Reklam yazarlığı oldukça kısa anlatımlardan ötürü kolay gibi görünse de aslında dikkati kısa zamanda çekip, ilgi odağı haline getirme, ikna etme ve satışa yöneltme konusunda oldukça dikkat, odak ve yaratıcı fikir becerisi isteyen zor bir iştir. Eğer siz de reklam yazarlığı hakkında bilgi edinmek istiyor, bunu bir iş veya uğraşı, hobi niteliğinde kendinizi denemek veya geliştirmek istiyorsanız öncelikle Reklam Metni Yazımı başlıklı yazımız size rehber niteliğinde zemin oluşturması açısından faydalı olacaktır. Kullanım yerleri bakımından ihtiyaç duyabileceğiniz Açıkhava ve Satış Yeri için Reklam Metni başlığı ile paylaştığımız ve e-postalarda sıkça karşı karşıya kaldığımız Doğrudan Postalama Reklam Metni ile verdiğimiz bilgiler yine konuya hakimiyetinizi artırarak faydanıza olacaktır. Şimdi ise radyo reklamları için metin yazarlığı hakkında ki bilgilerimizi paylaşmaya başlayabiliriz...
İlk bakışta kolay gibi
görünebilen, hatırlatıcı olarak kullanılan, göz yerine kulak için yazılan radyo
reklam metni yazmak aslında görsel ögelerin kullanılamayıp yalnızca işitsel bir
araç olduğundan yazar için aslında oldukça zordur. Yazar sadece işitsel ögeleri
kullanarak reklama konu olacak ürün veya hizmeti hedef kitlenin zihninde
canlandırmaya çalışarak, zihin gözüyle dinleyicinin görebileceği bir resme
dönüştürmeye çabalar. Sözlü kültürdeki hikaye anlatıcılar gibi konu veya olay
örgüsünü betimlerken en ince ayrıntısına kadar dinleyicisinin zihninde
anlatılanları görmesini sağlamalıdır.
Söz, ses efekti ve müzik gibi
işitsel ögelerin metin yazımında kullanıldığı radyo reklamı, radyo spotu olarak
da ifade edilebilir. Kayıt sırasında da yapımcı ekip ve sunuculara rehberlik
eden bu reklam metninde kullanılan ögeler, etkileyici ses tonu ve vurgusu ile
metni sunan kişiler aracılığıyla hedef kitlenin zihninde oluşturulması beklenen
ortak bir sahne vardır. Evet, işte Marstayız… örnek cümlesini kurduğu andan
itibaren sunucu sahneyi dinleyicinin zihninde canlandırmaya başlamış olacaktır.
Dolayısıyla böyle bir sahnenin oluşturulması reklamın ilk saniyelerinde
başlayacağından, güçlü bir girişle başlamak ilk adım olacak ve hemen sonrasında
satış mesajlarının devreye girmesi gerekmektedir. Ancak tek başına söz yeterli
olmayacağından örnek cümleye uygun olacağından örneğin uzay mekiğinde ki kalkış
anına ait ses efekti sahnenin kurulmasında işi daha da kolaylaştıracak veya
arka fonda yine metni destekleyici hareketli bir müziğin bulunması oluşturulmak
istenen atmosfere dinleyiciyi çekecektir.
Radyoda metnin hedef kitle ile arasında samimi bir atmosfer
oluşturması gerektiğinden, bir konuşma havası içinde kısa ve aynı zamanda
anlaşılır cümleler içermeli olup, hedef kitleyi ikna etme ve harekete geçirmesi
gerektiğinden de tek bir noktaya yoğunlaşmalıdır.
İkişer satın ve sütunun yer aldığı bir tablo biçiminde
dizayn edilen radyo reklam metninde, üst satırda reklam veren, reklamın ismi,
marka, ajans veya reklamın formatı, süresi gibi reklam filmiyle ilgili tanıtıcı
bilgilere yer verirken, alt satırda ise sunucu, ses efekti, müzik ve söz gibi metinde
yer alan ögeler ile reklam metni sol sütunda, sağ sütunda ise bu ögelerin vurgu
ve tonlamalarıyla ilgili açıklayıcı bilgiler yer almalıdır.
Anlatım biçimi, radyo reklamlarında mesajın hedef kitleye
iletilmesinde, dinleyicinin zihninde içeriğin canlandırılmasında, ikna olarak
harekete geçmesine neden olmasından dolayı oldukça önemlidir. Bu anlatım biçimi
ise reklam yazarı için reklamın amacına, ürün veya hizmetin niteliği ve
bütçesine göre belirlenir.
Ürün
veya hizmetin özelliklerinin yanı sıra satış mesajının sunucu tarafından
doğrudan hedef kitleye monolog biçimde aktarıldığı doğrudan anlatım,
Bu mesajın doğrudan değil de
iki veya daha fazla kişi arasında geçen konuşmayla hedef kitleye iletildiği
diyalog anlatım,
Veya dramatik unsurlar desteğinde hazırlanan ürün veya
hizmetin özellikleri ve satış mesajının kısa bir piyes oyunuyla profesyonel
oyuncular tarafından seslendirildiği dramatik anlatım,
Ya
da sözlü veya sözsüz bir müzik parçası eşliğinde dinleyiciye aktarılan anlatımda
müzik, fon ve cingıl müziği olarak kullanılabilen, hatta Ürün veya hizmet için özel olarak bestelenen
veya uyarlanan cingıl müzik, bazen metnin tümünü bazen de bir kısmını kapsayan
müzikli anlatım,
Olarak radyo reklamları için kullanılabilecek dört
tür anlatım biçimini sıralayabiliriz.
Bu şekilde radyo için reklam
metni hazırlandıktan sonra yapım ekibi ile sunucu kişiler, metne göre stüdyoda veya
doğal ortamda ses kaydını gerçekleştirdikten sonra müzik ve efektle birlikte
ses kaydı eşleştirilerek radyo reklamı, yayına hazır hale getirilmektedir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder