9 Şubat 2015 Pazartesi

Televizyon için Reklam Metni – Reklam Filmi Senaryosu

Eğer Reklam Metni Yazımı başlıklı yazımızı okudu ve orada geçen bilgilere sahipseniz, hatta Açıkhava ve Satış Yeri için Reklam Metni başlığı ile paylaştığımız ya da e-postalar yoluyla Doğrudan Postalama Reklam Metni ile verdiğimiz bilgilerle daha önce karşılaştınız ve belki bunları hayatınızın bir anında kullanma fırsatı buldunuz, belki de bir tık daha farklılık yaşayıp Radyo için Reklam Metni yayınımızda ki gibi bir reklam yazımı maceranız oldu... 
Ve şimdi televizyon için reklam metni nasıl yazılır ya da televizyon reklamlarında ki gerçekliği, yapım aşamasını, süreçlerini merak ediyorsanız başta size az önceki bahsettiğimiz reklam yazımı ile ilgili bütün bilgileri anımsayın ancak bir kenara koyun! 
Çünkü size şimdi bambaşka bir reklamdan bahsedeceğiz. 
Yani diğer mecralara yazdığımız reklam metinlerine nazaran televizyon için yazılan reklamların, yapı itibari ile film senaryosunu andırdığını söyleyebiliyoruz. Dolayısıyla yazdığınız ya da yazacağınız metin tıpkı bir film gibi işlenerek son hali alacak.
Oldukça heyecanlı değil mi? Öyleyse doğru yerdesiniz.
Hadi bakalım, şu reklam filmi senaryosuna bir adım atalım, belki bizim de kendi imkanlarımızla yapıp kullanabileceğimiz bir filmimiz neden olmasın öyle değil mi?

Görsel ve işitsel ögelerin ön plana çıktığı bir reklam ortamı olan televizyon reklam metni bir senaryodur. Çekim öncesi için ve çekim sırasında yapımcı ekibe yazılı metni ile rehberlik eden reklam filmi senaryosunda görsel ögeler daha fazla yer alırken, işitsel ögeleri de görsel ögeleri tamamlayıcı nitelikte kullanır. Radyo için Reklam Metninde olduğu gibi yine televizyon için reklam film senaryosu bir tablo biçiminde dizayn edilir. Üç satır ve iki sütunun yer aldığı bu tablonun üst satırında reklam filmi ile ilgili reklam veren, filmin ismi, marka ve ajans, filmin format ve süresi gibi tanıtıcı bilgilere yer verilirken, orta satırda ise ses ve görüntü başlıkları, alt satır sol sütunda görüntü başlığı altına gelecek şekilde görsel ögeler, alt satır sağ sütunda da ses başlığı altına gelecek şekilde işitsel ögeler yer almaktadır.
Reklam filminin Reklam yazarının kafasında şekillenen filmle, reklam filminin benzerlik göstermesi, yazarın senaryoyu titiz bir çalışma ile ayrıntılı bir şekilde yazması sonucu gerçekleşerek, yapım ekibinin işini kolaylaştırarak filmin ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Bu durumu sağlayan diğer bir unsur ise storyboard uygulaması ise senaryodan sonraki adım olup senaryoda, görüntü başlığı altında yer alan sahnelerin resimli öykü haline getirilmesidir. Bu sahneler grafiker aracılığıyla yan yana ya da alt alta dizilmiş kareler içine çizimle yerleştirilir. Ses başlığı altında yer alan işitsel ögeler ve bunlarla ilgili açıklamalar, kamera hareketleri ve çekim ölçekleri ile geçişler bu karelerin alt veya yan kısımlarına yazılır. Reklam film senaryosunun çekim öncesi görselleştirilmesini ifade eden storyboard ile bu sayede reklam yazarının kafasında şekillenen reklam filmi yakalanmaya çalışılırken yapım ekibinin işi kolaylaşmış olur.
Anlatım ve gösterim biçiminin önem kazandığı televizyon reklam filminde reklam mesajının, ikna ediciliği sağlanarak hedef kitleye iletilmesiyle hedef kitleyi harekete geçiren unsurlardır.

Tüketiciye sunduğu vaat ile ürün veya hizmetin biricik farkı ve özelliklerinin doğrudan ve yalın bir şekilde aktarıldığı doğrudan anlatım,
Sunduğu vaat yerine daha çok markanın ön plana çıkarıldığı dolaylı anlatım,
Mizahi unsurların kullanıldığı güçlü bir reklam mesajı ya da vaadi dikkat çekici ve canlı hale getirmek amacıyla başvurulan mizahi anlatım,
Ses, görüntü, mekan, müzik, efekt, oyuncu, oyunculuk, hareket gibi reklam filminde yer alan ögelerin abartılı biçimde kullanılarak hedef kitlenin dikkatinin çekildiği abartılı anlatım,
Olarak televizyon reklamlarında kullanılan dört tür anlatım biçiminden faydalanılır.

Gösterimde kıyaslamanın olduğu, öncesi ve sonrası, dayanıklılık testi gibi uygulamaların söz konusu edildiği gösterim ile ürün veya hizmetin özellikleri ve yararları bakımından rakiplerden farkı ile satış mesajının ince ayrıntısına kadar gösterilen açıklayıcı gösterim,
Sunuculuğunu ünlü veya alanında uzman, satıcı veya ürünü kullanan ya da reklam verenin yaptığı, etkileyici konuşma tarzı veya ses tonuna sahip biri tarafından sunulması veya seslendirilmesi ile özelliklerin anlatılarak gösterildiği sunucu veya doğrudan seslendirme,
Ürün veya hizmetin günlük yaşamda karşılaşılan kimi sorunlara getireceği çözümlerin gösterildiği yaşamdan örnek,
Kişinin ilginç bir öyküsünün olmasının inandırıcılığı artırdığı ürün veya hizmeti kullananların tanıklıklarına dayanan gösterim biçimi ile tanıklık,
Veya faydalarının rakiplerle farkının ve satış mesajının gerçek olaylar ve belgeler ile ilişkilendirilerek gösterildiği gerçek olay ve belge,
Ya da tüketiciye sağladığı yararın ve reklamın satış mesajının, reklam için özel olarak bestelenmiş veya uyarlanmış cingıl denilen müzik parçaları eşliğinde gösterildiği müzikal,
Bir öyküye dayalı olarak giriş, gelişme, sonuç kısımlarından oluşan kısa bir sinema filmine benzeyen reklam filmi gösterim biçiminde, merak uyandırması ve sürekli ilgiyi sağlaması amacıyla dizi formatının da kullanılabildiği öyküsel,
Belli başlı televizyon reklamlarında karşımıza çıkan gösterim biçimleridir.

Reklamın içeriğinin anlatım ve gösterim biçiminin yer aldığı televizyon için reklam metni ile senaryo ve storyboard ortaya çıktıktan sonra reklamın yapım aşamasına geçilerek ilk olarak film ya da video, canlandırma, animasyon ve duran hareket gibi yapım teknikleriyle televizyon reklamlarının çekimi gerçekleştirilir. Çekim aşamasında reklam mesajının doğru ve etkili biçimde aktarılmasını sağlayabilmek adına, en yakından en uzağa doğru detay, yüz, baş, omuz, göğüs, bel, diz, boy, genel ve uzak çekim ölçeklerinden yararlanılır. Kişi veya nesnenin en ince ayrıntısı ile en genel ve en geniş görüntüsünün elde edildiği bu aşamada, reklam mesajının dikkat çekici ve canlı olmasını sağlamak amacı ile televizyon için oldukça önemli olan hareket ögesi düşünülerek, kamera hareketleri ve görüş açısından faydalanılır.

Kameranın sabit kalması koşuluyla pan adı verilen sağa - sola ve tilt adı verilen yukarı - aşağı çevrilmesi ile zoom in / zoom out adı verilen objektifin kişi ve nesnelere yakınlaştırılması ve uzaklaştırılması,
Kameranın bir ray üzerinde veya özel bir araç üzerinde taşınmasıyla ileri - geri kaydırılması,
Kameranın üçayak veya vinç yardımıyla dikey - düşey düzlemde yükseltilmesi ve alçaltılması,
Kamera hareketlerinde ki kameranın sabit kalması ve hareket ettirilmesi bağlamında ki üç temel kategoriyi oluşturur.

Kameranın özel bir anlam katmadan nesnel bir bakışı ortaya koyduğu göz seviyesi,
Kameranın nesnel olmayan bir bakışla güçsüzlük, ezilmişlik, zavallılık, küçüklük, gibi etkiler yarattığı üst açı,
Kameranın nesnel olmayan bir bakışla - üst açıya karşıt – güçlülük, üstünlük, yüceltme, büyüklük, gibi etkileri ortaya çıkardığı alt açı,
Konuya psikolojik ve dramatik etki yaparak kameranın kişi ve nesnelere nasıl baktığını ifade eden görüş açısı ile izleyiciyi içine çektiği üç tür görüş açılarıdır.

Çekimden sonra ki aşamada bu elde edilen görüntülerin ses ögesi ile birlikte kurgu ve montajı gerçekleştirilmesine geçilir.

Görsel anlatımı zenginleştirmede, dramatik etki yapmada, ritm ve hareketi sağlamada, mekan değişimlerinde, hareketli görüntülerde etkili olan bir görüntüden diğerine ani geçişin olduğu kesme,
İlk görüntünün yavaş yavaş silinip giderken, ikinci görüntünün yavaş yavaş belirginleşmesi ile bir görüntüden diğerine yumuşak geçişi ifade eden zincirleme,
İlk görüntünün yavaş yavaş kararırken, ardından aydınlanma ile yeni sahnenin görüldüğü, zaman ve mekan değişimlerini belirlemede kullanılan, bir sahnenin sonu diğer sahnenin başı anlamına gelen açılma – kararma,
Görüntüye dramatik bir hava kattığı için özel etkiler yaratmada kullanılabilen aynı zamanda görüntünün üzerine slogan veya yazı bindirilebilen, iki ayrı görüntünün üst üste gelmesi olarak kullanılan bindirme,
Sert bir geçiş türü olarak artarda gelen ve hızlı ilerleyen bir dizi olayı anlatmada etkili olan, ikinci görüntünün birinciyi iterek götürmesi olarak kullanılan silinme,
Çekimden sonraki görüntülerin kurgulanmasında bir görüntüden diğerine anlamlı bir biçimde geçilmesini sağlayan beş tür görüntüsel geçişten yararlanılır.

Filmin son hali, kurgulanmasında görüntüsel geçişlerin kullanılmasıyla son bulur. Artık filmin son hali verilmek üzere hazırdır




Hiç yorum yok :

Yorum Gönder