İletişimin Medyada ne derece önemli olduğundan daha önceki yayınımız İnsanoğlu Her Ortamda İletişir başlıklı yazımızda bazı maddelerle belirtmiştik. Şimdi yine bu maddelere devam ederek bilgi birikimlerimizi artıralım istedik.
Medya Kavramı ve Toplum;
• Bir iletişimcinin bir araç, ortam veya
kanal kullanarak hızlı ve sürekli bir biçimde iletiler yayarak geniş kitlelere
ulaşmasına “Kitle iletişimi” denir.
• Alvin Toffler’in Üçüncü Dalga adını
verdiği sanayi sonrası toplumun dönüşümü ardından
ortaya
çıkan topluma “Enformasyon toplumu” adı verilir.
• Elektronik iletişimin yaygınlaşması ile
medyanın bu süreçte aldığı rol gereği Marshall McLuhan dünyanın büyük bir köy
haline dönüştüğünü ifade ederken “Küreselleşme” kavramı kullanmıştır.
• Günümüz dünyasında özgür basınının gelişimine
“Amerikan bağımsızlık savaşı ve Fransız İhtilali”
siyasi iki olay etkili olmuştur.
• Gazete, Kitle iletişiminde kullanılan
ilk araçtır.
• İlk süreli yayın olan gazete Avrupa’da 15.
Yüzyılda ortaya çıkmıştır.
• Kitle iletişiminin Örgütlü olması, geleneksel
iletişimden ayıran temel özelliktir.
• Medyanın seçim dönemlerinde açık
oturumlar yapması “Tartışma ortamı yaratma” toplumsal işlevi ile
bağdaşmaktadır.
• Kar amacı gütmeyen, sınıfsal, cinsel,
etnik, dinsel eşitsizliklerden mağdur olanların, kamusal ve siyasal alandan
dışlanmışların seslerini duyurma ihtiyacı ile ortaya çıkan medyaya “Alternatif
medya” adı verilmektedir.
• Liberal çoğulcu demokrasilerde medyanın
4. güç olarak kabul edilmesinde medyanın Demokratikleştirme toplumsal sorumluluğuna
vurgu yapılmaktadır.
Medya ve Kamuoyu;
• Kamuoyu olgusundan “Aile içinde” söz
edemeyiz. Kasaba, mahalle gibi küçük yerleşim
Birimlerinde,
Uluslararası alanda, Ülke ve Dünya genelinde söz edilebilir.
• Bir toplumda kamuoyu kanaatleri Kalıplaşmış
değerler ve inançlar alanındaki konularda değişiklik göstermezken Anayasa
maddeleri alanında, Uluslararası ilişkiler alanında, Hükümet icraatları
alanında ve Ekonomik politikalar alanında
değişiklik gösterebilir.
• Kamuoyu kavramı İletişim, Psikoloji, Siyaset
bilimi ve Sosyoloji gibi bilim dalları ile ilgilidir.
• Kamuoyunun oluşumunu etkileyen çevresel
unsurlar arasına Birincil ve ikincil gruplar, Kırsal ve kentsel yaşam, Din ve Yasal
ve siyasal kurumlar girer.
• Bugünkü anlamda kamuoyu tarihte ilk kez
Avrupa’da 18. Yüzyılda ortaya çıkmıştır.
• Kamuoyunun yeterince güçlü olamamasının
nedenleri arasında sayılanlar, Bireylerin sosyal ve siyasal olaylara ilgi noksanlığı,
Bireyler için sosyal ve siyasal gelişmelere ilişkin bilgilerin doğru, güncel ve
tam olarak hazır olmaması, Toplumun tüm kesimlerinin benzer iletişim ve haberleşme
olanaklarına sahip olmaması, Bireylerin
toplumsal olayları ve sorunları genellikle medya aracılığı ile öğreniyor olmasıdır.
• Kamuoyunu karşılıklı etkileşimin ve
iletişimin bir ürünü olarak gören model “Sosyolojik modeldir”.
• Demokratik tür siyasal rejimlerde
kamuoyu daha güçlü ve etkilidir.
• Dünyada ilk kamuoyu araştırmaları ABD’nde
başlamıştır.
• Araştırma dernekleri, sonuçları medyada
yayınlanan kamuoyu araştırmalarında Anketi finansal olarak üstlenen kuruluşun
ismi, Soruların tam listesi, Araştırma yöntemi ve Örneklem alınan kitlenin
tanımı gibi bilgilere yer verir.
Medya, Siyaset, Propaganda;
• Teknolojik gelişmeler, deregülasyon
uygulamalarının ortaya çıkmasının nedenleri arasında gösterilebilir.
• Gazete, televizyon, radyo gibi çeşitli alanlardaki
faaliyetlerin bir kişi ya da grubun bünyesinde toplanması ve bu faaliyet
alanlarının denetim altına alınması “Çapraz tekelleşme” türüne örnek olarak
gösterilebilir.
• Düzenleyici yakınsama, medya
sektöründeki tekelleşme motorlarından birisi olarak görülen yakınsamanın
düzeylerinden birisidir.
• Hükümet işlerine ait bilgi, fikir ve
tutumları yaymak için oluşturulmuş bazı uzman kuruluşların uğraşlarına “Siyasal
iletişim” adı verilir.
• Bir siyasal sistem, toplumun daha özgür
ve mutlu olmasına hizmet edecek mesajların kitle iletişim araçlarından
serbestçe duyurulmasını ve bu mesajlar aracılığıyla kamuoyunun serbestçe oluşmasını
hedefliyorsa, bu tür iletişim modeline “Serbest iletişim modeli” denir.
• Yasalar aracılığıyla medya
kuruluşlarının mülk sahipliğinin, frekans tahsisinin ve yayın içeriklerinin
biçimlendirilmesine “Medya Düzenlemesi” adı verilir.
• Kamu hizmeti yayıncılığında olması
gereken özelliklerden bazıları Erişimde evrensellik, Finansmanın kamusal olarak
yapılması, Kurumsal işleyişte demokrasi ve Kamusal alana hizmettir.
• Propaganda konusu gerek siyasal yaşamda
bir etken olarak gerekse akademik inceleme konusu olarak tam anlamıyla 20.
yüzyılda ortaya çıkmıştır.
• Siyasal propaganda kurumsal olarak ilk
kez 1622’de ortaya çıkmıştır.
• Toplumu belirli bir yönde etkilemek
amacıyla yapılan propagandanın kurallarından bazıları Basitleştirme ve tek
düşman kuralı, Kabaca genel ifadelerle anlatma kuralı, Sevileni kullanma kuralı,
Oy birliği ve bulaşma kuralıdır.
Türkiye’de Medya;
• Matbuat Nizamnamesi, ilk basın
yasasıdır.
• İleri, Yeni gün, Akşam ve Vakit, milli
mücadeleyi destekleyen gazeteler
olmuştur.
• İrade-i Milliye, Mustafa Kemal’in doğrudan
kurucusu olduğu bir gazetedir.
• Laikleşme, Merkeziyetçilik, Avrupa
merkezli dünya görüşü ve Dile bağlı ulusçuluk, Osmanlı basının harekete geçirdiği
toplumsal dinamiklerdendir.
• Kitap kültürü, Osmanlıda tam anlamıyla
benimsenemeyen bir unsurdur.
• Sol basının doğması, Cumhuriyet sonrası
gerçekleşen bir durum değilken, Harf devrimiyle basımın yeni biçim
alması, Gazeteciler cemiyetinin kurulması, Basın konseyinin kurulması ve Takriri
sükun yasası Cumhuriyet sonrası gerçekleşen durumlardandır.
• 1980 ve 1990’lı yıllarda medya
sahiplerinin tiraj ve etkinlik yarışlarında kullandıkları yöntem, Promosyondur.
• Basında tekelleşmenin sonuçları
arasında Bilgi alma özgürlüğünün engellenmesi, Davranışların yönlendirilmesi, Basının
özgürleşmesi ve Demokrasi için tehlike yer alır.
• Türkiye’deki internet gazeteciliğinin
hızla yaygınlaşmasının nedenleri arasında Ekonomik krizin medyayı etkilemesi
sonucu işsiz kalan medya mensupları, Etkileşimli yayıncılık, Haberlerin her an
güncellenmesi, Fazla yatırım gerektirmemesi bulunur.
• İnternet ağlarının insan ve bilgiyi
birbirine bağlaması ile sayısal temsillerden oluşan medyanın 21.Yüzyıldaki adı,
Yeni medyadır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder