Cinsellik, mutluluk, eğlence, özlem, hüzün, macera, gösteriş
hatta ölüm gibi yaşamdaki her kesitten parçaların kullanıldığı reklam metinler
dikkat çekmektedir. Temelinde tüketicilere bir şeylerin satılması olan
reklamın, hedef kitleyi ikna etme bağlamında çok geniş kültürel ve toplumsal
kaynaklardan beslendiği görülmektedir. Reklam aracılığı ile hedef kitlenin
harekete geçirilerek satın almayla sonuçlanacağı bir davranış kazandırılmaya
çalışıldığı, yaratıcı bir fikirden yola çıkılarak gündelik yaşamda insanların
yaşadığı veya karşılaştığı herhangi bir durumu konu edinebilmektedir. Bir
ürünün kullanım kolaylığı, ekonomikliği gibi bilişsel ya da en prestijli bu
ürün ile duygusal faydaların ya da rasyonelliğinin öne çıkarıldığı, istek ve
beklentilerin örtüştüğü, yaratıcı reklam stratejileri ve marka imajına
dayanarak görsel, işitsel ve yazılı unsurlarla reklam metinleri hazırlanarak,
dikkat çekildiği, faydalar üzerine kurulu ikna ve satışla sonuçlanması beklenen
bir bütündür. Başlık, alt başlık, gövde, slogan ve logodan oluşan bu bütünün
parçalarını harf ve semboller, işaret, fotoğraf, resim, karikatür, görüntülerin
yer aldığı, müzik, efekt gibi görsel ve işitsel ögeler oluşturur.
Doğrudan veya dolaylı satış tekniklerine bağlı rasyonel veya duygusal içeriğe sahip olabilirler. Rasyonel mesajlı reklamlar genelde bilgilendirici mahiyette ciddi bir üsluba sahip içeriklerken, duygusal mesajlılar ise müzikli ve abartılı, mizahi bir anlatım tarzına sahip içeriklerden oluşmaktadır. Reklam metinlerinin yapısını da farklılaştırmakta olan günümüz yaşam teknolojisi ve gelişmeleri, sosyal, siyasal ve ekonomik dönüşüm ile yeni bir pazar ortamı doğmuş olup, bu yapısal farklılaşma ile reklamlarda metinsel ögelerin giderek azaldığı, görsel ve işitsel ögelerin de daha çoğaldığı görülmektedir. Görsel kültürün artarak yaygınlaşması sonucu hedef kitle için sıkıcı gelen uzun yazılı ve sözlü metinlerin yerini, dikkat çekici görüntü ve sesli metinlerin ön plana çıktığı, hedef kitleyi eğlendiren reklamlar almıştır. Ürün ve hizmetler arasındaki fiziksel nitelikteki farklılıkların giderek azalması, hedef kitle ile duygusal bir bağ kurmayı daha da önemli kılmaktadır. Zaten bu süreç öncelikle sağlıklı bir analiz çalışma verilerine ve reklam verenin beklentilerin belirlenmesine dayanmaktadır.
Doğrudan veya dolaylı satış tekniklerine bağlı rasyonel veya duygusal içeriğe sahip olabilirler. Rasyonel mesajlı reklamlar genelde bilgilendirici mahiyette ciddi bir üsluba sahip içeriklerken, duygusal mesajlılar ise müzikli ve abartılı, mizahi bir anlatım tarzına sahip içeriklerden oluşmaktadır. Reklam metinlerinin yapısını da farklılaştırmakta olan günümüz yaşam teknolojisi ve gelişmeleri, sosyal, siyasal ve ekonomik dönüşüm ile yeni bir pazar ortamı doğmuş olup, bu yapısal farklılaşma ile reklamlarda metinsel ögelerin giderek azaldığı, görsel ve işitsel ögelerin de daha çoğaldığı görülmektedir. Görsel kültürün artarak yaygınlaşması sonucu hedef kitle için sıkıcı gelen uzun yazılı ve sözlü metinlerin yerini, dikkat çekici görüntü ve sesli metinlerin ön plana çıktığı, hedef kitleyi eğlendiren reklamlar almıştır. Ürün ve hizmetler arasındaki fiziksel nitelikteki farklılıkların giderek azalması, hedef kitle ile duygusal bir bağ kurmayı daha da önemli kılmaktadır. Zaten bu süreç öncelikle sağlıklı bir analiz çalışma verilerine ve reklam verenin beklentilerin belirlenmesine dayanmaktadır.
Reklam yazarının sözcüklerini, görsel ve işitsel ögelerini doğru bir şekilde seçmesi ve kullanma becerisine sahip olması gerekmekte olduğundan gündemi takip etmeli ayrıca entelektüel bir bilgi birikimine de sahip olmalıdır. Kısacası kullanacağı dile hakim, basit ve kısa yolla net mesajlar vermeli ve iyi bir gözlem ile analiz yeteneğine sahip olması gerekir. Çünkü yazacağı reklam metni ile kalmayıp bulduğu bu yaratıcı fikri aynı zamanda sihirli bir gösteriye dönüştüreceği bir illüstrasyon ustası gibi hedef kitleyi de etkilemeye çalışmalıdır.
Dolayısıyla reklamı yapılacak ürün ve hizmet beraberinde
hedef kitlesinin ve hedef pazarının iyi analiz edilmesi gerektiği doğru
sonuçlar için unutulmamalıdır. İçerik, ambalaj, üretim şartları, fiyat ve
kullanım gibi ürün ve hizmetin, psikolojik, sosyolojik, coğrafik ve demografik
gibi hedef kitlenin, tür, konum, büyüklük, algı ve rekabet gibi pazarın
özellikleri en ince ayrıntısına kadar belirlenerek analizi yapılmalıdır. Böylece
rakiplerin durumu ve onlardan farkı ile hedef kitlenin kimlerden oluştuğu gibi net
veriler elde edilmektedir. Tanıtıcı, bilgilendirici, imaja yönelik bir mesaj mı
iletilmek yoksa satış rakamlarının kısa vadede artırılmasına yönelik bir mesaj
mı verilmek isteniyor gibi reklamın amacını, reklam verenin beklentisinin ne
olduğu bilinmelidir. Elde edilen bilgiler doğrultusunda yaratıcı bir fikir
bulunarak bu ışıkta dikkat çekici ve özgün, akılda kalıcı metin yazımına
geçilmelidir. Dolayısıyla bir plana bağlı olarak reklam metni hazırlanmalıdır. Bu
plan doğrultusunda rehber olarak dikkate alınabilecekleri şu şekilde sıralamak
mümkün olacaktır;
• Ürün ve hizmetin temel faydaları; birincil avantaj (biricik
özellik de denir) onu farklı kılan özellik gibi, ikincil avantaj ise kalite
unsuruna bağlı özelliklerdir.
• Reklamın amacı; iletişim ve satış amacıdır.
• Yaratıcı fikir ve taktikler; fikrin bulunması, yazılı,
sesli, görsel öğelerdir.
Bu bağlamda öncelikle yaratıcı bir fikrin bulunmasının
ardından reklam ortamına göre metinsel, sesli ve görsel öğelerin tasarlanması
beklenirken dikkat edilmesi gereken bazı hususlar da vardır, bunları ise şu
şekilde sıralamak mümkün olacaktır;
• Ürün
veya hizmetle ilgili yarar ya da onu farklı kılan özelliğin ön plana çıkarılarak
hedef kitleye yönelik bir vaat sunulmalıdır.
• Söylenmek
istenenler mümkün olduğunca az kelimeyle ve çokça sesli, görsel öğelerle ifade
edilmelidir.
• Seçilen
kelimeler, sesler ve görseller sade, basit, açık, net ve anlaşılır olmalı, hatırda
kalıcı bir dil kullanılmalıdır.
• Sadece
belli bir kesimin bilebileceği kelimeler ve ifadelerden hatta ses ve görsellerden
kaçınılmalıdır.
• Reklam
mesajıyla uyumlu öğeler kullanılarak, abartıdan uzak inandırıcı olunmalıdır.
• Duygusal
açıdan hedef kitleyi yakalayarak, harekete geçirecek metin hazırlanmalıdır.
• Dikkat çekici, kısa ve vurucu,
ürün veya marka ile doğrudan ya da dolaylı bir bağ kuracak, akılda kalıcı bir
slogan geliştirilmelidir.
İyi bir reklam metni, mesajı
açık ve net ayrıca iyi tanımlanmış bir şekilde sunulmalıdır. Bir ihtiyaca
seslenerek dikkat çekmek her reklamın ilk amacıdır. Dolayısıyla verilmek
istenen mesajın kişisel açıdan da mantıklı beklentilere yanıt vermesi
gerekmekte olup, reklam verenin kişiliğini yansıtmalı, harekete geçirici
özelliğe sahip olması beklendiğinden taşıması gereken bazı önemli özellikler
bulunmaktadır. Bu özellikleri şu şekilde sıralamak mümkün olacaktır;
İlgi; doğru kişiye ulaşabilmek için mesaj, doğru yerde ve
doğru zamanda, hedef kitlenin ilgi alanına girmeli ve ilgilerine hitap
etmelidir.
Orijinallik; daha önce mesaj, hiç kullanılmamış yaratıcı
bir fikre dayanmalıdır.
Güçlü etki; yeni ve
yaratıcı bir fikrin güçlü bir
etkiye neden olacağından, hedef kitle ikna olarak istek duymalı ve harekete geçmelidir.
Böylece
hedef kitlenin ikna olmasını sağlamak amacıyla reklam metninde test sonuçları,
tanık kişiler, onay belgeleri gibi kanıt veya teminatlara yer verilmelidir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder