Değişik ortamlarda, değişik amaçlarla meydana gelen bir mesaj aktarım süreci olan iletişim olgusunu yaşamın her alanında ve her aşamasında görmek mümkün.
Toplumsal yaşam içerisinde bulunan bizlerin birbirleri ile olan ilişki ve etkileşiminde önemli rol oynayan, duygu ve düşünceleri çevredekilerle paylaşımı iletişimi gerektirmekte olduğundan, toplumsal yaşamın düzenlenmesinde ve oluşmasında önemli bir işlev gören iletişim hakkında bazı başlıklar halinde maddeler paylaşalım istedik.
İletişim Kavramı ve Süreci;
• İletişim; Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
• Kaynağın
taşıması gereken özelliklerden bazıları “ Kaynak bilgili olmalıdır, Kaynak kodlama
özelliğine sahip olmalıdır, Kaynak tanınmalıdır, Kaynak doğru dili kullanmalıdır”.
• Telefon,
kanala örnek olarak gösterilebilir.
• Etkin bir
iletişim için alıcının taşıması gereken özelliklerden bazıları “Alıcı mesajı algılayabilmelidir,
Alıcının, iletişime arzulu olması gerekir, Alıcı geri-besleme sistemine sahip olmalıdır,
Alıcı, kaynak olma özelliği taşımalıdır”.
• İletişim sürecinde
kaynağın gönderdiği mesaja karşılık, hedef kitlenin verdiği cevaba “Geri bildirim”
denir.
• “Kaynak,
Hedef, Mesaj, Geri besleme” iletişimin temel öğelerindendir.
• İletişim sürecinde
iletişimin konusunu ya doğrudan doğruya oluşturan ya da başkalarınca oluşturulmuş
konuyu, düşünceleri, görüşleri düzenleyen ve hedef kitleye gönderen kişi/kişiler,
veya kuruluşlara “Kaynak” adı verilir.
• İyi bir iletişim
için mesajın taşıması gereken özelliklerden bazıları “Mesaj anlaşılır olmalıdır,
Mesaj açık olmalıdır, Mesaj doğru zamanda iletilmelidir, Mesaj uygun kanalı izlemelidir”.
• “Kodlama”
bir mesajın, iletişim kanallarının özelliklerine uygun olacak şekilde, bir simgeleştirme
sistemi aracılığıyla fiziksel olarak iletilebilecek veya taşınabilecek bir biçime
çevrilmesidir.
• İyi bir iletişim
için alıcının taşıması gereken özelliklerden bazıları “Alıcı mesajı algılayabilmelidir,
Alıcının iletişime arzulu olması gerekir, Alıcı, bulunduğu düzleme uyabilmelidir,
Alıcı, kaynak olma özelliği taşımalıdır.”
Dil, Kültür ve İletişim;
• “Düz anlam, Yan anlam, Simge, Metafor”dil ve iletişimle ilgili temel kavramlardandır.
• İçerik düzeyinde anlaşılamama, kaynak ve hedefin aynı işaret
otansiyeline ya da başka ifadeyle, farklı dil kodlama sistemlerine sahip olmalarından
kaynaklanan probleme “Dil engelleri” denir.
• Tarıma dayalı toplumlarda, üreticilerinin ve tüketicilerinin
günlük deneyimlerinin ve kendi önceliklerinin sonucunda kendiliğinden oluşan etnik
özellikleri baskın kültüre “Folk kültürü” denir.
• “Karmaşık bir biçimi ve beğenilmesinin estetik ölçütleri
olması” kitle kültürünün özelliklerinden biridir.
• “Normlar, Roller, Etno merkezcilik, Belirsizlik ve kaygı”
kültürler arası iletişimi etkileyen faktörlerdendir.
• İletişimle dil arasında birbirinden ayrılamaz derecede bütünleşik
bir ilişki vardır.
• Bir kavramın temel anlamı dışındaki oluşumlarına “Yan Anlam” denir.
• “Anonimdir, Biçimi basittir, Cemaat içi bütünleştirici uygulamaları
kapsar, Yaratıcıdır” folk kültürün özelliklerdendir.
• İlk çağlardan bu yana seçkinlerin ürettiği ve kendi içlerinde tükettikleri
ve kendi değer sistemlerinde, en “mükemmel” olarak tanımladıkları kültüre “Yüksek
kültür” isim verilir.
• Genellikle farklı kültürlere mensup bireyler ya da gruplar arasında
gerçekleşen iletişim faaliyetlerine “Kültürler arası iletişim” adı verilir.
İletişim Modelleri;
• “Sosyoloji, Psikoloji, İktisat, Siyaset Bilimi” iletişim bilimini destekleyen disiplinlerdendir.
• Lasswel’in
genel iletişim modelinde “Ne zaman” sorusunun karşılığı yoktur.
• Shannon ve
Weaver’ın modeli “Geri besleme tepkisinin olmaması” açılarından eleştirilmektedir.
• Newcomb’un
simetri modeli insanların “Enformasyon” ihtiyacı olduğunu varsaymaktadır.
• Jacopson modelini
oluştururken daha çok “Dilbilim” disiplininden faydalanmıştır.
• Shannon ve
Weaver’ın iletişim modeli “Çizgisel” olarak tanımlanır.
• İletişim çalışmaları
tarihsel olarak “Amerika Birleşik Devletleri” ülkelerinde başlamıştır.
• Newcomb’un
üçgen modeli “Psikoloji” disiplininden temellenmiştir.
• Amerikalı
sosyolog George Gerbner “genel iletişi modeli”ni “1964” yılında formülleştirmiştir.
• “Gönderen,
İleti, Bağlam, Bağlantı” Jacopson’a göre iletişimin kurucu etmenlerindendir.
İletişim Türleri;
• “Sözlü iletişim, Sözsüz iletişim, Yazılı iletişim, Görsel iletişim” iletişimin türlerindendir.
• “Kulağın
göze karşı ezici bir üstünlüğü bulunmaktadır, Tümce yapısı sıralıdır ve sıra bozulmaz,
Yinelemek esastır, Taşkın ve katılımlıdır” sözlü kültürün özelliklerindendir.
• İletinin mesajın
yazılı olarak sembollerle aktarıldığı iletişim türüne “Yazılı iletişim” denir.
• “Kıyafet
ve aksesuarlar, Bedensel temaslar, Jest ve mimikler, İletişimsel mesafe” sözsüz
iletişimin özelliklerinden biridir.
• “Resim, Fotoğraf,
Karikatür, Logo” görsel iletişim örneklerindendir.
• Duygu ve düşüncelerin
söz ile dil üzerinden aktarılmasına “Sözlü iletişim” adı verilir.
• Sözlü iletişim
ile sözsüz iletişim arasında “Birbirlerini bütünlerler” oldukları bir ilişki vardır.
• İletişimde
bulunanların tüm vücut hareketlerine “Beden dili” adı verilir.
• “Konuşmacının
üzerinde durduğu ana teze iyi kulak verilir, Konuşmacının konuşmasıyla ilgilenildiği
beden diliyle gösterilir, Sabırla dinlerken dikkatle düşünülür, dikkati dağıtacak
şeylerden kaçınılır, Konuşmacının ortaya attığı düşünceyi destekleyen deliller dikkatle
incelenir” iyi bir dinleme ve dinleyicide bulunması gereken özelliklerindendir.
• “Mektuplar,
Makaleler, Tutanaklar, Basın bildirileri” yazılı iletişim örneklerindendir.
Kişilerarası İletişim;
• “Psikolojik, Sosyolojik, Kültürel, Ekonomik” durumlar kişilerarası iletişimi belirleyen etmenlerdendir.
• “Zorunlu
veya yaratılmış gereksinimlerini giderme, Kendimizi ve diğerlerini tanımlama, Kimlik
oluşturma veya oluşturulmuşu sürdürme, Herhangi bir nedenle birbirini anlama bağlamı
kurma” kişilerarası iletişimin amaçlarındandır.
• Kişilerarası
iletişim sürecinde simge ve gösterge kullanımı sonucunda bir kaynak ve bir alıcı
arasında özdeşleşme durumunun birlikte yaratılmasına “Sempati” adı verilir.
• Kişilerarası
iletişim “Yüz yüze, Telefon, İnternet, Telgraf” şeklinde gerçekleştirilebilir.
• “Biliş, Algı,
Duygu, İhtiyaç” kişilerarası iletişimde çatışmaya neden olan temel nedenlerdendir.
• Tam bir iletişim
olgusu ve sürecinin yer aldığı, insanlar arasında yapılan iletişime “Kişilerarası
iletişim” adı verilir.
• Kişilerarası
iletişimde en sık kullanılan araç “Konuşmadır”.
• “Planlılık,
Örgütlülük, Süreklilik ve geçicilik, Doğrudan veya dolaylılık” kişilerarası iletişim
özelliklerindendir.
• “Göz teması
kurma, Karşıdakinin sözünü kesmeme, Karşısındakinin psikolojisine uygun davranma,
Karşısındakinin konuşma tarzına uygun davranma” etkin bir ikna için kullanılan tekniklerdendir.
• Kaynak ile
hedef arasındaki “Fiziksel özellikler” farklılıkları hedeflenen amaçlarla bağdaşmayan
bir iletişim ortamının oluşmasına neden olur.
Örgüt İçi İletişim;
• “İletişim, iki veya daha fazla insan arasında, diğer bir ifade ile sosyal bir ortaklık içinde gerçekleşir. İletişim süreci, devamlı ve karmaşıktır, isteğe göre izole edilemez. İletişim semboliktir. İletişim maksatlıdır.” örgüt içi iletişimin temel özelliklerindendir.
• “Bilgi sağlama,
İkna etme ve etkileme, Emretme ve öğretme, Birleştirme ve eşgüdüm sağlama” örgüt
içi iletişimin işlevlerindendir.
• “Kültürel
farklılıklar, Geri besleme olmayışı veya yetersiz geri besleme, Statü farkı, Mesaj
alıcının motivasyon ve ilgi eksikliği” örgüt içi iletişimin engellerindendir.
• Örgüt kültürü,
Bir Örgütün işleyişi ve çalışma üslubudur.
• “Üçgen model,
Z model, Kare model, Dikdörtgen model” örgüt içi biçimsel iletişim ağlarındandır.
• Örgüt içi
iletişimin öncelikli amacı “Verimlilik”tir.
• Örgüt hiyerarşisinin
farklı düzeyindeki departmanların, basamaksal kanalları kullanmadan gerçekleştirdikleri
iletişime “Çapraz iletişim” adı verilir.
• “Görev koordinasyonu,
Problem çözme, Bilgi paylaşma, Anlaşmazlık çözümleme” yatay iletişim türünün sağladığı
avantajlardandır.
• “Bürokratik
iletişim, Manipülatif iletişim, Demokratik iletişim, Orantısız İletişim” örgütlerin
iletişim çabası içinde olup olmadıklarına göre iletişim türlerindendir.
• “Örgütte
tüm işgörenlerin yeterli biçimde geri bildirim yapmalarının teşvik edilmesi. İletilecek
mesajlarda birden fazla kanalın ve vasıtanın kullanılması, Genellikle yüz yüze ve
direkt iletişimin tercih edilmesi, Sembolik anlamların dikkate alınması” iletişim
darboğazını aşma ve örgüt içi iletişimi geliştirmede etkin yollardandır.
Kitle İletişimi ve Medya;
• “Teknik araçlar aracılığıyla gerçekleşir, Mekan ve zaman farklıdır, Geribildirim sınırlıdır, Kaynak organizasyondur” kitle iletişiminin temel özelliklerindendir.
• Günümüzde
kitle iletişim araçlarına ortak olarak verilen isim “Medya”dır.
• “Haber ve
bilgi verme, Toplumsallaştırma, Eğitim, Eğlendirme” kitle iletişim araçlarının başlıca
işlevlerindendir.
• Medyanın en
önemli gelir kaynağı “Reklam”dır.
• “Siyasi yönlendirme,
Tüketimi özendirme, Şiddet kullanımı, Kişilerarası iletişimi engelleme” kitle iletişim
araçlarına dönük eleştirilerdendir.
• “Kavramların
üretimi ve dağıtılmasını sağlarlar; Bireyleri kendine bağlayan kanalların yaratılmasını
sağlarlar; Bütüne açık olma özelliğine sahiptirler; Serbest tüketime arz edilirler”
medyanın özelliklerindendir.
• Kitle iletişim
araçlarının küreselleştiği ve tekelleştiği dönem “80’li” yıllardır.
• Modern toplumlarda
medya “Dördüncü güç” olarak tanımlanır.
• “TRT” devlete
ait medya kuruluşlarından biridir.
• Aşağıdakilerden
hangisi medyanın gerçeği kendi ideolojisi doğrultusunda kodlamasına, gerçeği yeniden
üretmesine verilen isim “Temsil”dir.
Kitle İletişim Araçları ve Türleri;
• Tarihte ilk modern gazete diyebileceğimiz haber sayfaları “1536” yılında ortaya çıkmıştır.
• “Kitle, Magazin,
Fikir, Tematik” günümüz gazete sınıflamalarındandır.
• “Rahat taşınabilme,
Her yerde dinlenebilme, Etkin bir geri bildirim, Ucuzluk” radyonun özelliklerindendir.
• “Ticaridir,
Eğlence odaklıdır, Kurgusaldır, Dramatiktir” televizyonun karakteristik özelliklerindendir.
• İnternetin
dünya çapında hızla yaygınlaşmasının en önemli nedeni “Güncel bilgilere en hızlı
ve ucuz olarak ulaşmayı sağlaması”dır.
• Gazetelerin
en yaygın yayınlanma türü “Günlük”tür.
• İçinde ciddi
haberlerin yer aldığı, araştırıcı gazeteciliğin önemli olduğu, güçlü kalemi olan
köşe yazarlarının bulunduğu ve toplumun siyasal ve sosyal alanda olup bitenden haberdar
edildiği gazete türüne “Fikir gazeteleri” ismi verilir.
• “Güncel haber
dergileri, Sanat dergileri, Magazin dergileri, Spor dergileri” dergi türlerindendir.
• Radyonun gazeteye
göre en önemli habercilik avantajı “Anlık haber iletmesi”dir.
• Facebook
ve Twitter tarzı internet sitelerine “Sosyal medya” adı verilir.
Kurumsal İletişim;
• Düzenli, dengeli ve bütünlük arz eden bir form ve yapının oluşmasına “Kurumsallaşma” adı verilir.
• “İşletmenin
geniş ve tanımlanabilir hedeflere ulaşabilmesi için işletmeye yol gösterir. İşletmenin
kendisi ve müşterileri arasındaki ihtiyaçların dengelenmesini sağlar. Bilgi ve yeteneklerin
sürekli geliştirilmesine olanak tanır. İşletmenin marka, ürün ve hizmetlerine değer
katar.” kurum imajının işlevsel sonuçlarındandır.
• “Ekonomik
düzen ve kuruluşun toplumsal işlevine olan inanç, Büyüme, rekabet ve teknik gelişmeye
karşı olan tutum, Kuruluş ve toplum içi kazancın rolü, Çalışanlara ve hissedarlara
karşı sorumluluk” kurum felsefesinin getirebileceği bakış açılarındandır.
• Kurumun
iç ve dış hedef kitlesiyle iletişimini organize eden yönetim işlevine “Kurumsal
iletişim yönetişimi” adı verilir.
• “Sponsorluk”
kurumsal iletişimde kullanılan araçlardan biridir.
• “Kuruluş
içinde kuruluşun paylaşılan vizyonunu geliştirmek, Kuruluş liderliğinde güven oluşumu
ve bunun sürdürülebilirliği, Süreç değişimini başlatmak ve yönetmek, Çalışanların
motivasyonunu sağlamak ve görevlendirmek” yönetim iletişimin amaçlarındandır.
• “Tam ve doğru
bilgi; serbestçe aşağı, yukarı ve yatay gidebilen bilgi, Sağlıklı ve güvenli çalışma
şartları, Çatışmasız çalışmanın devam etmesi, Her çalışan için zamanının çoğunluğunda
çalışma memnuniyeti” başarılı bir iç iletişimin özelliklerindendir.
• Bir kurumun
kendisine ilişkin olarak başkasında yaratmak istediği izlenimlere “Kurumsal imaj”
adı verilir.
• “Çalışanlar,
Lider, Müşteri memnuniyeti, Satış sonrası hizmet” kurum imajını etkileyen unsurlardandır.
• “Geleneksel
dönem, Marka tekniği dönemi, Tasarım dönemi, Stratejik kurum kimliği dönemi” tarihsel
açıdan kurum kimliği dönemlerindendir.
Siyasal İletişim;
• Belirli siyasal amaçlara ulaşabilmek için politikacılar ve diğer siyasal aktörler tarafından girişilen tüm iletişim biçimlerine “Siyasal iletişim” adı verilir.
• “Siyaset
bilimi, Sosyoloji, Sosyal psikoloji, Antroploji” disiplinleri siyasal iletişim ile
ilgilidir.
• “Siyasal
mesajların iletilmesi, Kamuoyu beklentilerinin ölçülebilmesi, Kanaat önderlerinin
etkilenmesi, Gündem oluşturabilme yeteneğinin artırılması”siyasal iletişimin fonksiyonlarındandır.
• Siyasal iletişim
sürecinde partilerin ve adayların siyasal kampanyalarının temellerini ve işleyişini
önemli ölçüde belirleyen araştırmalara “Kamuoyu araştırması” adı verilir.
• Günümüzde
en yeni siyasal iletişim aracı “İnternet”tir.
• Siyasal iletişim
tarihsel olarak “50’li” yıllarda tartışılmaya başlanmıştır.
• Siyasal iletişim
günümüzde “Siyasal reklam, Siyasal pazarlama, Lobicilik, Siyasal propaganda” kavramlarıyla
iç içedir.
• Siyasal iletişim
“Otoriter” tip toplumlarda siyasal propagandaya dönüşebilir.
• “Televizyon”
en etkili siyasal iletişim medyasıdır.
• Radyo vasıtasıyla
yürütülen siyasal iletişim çalışmalarında en önemli unsur “Psikolojik görünüm”dür.
Halkla İlişkiler;
• Kamuoyu ya da özel sektöre ait kurumların olumlu bir imaja sahip olmaları için gerekli tanıtım politikasını belirlemesi için yapılan bilinçli ve planlı faaliyetlere “Halkla İlişkiler” adı verilir.
• İki yönlü
simetrik modelin temel özelliği “Paydaşların fikirleri örgütün politikalarında değişiklik
ortaya çıkarabilir” olmasıdır.
• “Sosyal sorumluluk,
Sponsorluk, Lobicilik, Kriz yönetimi” dış iletişime dönük faaliyetlerdendir.
• “Araştırma,
Planlama, Uygulama, Değerlendirme” halkla ilişkilerin uygulama süreçlerindendir.
• İkna tekniklerini
kullanılarak karar verme mekanizmaları üzerinde baskı oluşturmak ve aynı zamanda
alınacak kararların bir grubun lehine ya da aleyhine değiştirme çabasına “Lobicilik”
adı verilir.
• Tarihsel gelişim
içinde halkla ilişkilerin ilk ortaya çıktığı ülke “Mısır”dır.
• “Muckraker”
olarak anılan kamusal gazetecilik akımı “1900’lerde” doğmuştur.
• “İç iletişim”
halkla ilişkiler stratejisi örgüt içinde güç paylaşımını ve katılımcı kültürü desteklediği
gibi çalışanlar ile açık, güvene dayalı ilişkiler kurarak örgütlerin başarısını
artırmaktadır.
• “Müşteri
sadakatini artırmak, Paydaş ilişkileri kurmak, İtibarı oluşturmak ve geliştirmek,
Rekabet avantajı oluşturmak” sosyal sorunluluğun faydalarındandır.
• “Sponsor
olunanın imajının örgüte aktarılmasını sağlar, Geleneksel kitle iletişim araçlarındaki
bilgi yığınından sıyrılarak alternatif bir mecra yaratır, Sponsor olunan olayla
veya kişiyle ilgili haberlerin yayılmasıyla görürlülük sağlar, Örgütün sosyal kabulüne
katıda bulunur.” sponsorluğun faydalarındandır.
Uluslararası İletişim;
• Uluslar arasında olan bütün ilişki ve iletişim biçimlerine “Uluslar arası iletişim” adı verilir.
• “Amerika,
İngiltere, Almanya, Fransa” ülkeleri uluslar arası program akışında belirleyici
faktörlerdendir.
• “Ulaşımın
Koşulları, Teknolojik Olanaklar, Göçler, Diplomatik ve politik ilişkiler” uluslar
arası iletişimin kurucu etmenlerindendir.
• “AP, UPI,
Reuters, CNN” uluslar arası haber akışında belirleyici olan haber ajanslarındandır.
• İletişimin
küreselleşmesinde “1980”li yıllar milat olarak kabul edilebilir.
• “İletişim
teknolojisi ve ilişkileri, İletişim araçların ürün üretimi ve dağıtımı, İdeolojik
destek, Yerel öğelerin güçlendirilmesi” uluslar arası iletişimin biçimlerindendir.
• 1980’lerle
birlikte tüm dünyada uygulamaya başlanan neoliberal politikalar “Uluslar arası sermayenin
güçlenmesi” sonuçlarına yol açmıştır.
• Uluslar
arası televizyon akışlarında dünyada bir numaralı televizyon program ihracatçısı
ülke “İngiltere”dir.
• Kamu yayıncılığı
modeli “Yerel yayıncılıktır”.
• Karasal
yayınların ve uydu yayınlarının elektronik ortama aktarıldığı, çoklu yayın olanaklarına
ulaşıldığı yayıncılığa “Dijital yayıncılık” adı verilir.
Medya Okuryazarlığı;
• RTÜK verilerine göre, Türkiye’de 6–17 yaşları arasındaki çocuk ve gençler günde ortalama “3‐4 saat” televizyon izlemektedir.
• Medya okuryazarlığının
bireylere sağlayacağı en önemli avantaj “Yeteneklerini geliştirerek, farklı türden
medya mesajlarını doğru anlamlandırabilmelerini sağlamak”tır.
• “Tüm kitle
iletişim araçları kurgusaldır. Her mesaj izleyici tarafından aynı şekilde açımlanmaz.
Medya ticari olarak işler. Medya metinleri bazı değerleri ve ideolojileri iletir.”
medya okuryazarlığının genel ilkesi ve ulaşılması gereken algı düzeylerindendir.
• Türkiye’de
medya okuryazarlığı programının yürütülmesini “RTÜK ve Milli Eğitim Bakanlığı” kurumları
sağlamaktadır.
• “Amerika,
Kanada, Avustralya, İngiltere” Medya Okuryazarlığının ilk filizlendiği ülkelerdendir.
• Türkiye’deki
en önemli boş zaman değerlendirme etkinliği “Televizyon seyretmek”tir.
• Medya metinlerine
karşı bireylerin bilgi sahibi kılınıp, olası zararlı etkilerine karşı daha dirençli
olmalarını sağlayan, bireyleri bilinçlendirerek medya kuruluşlarını daha dikkatli
olmaya davet eden bir eğitim programına “Medya okuryazarlığı” adı verilir.
• “Bilişsel
boyut, Duygusal boyut, Ahlaki boyut, Estetik boyut” medya okuryazarlığının birbiriyle
ilişkili dört boyutundandır.
• “Medyanın
fikir, bilgi ve haberi bir başkasının bakış açısıyla nakletmek üzere kurulduğunu
anlamak, Duygusal etki oluşturmak için özel tekniklerin kullanıldığını anlamak,
Bu tekniklerin, amaçladıkları ve doğurdukları etkilerin farkına varmak, Medyanın
bazı kişilerin yararına çalıştığını, bazılarını ise dışladığını anlamak” Avrupa
Medya Okuryazarlığı Merkezi (ECML)’nin eğitim programlarının hedeflerindendir.
• Medya
okuryazarlığı ilk kez “2007-2008 eğitim öğretim yılında” Türkiye’de seçmeli ders
olarak okutulmaya başlanmıştır.İletişim ve Etik;
• Etik ile ahlak arasında “Etiğin ahlak bilimi” olduğu bir ilişki vardır.
• Belirli bir
meslek grubunun, mesleğe ilişkin olarak oluşturup, koruduğu, meslek üyelerine emreden,
onları belli bir şekilde davranmaya zorlayan, mesleki ilkeler bütününe “Meslek etiği”
adı verilir.
• “Basın Konseyi”
iletişim etiğini düzenleyen kurumlardan biridir.
• “Yayınlarda
hiç kimse; ırkı, cinsiyeti, sosyal düzeyi ve inançları nedeniyle kınanamaz, aşağılanamaz.
Düşünce, vicdan ve ifade özgürlüğünü sınırlayıcı; genel ahlak anlayışını, din duygularını,
aile kurumunun temel dayanaklarını sarsıcı ya da incitici yayın yapılamaz. Kamusal
bir görev olan gazetecilik, ahlaka aykırı özel amaç ve çıkarlara alet edilemez.
Kişileri ve kuruluşları, eleştiri sınırlarının ötesinde küçük düşüren, aşağılayan
ve iftira niteliği taşıyan ifadelere yer verilemez.” Basın Meslek İlkelerindendir.
• Radyo ve Televizyon
Üst Kurulu ile Televizyon Yayıncıları Derneği tarafından hazırlanan Yayıncılık Etik
İlkeleri “2007” yılında imzalanmıştır.
• İletişim etiğinde
öncelikli denetim mekanizması “Özdenetim”dir.
• Basında özdenetimi
geliştirmeyi amaçlayan ve toplumun farklı kesimlerinden insanlardan oluşan komitelere
“Basın konseyi” adı verilir.
• Türkiye’de
Basın Meslek İlkeleri “1988” yılında imzaya açılmıştır.
• 1998 yılında
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti tarafından hayata geçirilen basın meslek ilkelerinin
tam ismi “Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi”dir.
• “İnsan onuruna,
temel hak ve özgürlüklere saygılı olmak, Yayıncılığı haksız amaç ve çıkarlar doğrultusunda
kullanmamak, Özel hayata ve mahremiyete saygılı olmak, Çocuk ve gençleri uygun olmayan
içerikten korumaya özen göstermek” Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ile Televizyon
Yayıncıları Derneği tarafından, hazırlanan Yayıncılık Etik İlkeleri’ndendir.
FutureLifeBox
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder