Bir önceki yazımızda Günümüze Gelinceye Dek Fotoğrafçılık ve Alanında Önemli Gelişmeler hakkında bir yayın paylaşmış, daha önceki yazılarımızdan Basın Fotoğrafçısı Olsak, Mesela Dedik! yayınımızda ise Basın Fotoğrafçılığı hakkında bazı bilgiler vermiştik.
Haydi şimdi, fotoğrafçılığa biraz daha farklı bir bakışla Reklam Fotoğrafçılığı çerçevesinde ele alıp, teknikleri, kompozisyonları, mesajları, Stüdyo ve Still Life gibi biraz daha uzman gözüyle bakarak portfolyo hazırlamaya kadar bazı süreçleri görelim...
Fotoğrafçılığa Giriş;
• “Fizik,
Kimya ve Teknoloji” fotoğrafın gelişmesinde etkili nedenlerden olmuştur.
• “Niepce,
Daguerre ve Talbot” fotoğrafın öncülerindendir.
• İlk fotoğrafı oluştururken Niepce “8” saatlik bir pozlama yapmak durumunda
kalmıştır.
• “Ekonomik olarak pahalı,
Kırılgan, Tek kopya olmaları ve Mücevher gibi kutularda saklanması” Daguerretype’ın
özelliklerindendir.
• “Calotype – Güzel yazı”
Talbot’un adlandırılışıdır.
• “Çoğaltılabilir bir yapıya
sahip olması” Talbot’un buluşunun en önemli özelliğidir.
• “Herschel” fotoğraf
sözcüğünü ilk kez kullanan kişidir.
• “Siz deklanşöre basın
gerisini biz halledelim” sloganını “Kodak” fotoğraf firması geliştirmiştir.
• Fotoğrafın en yoğun bir
biçimde kitlelerce kullanımına yönelik olarak geliştirilip, 1 dolar
karşılığında piyasaya sürülen model “Brownie”dir.
• Bugün kullandığımız 35 mm
fotoğraf makinesinin mucidi “Oscar Barnack”dir.
Fotoğrafçılık Tekniği;
• Fotoğraf makinası türlerinden “Aynasız Değişken Objektifli Refleks Dijital
Fotoğraf Makinaları”nda obtüratör olarak ayna kullanılmaz. Dijital Tek Objektifli Refleks Fotoğraf
Makinaları, Değişken Objektifli Refleks Dijital Fotoğraf Makinaları ve Film
Kullanılan Fotoğraf Makinaları obtrütör olarak ayna kullanılan türlerdendir.
• Fotoğraflanması istenen bir kişiyi ezik ve komik göstermek için “10mm balık
gözü objektif ve üst açı çekim” türü bir objektif ve bakış açısı kullanılması
gerekir.
• Fotoğraflanması istenen bir kişiyi güçlü, heybetli ve büyük göstermek için “Dar
açılı 90 mm tele objektif ve alt açı çekim” türü bir objektif ve bakış açısı
kullanılması gerekir.
• “Genel çekim” türü
izleyiciye olayın geçtiği mekân olarak bir kahvehaneyi tanıtan çekim türüdür.
• Çekim ölçeklerinden “Diz
plan” Amerikan plan olarak bilinir.
• Objektif ile duyarlı
yüzey/sensör arasında bulunan ve f ile simgelenen değere “Odak uzaklığı” denir.
• “Sınırsız alan derinliği”
dar açılı objektiflere ait değildir.
Büyüklük, Yığılma etkisi, Mesafelerin yakınmış izlenimi vermesi ve Detayların
ayıklanması dar açılı objektiflere aittir.
• Balık gözü gibi çok geniş
açılı objektifler fotoğraf çekmek için “Çok dar mesafeli mekanlarda”
fotoğrafçının işini kolaylaştırırlar.
• Diyafram kısıldıkça
(rakamsal olarak büyüdükçe) alan derinliği “Artar”.
• Yüksek enstantane çekimleri
ile “hareketin yakalanması”; düşük enstantene ile yapılan çekimlerde ise “harekette
netsizlik” görülür.
Fotoğrafta Kompozisyon ve
Ögeleri;
• “Yeğleme
sonucunda oluşturulması” bir anlatım aracı olan fotoğrafın en önemli
özelliğidir.
• “Fotoğrafçının
kullandığı makine” fotoğrafçılık alanında başarılı olmanın göstergelerinden
biri değildir. Fotoğrafçının konuya yaklaşım tarzı, Fotoğrafçının özgün bakış
açısı, Fotoğrafçının üslubu ve Fotoğrafçının dünya görüşü fotoğrafçılık
alanında başarılı olmanın göstergelerindendir.
• “İzleyicinin
algı düzeyi” görsel kompozisyon düzenlemesinde izleyicinin anlam oluşumuna
katkısıdır.
• “Tek bir çekim tekniği
kullanımı” fotografik kompozisyon düzenlemelerinde etkili olan değişken
değildir. Konuyla aradaki mesafe, Bakış açısı, Uygun zamanlama ve Görsel kayıt
türü fotografik kompozisyon düzenlemelerinde etkili olan değişkenlerdendir.
• Konu karşısında kısıtlı bir
özgürlüğü olan fotoğrafçının, var olan görünüme sadece gözlemci kimliği ve
sınırlı teknik tercihleriyle yetinerek oluşturacağı kompozisyonlar “pasif
düzenleme” olarak kabul edilir.
• Çekim ölçeğine ilişkin “Çekim
ölçeklerinde genelde insan vücudu baz alınır. Çekim ölçeği, gösterilen nesnenin
çerçeveye orantısal büyüklüğüdür. Çekim ölçeği, konu ya da nesnenin büyüklüğüne
göre değişebilir. Çekim ölçeğinde başka nenelerle ilişki kurulabilir. Konunun
çevresiyle ilişkisi genelden detaya doğrudur.” İfadeleri söylenebilir.
• “Omuz plan, Bel plan, Diz
plan, Boy plan” çekim ölçeklerindendir.
• Çekim sırasında
fotoğrafçıdan ya da doğal etkenlerden kaynaklanan titremeler sonucu netsiz
görüntü elde etmeyi engelleyen işlevsel düğme “Titreşim azaltma düğmesi”dir.
• “Tele objektifler, Geniş
açılı objektifler, Zoom objektifler ve Normal açılı objektifler” kompakt ya da
35 mm fotoğraf makinelerinin objektiflerindendir. “Mikro objektifler” bunlardan
biri değildir.
• “Alan derinliği” çekim
sırasında netleme yapılan yer, kişi, nesne, nokta’nın önünde yaklaşık olarak
1/3’lük; arkasında ise 2/3’lük oranda oluşan net alanı ifade eder.
Dijital
Fotoğrafçılık;
• ISO değeri arttıkça “ISO değeri yükseldikçe enstantane değeri
de yükselir. ISO değeri yükseldikçe az ışıklı ortamda fotoğraf çekmek zorlaşmaz.
ISO değeri arttıkça grenlilik artar. ISO değeri arttıkça elde yapılan
çekimlerde net fotoğrafa ulaşma olasılığı artar. ISO değerinin artması diyaframın
kısılmasına yardımcı olur.” İfadeleri söylenebilir.
• İlk dijital makinelerin imal edildiği dönem düşünüldüğünde “Ergonomik
bir yapıya sahip” oldukları söylenemez. “Ağırlıkları fazla, Çözünürlükleri
düşük, Büyük ve Hantal” oldukları söylenebilir.
• Dijital makineleri birbiri ile kıyaslarken “Azamı enstantane
hızı, Saniyede çekilebilen fotoğraf sayısı, Netleme nokta sayısı ve Çekim hızı”
gibi özelliklerine bakılır.
• Dijital ve analog sistemi karşılaştırdığımızda “Dijital
görüntülerin paylaşımı analog sisteme kıyasla daha kolaydır. Dijital makineler
ile farklı ışık kaynaklarında çekim yapmak, analog kameralara göre çok daha
kolaydır. Dijital fotoğraflara çekim sonrası müdahale, analog fotoğraflara oranla
daha kolaydır. Analog makinelere oranla dijital makineler daha kırılgan bir
yapıya sahipler ve toza, neme, rutubete karşı da hassastırlar. Dijital
fotoğrafları bir kaynaktan başka bir kaynağa kaydetmek esnasında hiçbir kayıp
söz konusu değil. Oysa film karelerinde yapılacak çoğaltım için yapılan
kopyalarda minimum % 15 oranında bir değer kaybı söz konusudur.” İfadeleri
söylenebilir.
• Dijital görüntü kaydetme formatlarının en yüksek kaliteden en
düşük kaliteye göre sıralaması “TIFF, RAW, JPEG”dir.
• Dijital bir görüntüde yatay piksel adeti 5616, dikey piksel
adeti ise 3744 ise makinenin çözünürlüğü “21 Megapiksel”dir.
• Fotoğraftaki gelişmeler incelendiğinde, temelde “Makine
ebatları, Kaydedici sistem ve film ebatları, Işık ölçme yöntemleri, Film sarma
sistemi” köklü bir değişime uğramıştır.
• “Piksel sayısı, Çarpan faktörü, Sensör boyutu, Bellek kartları”
gibi özellikler dijital fotoğrafçılıkla ortaya çıkan kavramlardandır.
• Dijital fotoğrafçılıkta görüntü algılayıcı tiplerine “CCD
algılayıcı, CMOS algılayıcı, Foveon X3 algılayıcı” örnek olarak verilebilir.
• Dijital fotoğraf sistemi düşünüldüğünde “Dijital sistem
fotoğrafı daha geniş kitlelere yaymış ve ilgilenen sayısını artırmıştır. Film
yıkama aşamalarına ihtiyaç duyulmadığından fotoğrafa daha hızlı ulaşılır. Çekim
sonrasında fotoğrafa müdahâle etmek çok daha kolay ve esnek bir özellik
gösterir. Dijital makineler ile farklı ışık kaynaklarında çekim yapmak çok daha
kolaydır.” İfadeleri söylenebilir.
Reklam Fotoğrafçılığının
Gelişimi;
• Reklam
denildiğinde akla “Tanıtım, Satış/Tiraj, Markalaşma, Pazarlama” gelir.
• Reklamın temel bileşenleri arasında “Görüntü – İmaj, Yazı – Tipografi, Ses –
Müzik, Slogan” yer alır.
• Başarılı bir reklam “Sınırlı bir tüketim yelpazesine hitap eden” olmalıdır.
• Reklam fotoğrafçılığında
maliyetin ucuzlamasıyla tematik portre stüdyolarının açılmasına olanak sağlayan
mucit fotoğrafçı “Disderi”dir.
• Abraham Lincoln başkanlık
seçim kampanyası için fotoğrafçı “Mathew Brady”ye poz vermiştir.
• Fotoğraf tarihinin en
başarılı kampanya satış sloganı “Siz deklanşöre basın gerisini biz halledelim” sloganıdır.
• Günümüz modern reklam
fotoğrafçılığının temellerin atan fotoğrafçı “Edward Steichen”dır ve “Art et
Decoration” firması için fotoğraflar çekmiştir.
• Reklam fotoğraflarının
aldatıcılığı “Falling Down” filminde aktör “Michael Douglas” performansı ile
eleştirilmiştir.
• Reklamların en basit amacı “Satış”tır.
• Günümüz reklamları “Televizyon,
Radyo, Gazete – Dergi, İnternet” iletişim kanallarında yayınlanmaktadır.
Reklam
Fotoğrafının Yapım Süreci;
• Reklam
fotoğrafçılığının yapım sürecinde müşterinin ilk muhatap olduğu kişi “Sekreter”dir.
• Tanıtımı istenen bir ürünle ilgili olarak anlaşma yapım sürecinde ilk iş “Zaman
çizelgesi hazırlamak”tır.
• Tasarım
ekibinde “Creatif Direktör, Sanat Yönetmeni, Metin Yazarı, Grafik
Tasarımcıları” yer alır.
• Görüntü işleme ekibinin
görevlerinden biri “görüntüdeki kusurları gidermek” ve fotoğrafı “ilgi çekici”
hâle getirmektir.
• Çekim ekibinde “Reklam Fotoğrafçısı,
Işıkçı, Makyöz, Çekim asistanı” yer alır.
• Grafik tasarımcı “tipografi”
ile “imajı” başarılı bir biçimde kompoze eden kişidir.
• Benjamin Franklin kışın evde
oturmaktan hastalanan kadınlar için “Pennsylvania Şömineleri” ürününün
tanıtımını yapmıştır.
• Creative Director tasarım
grubunun “Organizatörü”dür.
• “Sharpen” görüntü işleme
ekibinin fotoğrafın görselliğine kalite katmak ve onu olduğundan daha ilgi
çekici göstermek için kullandığı filtrelerden biridir.
• Işıkçının görevleri arasında
yeri geldiğinde atmosfer yaratacak “üç ışık” yeri geldiğinde Hollywood
yıldızları için kullanılan “hotlight” tipi ışıklandırmayı ayarlayabilmek yer
alır.
Reklam Fotoğrafçılığında Işık;
• “Doğrudan aydınlatma, Süzülerek
aydınlatma, Yansıyarak aydınlatma” ışığın halleridir.
• Işığın konuyu aydınlattığı
yön en kolay “Objenin gölgesine bakılarak” anlaşılır.
• Gün ışığı “Cephe, Tepe,
Ters, Yanal” yönde konuyu aydınlatır.
• “Fotoğrafçılıkta en çok
kullanılan ışık türüdür. Cisimlerin üç boyut yapısını vurgulayan en ideal
ışıktır. Doğru renklerin en kolay yakalandığı aydınlatma yönüdür. Gölge ve
aydınlık bölgeyi aynı anda barındırır.” özellikleri konuyu “Yanal” yönden
aydınlatan ışık için geçerlidir.
• Rembradt aydınlatması için “Dar
açılı ışık veren aydınlatma kaynağı kullanılarak konu aydınlatılır. Işık yüzün
bir bölümüne 45 derecelik açı ile baş seviyesinin üzerinden verilir. Az ışık
alan yüzün diğer bölümünde gözün altında ve elmacık kemiğinde de bir aydınlatma
olacak şekilde ayarlanır. Kadraj alanı içinde konunun belli bölgeleri
aydınlatılırken diğer bölgeleri tamamen ya da azaltılmış oranda karartılır.”
ifadeleri söylenebilir.
• Stüdyo ortamında fotoğrafı
çekilecek bir konunun dört ışık ile aydınlatılmasında “Ortam Işığı”
kullanılmaz. Işıklardan “Ana Işık, Yardımcı Işık, Fon Işığı, Dolgu Işığı”
kullanılır.
• “Ana ışığın yeterli derecede aydınlatmadığı
bölgeleri aydınlatması için kullanılır. Asıl işlevi, ışık almayan bölgelere
ışık vererek kontrastı düşürmektir.” Yardımcı ışıkla ilgili özelliklerdendir.
• High Key aydınlatma için “Işık
kaynakları şiddetli olarak objeyi aydınlatır ve parlak görüntü oluşur.
Aydınlatılan kişiler daha mutlu gözükürler. En az üç ışık ile yapılan homojen
bir aydınlatama sonucu elde edilir. Yüksek oranda kullanılan aydınlatma,
gölgeleri ve görüntüde doku zenginliğini yok eder.” ifadeleri söylenebilir.
• Low Key aydınlatmaya ilişkin
“Fotoğraf karesi içinde objenin yalnız bir bölümü aydınlatılır. Dramatik bir
atmosfer elde edilerek gerilimli bir ifadeye ulaşmaya çalışılır. Çekilen
fotoğraflarda tonlar daha koyu ve hakim renk genellikle siyahtır. Çoğu zaman
tek ışık kullanılır.” ifadeleri söylenebilir.
• Reklam fotoğrafında ışıktan
söz edildiğinde “Işığın konu üzerinde en aydınlık bölgeden en karanlık bölgeye
göre “ton farkı” oluştururken kontrastı da belirlenmiş olur. Gün ışığında
yapılan bir reklam çekimi düşünüldüğünde; sabahın erken ve akşamın geç
saatlerinde, güneşin rengi daha sarı olduğu için çekilen fotoğrafta da hakim
renk sarı olacaktır. Işık, konudan uzaklaştıkça şiddeti, aldığı mesafenin
karesi oranında azalır. Işık, yansıyarak geldiğinde, yansıdığı yüzeyin rengini
alarak konuyu aydınlatır.” ifadeleri söylenebilir.
Reklam
Fotoğrafçılığında Alternatif Tekniklerin Kullanımı;
• Kitle iletişim araçları “reel”,
“sanal” ve “sayısal” görsellikleri yeniden tasarlar.
• “Ekonomik ve siyasi
meselelerle ilgilidir” alternatif fotoğrafçılığa ilişkin örnek verilebilir.
• “Polaroid,
Lomografi, HDR, Solargrafi” alternatif fotoğrafçılık tekniklerindendir.
• Araştırmacılardan “Edwin H.
Land” polaroid yöntemini geliştiren grubun yöneticisidir.
• “Dişçilik, Osiloskop
ekranındaki şekillerin fotoğraflanması, Adli tıp araştırmaları, Kimlik kartı
hazırlanması” polaroid filmlerin gündelik yaşamdaki kullanım alanları arasında
sıralanabilir.
• İlk olarak 1947 yılında
gerçekleştirilen “polaroid” işlemi, karanlık odaya gerek kalmaksızın, 1 dakika
içinde fotoğraf elde etmeye imkan tanımaktadır.
• “Güneşin izleri ve
klimatolojik değişim kayıt altına alınmaktadır. Bir parça S/B fotoğraf kağıdı
üzerine güneşin hareketleri kaydedilir. Herhangi bir metal kap, teneke ya da
siyah kutu iğne deliği fotoğraf makinesi olarak kullanılabilir.” Özellikleri
sıralanan fotoğrafçılık tekniği “Solargrafi”dir.
• Türkiye’de ilk lomografi
mağazası “2011” yılında açılmıştır.
• Fotoğrafçılıkta alternatif
paylaşım ortamları görselliğin kodlanmasını, “belgeselleşmesini” ve
depolanmasını sağlar.
• Instagramın Twitterdan en temel farkı “Twitter’da yazı paylaşılırken, Instagram’da
fotoğraf paylaşılmasıdır”.
Reklam Fotoğrafçılığında
Dijital Teknikler ve Görüntü İşleme;
• “Objektiften
kaynaklanan hataları düzeltmek, Işık ve renk düzeltmelerini yapmak, Başka
fotoğraflarda yer alan nesneleri eklemek, Fotoğrafta istenmeyen nesneleri
silmek” çekim sonrasında görüntü işleme nedenleri arasında yer alır.
• Filme pozlanan bir görüntünün
bilgisayar ortamında işlenebilmesi için “Taranmış olması” gerekmektedir.
• Bilgisayar donanımları
arasında “Monitör boyutu, Ekran kartı, İşlemci hızı, Ram” teknik özellikleri ve
nitelikleri görüntü işlemede önemlidir.
• Bilgisayarlar fotoğrafın farklı
süreçleri arasında “Çekilen fotoğrafların arşivlenmesi, Çekilen fotoğrafların
işlenmesi, Çekim esnasında kameranın kontrol edilmesi, Fotoğrafların paylaşımı
ve izlenmesi” için kullanılır.
• Bir fotoğrafın kayıpsız
olarak işlenebilmesi için çekim esnasında kayıt formatlarından “RAW” tercih
edilmelidir.
• “Photoshop, Lightroom,
Capture NX, Canon Digital Photo Pro” görüntü işleme yazılımlarındandır.
• Birden fazla fotoğrafta yer
alan obje ya da nesnelerin bir araya getirildiği katman birleştirme işlemlerinde
doğal bir görünüm “Nesnelerin estetik görünüme sahip olmaları” önemli değildir.
“Nesnelerin ışık değerleri, Nesnelerin renkleri, Nesnelerin boyutu, Nesnelerin
çekiminde kullanılan bakış yüksekliği” önemlidir.
• “Perspektif düzeltme”
görüntü birleştirme işlemleri arasında yer almaz. “Katman birleştirme, Vektörel
çizimlerle birleştirme, Panoramik birleştirme, Işık değeri için birleştirme”
yer alır.
• “Fotoğrafta yer alan bir
nesnenin silinmesi” görüntü işleme işlemleri arasında yer alan bir düzeltme
işlemi değildir. “Renk değerlerinin değiştirilmesi, Işık değerlerinin
değiştirilmesi, Kadraj hatalarının giderilmesi, Perspektif eğiliminin
değiştirilmesi” görüntü işleme işlemleri arasında yer alan düzeltme
işlemlerindendir.
• Fotoğrafta bulunan bir
nesnenin belirginlik ve dikkat çekiciliğinin azaltılması için yapılan işlem “Netliğinin
yumuşatılması”dır.
Reklam Fotoğrafçılığında
Uzmanlaşma;
• “Hizmet verilen sektörlerin
kendine özgü özellikleri, Fotoğrafçıların ilgi alanları, Fotoğrafçıların
müşteri portföyü, Fotoğrafçıların, müşterilerine daha kaliteli hizmet verme
anlayışı” reklam fotoğrafçılarının belirli bir alanda uzmanlaşma gereklerindendir.
• “Mimari, Moda, Endüstri,
Turizm” reklam fotoğrafçılığının uzmanlık alanları arasında yer alır.
• “Çekim
yapacağı alana özgü incelikler daha iyi bilinir. Endüstrinin belirli bir
alanında daha kolay müşteri portföyü oluşturabilir. Teknik altyapısını ve
yatırımlarını daha rasyonel oluşturur. Çalışmalarında performansı ve yoğunlaşması
daha yüksek olur.” reklam fotoğrafçılarının belirli bir alanda
uzmanlaşmalarının sağladığı avantajlardandır.
• Portre fotoğrafı kullanılan
reklam fotoğraflarında “Modelin yaşının yansıtılması”na dikkat edilmez. “Modelin
kişilik özelliklerinin yansıtılması, Modelin duygu durumunun yansıtılması, Modelin
sosyal statüsünün yansıtılması, Modelin karakteristik fiziki özelliklerinin
yansıtılması”na dikkat edilir.
• Moda fotoğraflarının
işlevsel olarak başarılı kabul edilebilmesi için “Modelin fiziki özelliklerinin
öne çıkarılması” önemli değildir. “Fotoğrafların dikkat çekici bir konseptte
olması, Ürünün işlevsel özelliklerinin yansıtılması, Kullanılan mekanın
konsepte uygunluğu, Aydınlatma teknikleri” önemlidir.
• “Fotoğrafların düş gücüne
dayalı olması” endüstri fotoğraflarında aranan nitelikler arasında yer almaz. “Fotoğrafların
gerçekçi olması, Fotoğrafların endüstri kuruluşunun teknolojik altyapısını
yansıtması, Fotoğrafların endüstri kuruluşunun iş gücünü yansıtması, Fotoğrafların
endüstri kuruluşunun tesislerinin mimari özelliklerini yansıtması” yer alır.
• “İnşaat
aşamasında çalışanları belgelemek” mimari fotoğrafların çekilme amaçları
arasında yer almaz. “Yapının çevresiyle olan ilişkisini anlatmak, Yapının yapım
aşamalarını belgelemek, Yapının işlevlerini göstermek, Yapının estetik
görünümünü vurgulamak” yer alır.
• “Tarihi
değerlere sahip yapıların tanıtılması, Doğal güzelliklere sahip yerlerin
tanıtılması, Şehirlerin tanıtılması, Turizm işletmelerine ait tesislerin
tanıtılması” turizm fotoğraflarının kullanım alanları arasında yer alır.
• “Stok
fotoğrafları kiralık olarak kullanılır. Stok fotoğraflarına ulaşmak daha
hızlıdır. Stok fotoğrafları daha ekonomiktir. Stok fotoğrafları genelde
internet üzerinden servis edilir.” stok fotoğrafına has özellikler arasında yer
alır.
• Reklam fotoğrafçılığında uzmanlık alanına yönelik mesleki yeterlilik açısından “Fotoğrafçının
kullandığı makinenin markası” önemli değildir. “Fotoğrafçının sahip olduğu
ekipman ve kullanma becerisi, Fotoğrafçının aydınlatma bilgisi, Farklı
endüstriyel alanların kendine özgü kurallarını bilmesi, Fotoğrafçının mesleki
deneyimi” önemlidir.
Stüdyo ve Still Life Fotoğraf
Teknikleri;
• “Işıktan
yalıtılmış olması, Giriş çıkışın kontrol edilebilir olması, Fon bulunması, Yapay
ışık kaynaklarının bulunması” fotoğraf stüdyolarının temel özelliklerindendir.
• “Ürünleri
görünür kılmak, Ürünlerin niteliklerinin vurgulanması, Ürünün estetik
görünümünü ortaya çıkarmak, Tüketicileri psikolojik olarak etkilemek” aydınlatmanın
amaçları arasında yer alır.
• “Işık
kaynağının yüksekliğinin ayarlanması, Işık kaynağının şiddetinin ayarlanması,
Işık kaynağının açısının ayarlanması, Işık kaynağının karakteristiğinin
ayarlanması” ışık kaynaklarının ayarlanabilir özelliklerindendir.
• “İlginin
ürüne toplanmasını sağlar. Dekupe işlemine kolaylık sağlar. Aydınlatmada
kullanılır. Anlatımda sadelik sağlar.” Still life fotoğraflarında fon
kullanımının amaçları arasında yer alır.
• Still life fotoğraf çekimlerde ürünlerin “Biçim, Formu, Rengi, Dokusu” gibi
özellikleri vurgulanır.
• Ürünlerin yüzeylerindeki maddeye göre “Metal” ışığı yansıtma özelliğine
sahiptir.
• Maddelerden
“Plastik” ışık geçirme özelliğine göre yarı geçirgendir.
• Cam yüzeye sahip olan bir ürünün formunun ortaya çıkarılması için “Ters ışık”
açıdan aydınlatılmış olması gerekir.
• Metal yüzeyli bir ürünün aydınlatılmasında aydınlatma yöntemlerinden “Difüz
ışık” kullanılır.
• Işık geçirmeyen (opak) bir
ürünün hacim etkisinin kazandırılması için aydınlatmanın “Yanal ışık” yönden
yapılması gerekir.
Reklam Fotoğrafçılığında Mesaj
ve Stratejiler;
• Reklamcılığın özünde “çağrışım”,
“gösterge” ve “ikonografik düşünce” yatar.
• “Reklamı yapılan marka ya da
ürünün özellikleri, Ürünün hedef kitleye sunduğu fayda” reklam metni yazımı
sırasında göz önünde bulundurulan unsurlardır.
• “İzleyeni
kararsızlığa sürüklemesi” fotoğrafın özelliklerinden biri değildir. “Bir
belgesel anlatım tarzına sahip olması, Görüntülerin öğretici nitelik taşıması, Görüntülerin
kanıt olarak kullanımı, Bilgi taşıyıcı nitelikte olması” bu özellikler arasında
yer alır.
• Markanın, tüketicinin
zihninde belirli bir özelliğiyle ya da istenilen biçimde yerleşmesini ve
anımsanmasını sağlamak amacıyla kullanılan ve tekrarlanan çarpıcı söz “Slogan”dır.
• “Monografi” reklam mesajını
iletmede başvurulan ve anlam oluşumunu sağlayan unsurlardan biri değildir.
“Grafik, Metin, Slogan, Tipogafi” bu unsurlar arasında yer alır.
• “Bilgi verme” reklam
metninin amaçlanan işlevlerindendir.
• “Hedef kitleyle temas kurulmasını
sağlar. Tonlama, ritm ve çağrışımlara başvurulur. Çok sayıda anahtar sözcük
yoluyla geliştirilir.” Özellikleri sıralanan kavram “Slogan”dır.
• “Fotoğrafın çoklu amacı
olmalıdır.” reklam fotoğrafının özelliklerinden biri değildir. “Fotoğraf bir anlatım
dilidir. Fotoğraf uygun bir tasarımla sunulmalıdır. Reklam amaçlanan doğrultuda
görselleştirilmelidir. Mesaj, fotoğraf aracılığıyla en hızlı biçimde
verilmelidir.” Bu özellikler arasında yer alır.
• “Piktogram”, çağdaş
kültürler tarafından genellikle basit, resimsel, temsili semboller olarak
kullanılmaktadır.
• “Tanık kullanımı” reklamda
duyguları harekete geçirmek amacıyla başvurulan stratejilerden biri değildir.
“Duygusallık, Zaman, Ödüllendirme, Mizah” başvurulan stratejilerdendir.
Reklam Fotoğrafçılığında Analiz
Teknikleri;
• Fotoğrafı “betimlemek”, konusu, aracı ve biçimi hakkında değerlendirmek
anlamına gelir.
• “Betimleme, fotoğrafta yer
alan kişi, nesne, yer ve olaylara odaklanır. İmgelerden hareketle değerlendirme
yapılır. Kimi zaman konudan hareketle fotoğrafta yer almayanlar da betimlenir.”
Özellikleri sıralanan betimleme türü “Konuyu betimlemek” türüdür.
• “Karanlık”
fotoğrafın resim ve çizim gibi eski sanat biçimlerinden aldığı bir unsur
değildir. “Nokta, Renk, Doku, Çizgi” bu unsurlar arasında yer alır.
• Fotoğrafta biçimsel
unsurların kullanılma yolları “tasarım ilkeleri” olarak adlandırılır.
• “Fotoğrafta rötüşlama olup
olmadığı” bir fotoğrafçının tarzını belirlemede başvurulan yollardan biri
değildir. “Fotoğraflamak için hangi konuları seçtiği, Hangi aracı kullandığı, Fotoğrafın
biçimsel düzenlenişi, Fotoğrafın nasıl göründüğü” başvurulan yollar arasında
yer alır.
• “Uzak çekim” reklam
fotoğrafı kullanımında başvurulan tekniklerden biri değildir. “Odak derinliği, Yakın
çekim, Kesme, Açı” başvurulan teknikler arasında yer alır.
• Nesnelerin tüm albenili
detaylarını göstermek ya da normal görünümünden daha büyük göstermek için
başvurulan teknik “Yakın çekim” tekniğidir.
• “Erteleme, Eksilti, Gereksiz
yineleme, Dolaylı eksilti” reklamlarda başvurulan gizleme sanatlarındandır.
• Pierce, Saussure ve
Barthes’in kurucuları olduğu analiz yaklaşımı “Gösterge bilimsel Çözümleme”dir.
• Freud’un kişilik kuramları “Topografik
Kişilik Kuramı ve Yapısal Kişilik Kuramı” kuramlarında yer almaktadır.
Portfolyo Hazırlama ve Sunum;
• “Satış yapmak, Çevremizi
genişletmek, Çalışmakta olduğumuz projeyi sonlandırmak, Sponsor bulmak” fotoğraf
sergisi açma hedeflerindendir.
• “ C-Print” renkli fotoğraf
baskısının teknik adıdır.
• “Budaksız, reçinasız ve düz
damar yapılı olması” ahşap çerçeve sunumlarında tercih edilen ayaus ağacının
genel özelliğidir.
• Alüminyum levhaya sıvanan
baskılar için alüminyumun “Magnezyum yoğunluğu ve eloksallı olması” özelliği en
önemlidir.
• “Baskı pleksinin arkasında,
arkada da bir kompozit panel vardır.” müze pleksiglas sandviç (diasec)
yöntemini özetler.
• “Koleksiyonculara direkt
satış yapmak” portfolyo hazırlamanın temel nedenlerinden biri değildir. “İş
veya akademik hayatımız için görsel bir görsel CV oluşturmak, Sanatsal
duruşumuzu bizi tanımak isteyenlere en kısa yoldan göstermek, Bir proje
hakkında derli toplu bir sunum yapabilmek, Sadece fotoğraflarımızı değil, bir
işi nasıl hazırladığımızı göstermek” bu nedenler arasında yer alır.
• “Fine Art (dokulu) kağıtlar
üstüne baskı yapabilir. Tuval bezi üzerine baskı yapabilir. Arkadan ışıklı
malzemelere baskı yapabilir. Ham malzemenin raf ömrü vardır.” İfadeleri Pigment
baskı sistemine ilişkin söylenebilir.
• Bir fotoğraf sergisi “Fotoğrafların
orta noktası 150-160 cm civarında olmalı ve kenarlara çok yaklaşmamalıdır.”
şeklinde asılırsa düzgün asılmış olur.
• “Krom çerçeveli sunum” bir
sunum biçimi değildir. “Alüminyum üzerine sıvama, Kompozit panele sıvama, Forex
üzerine sıvama, Müze pleksi sandwich” sunum biçimlerindendir.
• Portfolyo hazırlarken “Kendimizi
tanıtan bir portfolyo ise en kuvvetli olduğumuz konuları gruplayarak sunmaya”
dikkat etmemiz gerekir.
AÜ Reklamcılık / Reklam Fotoğrafçılığı kaynaklarından yararlanılmıştır.
FutureLifeBox
FutureLifeBox
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder