Ve şimdi televizyon için reklam metni nasıl yazılır ya da televizyon reklamlarında ki gerçekliği, yapım aşamasını, süreçlerini merak ediyorsanız başta size az önceki bahsettiğimiz reklam yazımı ile ilgili bütün bilgileri anımsayın ancak bir kenara koyun!
Çünkü size şimdi bambaşka bir reklamdan bahsedeceğiz.
Yani diğer mecralara yazdığımız reklam metinlerine nazaran televizyon için yazılan reklamların, yapı itibari ile film senaryosunu andırdığını söyleyebiliyoruz. Dolayısıyla yazdığınız ya da yazacağınız metin tıpkı bir film gibi işlenerek son hali alacak.
Oldukça heyecanlı değil mi? Öyleyse doğru yerdesiniz.
Hadi bakalım, şu reklam filmi senaryosuna bir adım atalım, belki bizim de kendi imkanlarımızla yapıp kullanabileceğimiz bir filmimiz neden olmasın öyle değil mi?
Görsel ve işitsel ögelerin ön plana çıktığı bir reklam
ortamı olan televizyon reklam metni bir senaryodur. Çekim öncesi için ve çekim
sırasında yapımcı ekibe yazılı metni ile rehberlik eden reklam filmi
senaryosunda görsel ögeler daha fazla yer alırken, işitsel ögeleri de görsel
ögeleri tamamlayıcı nitelikte kullanır. Radyo için Reklam Metninde olduğu gibi
yine televizyon için reklam film senaryosu bir tablo biçiminde dizayn edilir.
Üç satır ve iki sütunun yer aldığı bu tablonun üst satırında reklam filmi ile
ilgili reklam veren, filmin ismi, marka ve ajans, filmin format ve süresi gibi
tanıtıcı bilgilere yer verilirken, orta satırda ise ses ve görüntü başlıkları,
alt satır sol sütunda görüntü başlığı altına gelecek şekilde görsel ögeler, alt
satır sağ sütunda da ses başlığı altına gelecek şekilde işitsel ögeler yer
almaktadır.
Reklam filminin Reklam yazarının
kafasında şekillenen filmle, reklam filminin benzerlik göstermesi, yazarın senaryoyu
titiz bir çalışma ile ayrıntılı bir şekilde yazması sonucu gerçekleşerek, yapım
ekibinin işini kolaylaştırarak filmin ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Bu durumu sağlayan diğer bir unsur ise storyboard
uygulaması ise senaryodan sonraki adım
olup senaryoda, görüntü başlığı altında yer alan sahnelerin resimli öykü haline
getirilmesidir. Bu sahneler grafiker aracılığıyla yan yana ya da alt
alta dizilmiş kareler içine çizimle yerleştirilir. Ses başlığı altında yer alan
işitsel ögeler ve bunlarla ilgili açıklamalar, kamera hareketleri ve çekim ölçekleri
ile geçişler bu karelerin alt veya yan kısımlarına yazılır. Reklam film senaryosunun çekim öncesi
görselleştirilmesini ifade eden storyboard ile bu sayede reklam yazarının
kafasında şekillenen reklam filmi yakalanmaya çalışılırken yapım ekibinin işi
kolaylaşmış olur.
Anlatım ve gösterim biçiminin önem
kazandığı televizyon reklam filminde reklam mesajının, ikna ediciliği
sağlanarak hedef kitleye iletilmesiyle hedef kitleyi harekete geçiren
unsurlardır.
Tüketiciye sunduğu vaat ile ürün veya hizmetin biricik
farkı ve özelliklerinin doğrudan ve yalın bir şekilde aktarıldığı doğrudan
anlatım,
Sunduğu vaat yerine daha çok markanın ön plana çıkarıldığı
dolaylı anlatım,
Mizahi unsurların kullanıldığı güçlü bir reklam mesajı ya
da vaadi dikkat çekici ve canlı hale getirmek amacıyla başvurulan mizahi anlatım,
Ses, görüntü, mekan, müzik, efekt, oyuncu, oyunculuk, hareket
gibi reklam filminde yer alan ögelerin abartılı biçimde kullanılarak hedef
kitlenin dikkatinin çekildiği abartılı anlatım,
Olarak televizyon
reklamlarında kullanılan dört tür anlatım
biçiminden faydalanılır.
Gösterimde
kıyaslamanın olduğu, öncesi ve sonrası, dayanıklılık testi gibi uygulamaların
söz konusu edildiği gösterim ile ürün veya hizmetin özellikleri ve yararları
bakımından rakiplerden farkı ile satış mesajının ince ayrıntısına kadar
gösterilen açıklayıcı gösterim,
Sunuculuğunu ünlü veya alanında
uzman, satıcı veya ürünü kullanan ya da reklam verenin yaptığı, etkileyici
konuşma tarzı veya ses tonuna sahip biri tarafından sunulması veya
seslendirilmesi ile özelliklerin anlatılarak gösterildiği sunucu veya
doğrudan seslendirme,
Ürün veya hizmetin günlük
yaşamda karşılaşılan kimi sorunlara getireceği çözümlerin gösterildiği yaşamdan
örnek,
Kişinin
ilginç bir öyküsünün olmasının inandırıcılığı artırdığı ürün veya hizmeti
kullananların tanıklıklarına dayanan gösterim biçimi ile tanıklık,
Veya
faydalarının rakiplerle farkının ve satış mesajının gerçek olaylar ve belgeler
ile ilişkilendirilerek gösterildiği gerçek olay ve belge,
Ya
da tüketiciye sağladığı yararın ve reklamın satış mesajının, reklam için özel
olarak bestelenmiş veya uyarlanmış cingıl denilen müzik parçaları eşliğinde gösterildiği
müzikal,
Bir öyküye dayalı olarak giriş,
gelişme, sonuç kısımlarından oluşan kısa bir sinema filmine benzeyen reklam
filmi gösterim biçiminde, merak uyandırması ve sürekli ilgiyi sağlaması amacıyla
dizi formatının da kullanılabildiği öyküsel,
Belli başlı televizyon
reklamlarında karşımıza çıkan gösterim
biçimleridir.
Reklamın
içeriğinin anlatım ve gösterim biçiminin yer aldığı televizyon için reklam
metni ile senaryo ve storyboard ortaya çıktıktan sonra reklamın yapım aşamasına
geçilerek ilk olarak film ya da video,
canlandırma, animasyon ve duran hareket gibi yapım teknikleriyle televizyon
reklamlarının çekimi gerçekleştirilir. Çekim
aşamasında reklam mesajının doğru ve etkili biçimde aktarılmasını sağlayabilmek
adına, en yakından en uzağa doğru detay, yüz, baş, omuz, göğüs, bel, diz,
boy, genel ve uzak çekim ölçeklerinden yararlanılır. Kişi veya
nesnenin en ince ayrıntısı ile en genel ve en geniş görüntüsünün elde edildiği
bu aşamada, reklam mesajının dikkat çekici ve canlı olmasını sağlamak amacı
ile televizyon için oldukça önemli olan hareket ögesi düşünülerek, kamera hareketleri ve görüş açısından
faydalanılır.
Kameranın sabit kalması koşuluyla pan adı verilen sağa
- sola ve tilt adı verilen yukarı - aşağı çevrilmesi ile zoom in / zoom out adı
verilen objektifin kişi ve nesnelere yakınlaştırılması ve uzaklaştırılması,
Kameranın bir ray üzerinde veya özel bir araç
üzerinde taşınmasıyla ileri - geri kaydırılması,
Kameranın üçayak veya vinç yardımıyla dikey - düşey
düzlemde yükseltilmesi ve alçaltılması,
Kamera hareketlerinde ki kameranın sabit kalması ve hareket ettirilmesi bağlamında ki üç
temel kategoriyi oluşturur.
Kameranın özel bir anlam katmadan nesnel bir
bakışı ortaya koyduğu göz seviyesi,
Kameranın nesnel olmayan bir bakışla güçsüzlük,
ezilmişlik, zavallılık, küçüklük, gibi etkiler yarattığı üst açı,
Kameranın nesnel olmayan bir bakışla - üst açıya
karşıt – güçlülük, üstünlük, yüceltme, büyüklük, gibi etkileri ortaya çıkardığı
alt açı,
Konuya
psikolojik ve dramatik etki yaparak kameranın kişi ve nesnelere nasıl
baktığını ifade eden görüş açısı
ile izleyiciyi içine çektiği üç tür görüş açılarıdır.
Çekimden sonra ki aşamada bu elde edilen görüntülerin ses
ögesi ile birlikte kurgu ve montajı gerçekleştirilmesine geçilir.
Görsel anlatımı zenginleştirmede, dramatik etki yapmada,
ritm ve hareketi sağlamada, mekan değişimlerinde, hareketli görüntülerde etkili
olan bir görüntüden diğerine ani geçişin olduğu kesme,
İlk görüntünün yavaş yavaş silinip giderken, ikinci
görüntünün yavaş yavaş belirginleşmesi ile bir görüntüden diğerine yumuşak
geçişi ifade eden zincirleme,
İlk görüntünün yavaş yavaş kararırken, ardından
aydınlanma ile yeni sahnenin görüldüğü, zaman ve mekan değişimlerini
belirlemede kullanılan, bir sahnenin sonu diğer sahnenin başı anlamına gelen açılma
– kararma,
Görüntüye dramatik bir hava kattığı için özel etkiler
yaratmada kullanılabilen aynı zamanda görüntünün üzerine slogan veya yazı
bindirilebilen, iki ayrı görüntünün üst üste gelmesi olarak kullanılan bindirme,
Sert bir geçiş türü olarak artarda gelen ve hızlı
ilerleyen bir dizi olayı anlatmada etkili olan, ikinci görüntünün birinciyi
iterek götürmesi olarak kullanılan silinme,
Çekimden
sonraki görüntülerin kurgulanmasında bir görüntüden diğerine anlamlı bir
biçimde geçilmesini sağlayan beş tür görüntüsel
geçişten yararlanılır.

Hiç yorum yok :
Yorum Gönder