak, Kararlaştırılan ölçüler içerisinde reklam kampanyası planını ölçme ve harcama planı (bütçeleme) ile birlikte yazıya dökmek, kampanyanın diğer satış artırıcı faaliyetleri ile uyumlu olmasına yardımcı olmak, Reklam kampanyasını gözetmen bazında yönetmek ve uygulamak, Reklam satış promosyonu ve diğer faaliyetler arasında iyi bir koordinasyon sağlamak” uluslararası reklam ajansının işlevlerindendir.

Küreselleşme Çevre Sorunları ve Yeşil Reklamcılık;
• “Kentleşme, Sanayileşme, Nüfus, Fosil yakıt” çevre kirliliğine yol açan dinamiklerdendir.
• “Kuraklık, Yoksulluk, Susuzluk, Buzulların erimesi” küresel ısınmanın etkilerindendir.
• Yeşil tüketicilerin “uyanma zamanı” olarak adlandırılan yıllar “1960’lar”dır.
• Yeşil tüketicilerde “harekete geçme dönemi” olarak adlandırılan yıllar “1970’ler”dir.
• Çevre dostu ürünleri satın alma istekleri bakımından çevre savunucuları olarak adlandırılan tüketici grubu “Gerçek mavi yeşiller”dir.
• Çevreyle hiçbir şekilde ilgilenmeyen ve çevre sorunu diye bir problemin varlığına inanmayan tüketici grubu “Klasik kahverengiler”dir.
• İnsan faaliyetlerinden dolayı oluşan toksik ve kirletici sıvı, katı ve gaz atıkların toprağa, suya ve havaya bırakılmaları sonucu ekolojik dengenin bozulması ve bunun insan ve diğer canlılara zarar vermesi durumunu “Çevre kirliliği” açıklamaktadır.
• “Korkutma” çevre reklamlarında yoğun olarak uygulanan stratejidir.
• Reklamlarında geniş kitlelerin onaylayacağı çevresel bir durumu destekleyeceğini belirten bir şirket çevreci reklam kategorilerinden “İmaj odaklı reklam”ı kullanmış olur.
• Bir reklamda “Bu ürünün üretiminde % 40 oranında geri dönüşümü sağlanmış malzeme kullanılmıştır.” sloganını kullanan işletme, “Süreç odaklı reklam” çevre reklamı kategorisine başvurmuştur.

FutureLifeBox


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder