5 Aralık 2014 Cuma

İnsanoğlu Her Ortamda İletişir

Doğa gereği insan var olduğu sürece iletişim kurma isteği ve mücadelesi hep varlığını koruyacak ve sürdürecektir. Modern iletişim teknolojilerine sahip olduğumuz günümüzde içinde bulunduğumuz zamanın, mekanın hatta neredeyse fiziksel koşullarımızın da engel teşkil etmediği bir Dünyanın içerisinde yaşamamız etkisiyle her an duygu ve düşüncelerimizi dile getirme, görüşme ve kanaatlerimizi birbirimizle paylaşma bu yüzyılda oldukça kolay hal almıştır.
İletişimin ihtiyacının temelinde yatan kendini ifade etme, karşındakini anlama, başkalarını etkileme ve ikna etme arzusu yatmakta olduğu ve hatta toplumsallaşma için gerekli olduğunu dahi söyleyebilir bu bağlamda madem iletişimin dairesel ve çift yönlü olduğu düşünülebilirse bizde mutlak olarak mesajı alan sizlerin iletişim sürecinde işlediğimiz konu yansıma olarak geri bildirim vermenizin mümkün olabileceğini hatırlatarak bazı maddeleri sıralayarak son bölümle de medyada iletişime ucundan köşesinden bir giriş yapmış olalım dedik.

İletişim Süreci;
• İletişim kavramının en yalın tanımı en az iki kişi arasında duygu, düşünce ve bilginin farklı araç ve yöntemler kullanılarak paylaşılması olarak yapılabilir.
• İletişim süreci için İletişim sürecinin dairesel olduğu söylenilebilir.
• İletişim sürecinin öğeleri Araç (oluk), Hedef (alıcı), Kaynak kişi ve Yansımadır.
• İletişim sürecini başlatan öğe Kaynak kişidir.
• Susma, sözel iletişim becerisi olarak düşünülemez.
• İletinin ulaştırılmasında yararlanılan herhangi bir kod iletinin/mesajın dilini tanımlamaktadır.
• Kaynak tarafından iletiye/mesaja yüklenen anlama Kodlama adı verilir.
• Alıcı/hedef tarafından gönderilen iletiye yüklenen anlam ve yorumlamaya Kodaçma adı verilir.
• Alıcının, kaynaktan gelen iletiye verdiği karşılığa Yansıma adı verilir.
• İletişim sürecinin aksamasına neden olan her türlü uyarıcıya verilen ad Gürültüdür.

İletişim Türleri;
• Unutulma olasılığı sözlü iletişimin dezavantajlarından biridir.
• Mimikler, Göz hareketleri, Duruş ve Sessizlik sözsüz iletişimini kapsar.
• Yazılı iletişimin üstünlükleri arasında Aynı anda birden çok kişiye ulaşılmayı sağlaması, Bilginin aynen aktarılmasını sağlaması, Kalıcı olması dolayısıyla unutulmaz olması ve Zaman içinde bir etki olmaksızın değişmez olma özellikleri vardır.
• İyi bir sözlü iletişimin ses özellikleri arasında İşitilebilirlik, Akıcılık, Açıklık ve Hoşa giderlik yer alır.
• İyi bir konuşmanın özellikleri arasında Bir amacı oluşu, Bilgiye dayalı oluşu, İlgi çekici oluşu ve Hedef kitleyi dikkate alması yer alır.
• Bir kurumdaki örgütsel iletişimin işlevleri Bilgi sağlama, ikna etme, öğretici iletişim kurma, birleştirme şeklinde sıralanır.
• Bir iletişim etkinliğinin bireyler arası iletişim sayılabilmesi için bulunması gereken unsurlar Belirli bir yakınlık içinde yüz yüze iletişim kurulması, İletilerin sözlü veya sözsüz iletiler olması ve Karşılıklı mesaj alışverişi kurulmasıdır.
• Sözlü iletişim örnekleri yüz yüze görüşme, telefonla görüşme, topluluk önünde konuşma ve mikrofonla halka hitap etme şeklinde çoğaltılabilir.
• Bireyler arası iletişimde kullanılan Yüz yüze ya da Telefonla görüşme, Elektronik posta, El ilanı ve Resmi sayısal raporlardan bilgi zenginliği en yüksek olan ortam Yüz yüze görüşmedir.
• Biçimsel olmayan iletişimin özellikleri Bir yönetim aracı olarak kullanılabilir, Çoğunlukla sözlü ve konuşmaya dayalı olması, İletişimin hızının yüksek olması ve Biçimsel iletişimi tamamlar olması özellikleridir.

İletişim Modelleri;
• Çift yönlü iletişim olmadıkça, Tek yönlü iletişim ile çoğunlukla sağlıklı ve etkili bir iletişimden söz edilemez çünkü; Alıcının, işitiyor olması onun anlıyor olması anlamına gelmeyebilir, kaynağın, anlatıyor olması onun anlatabildiği anlamına gelmeyebilir, Alıcının, o anda ilgisi başka bir konu üzerinde odaklamış olabilir ve kaynağın, o anda etkili ve kavrayıcı anlatımı olmayabilir.
• Model, kimi zaman sadeleştirilmeye, kimi zaman da eklemlenmeye açık olan yapılar, bir nesneye ya da olgunun dizgeli (sistematik) simgelenmesi, gerçekliğin ya da onun bir bölümünün grafiksel ya da şematik olarak basitleştirilmiş bir biçimi ve bir sürecin temel öğelerini ve bu öğeler arasındaki ilişkiyi göstermeyi, açıklamaya çalışır.
• Aristo ve Lasswell Modellerinde; Doğrusal modellerde geri bildirime yer yoktur, geri bildirim beklemezler. Geri bildirim, kaynak ve alıcı arasında Doğrusal modellerde belirtilmez ve amaç hedefi etkilemektir.
• Shannon ve Weaver Modelinde Gürültü ilk kez söz konusu edilmiştir; iletinin düzenine karşı çıkıp onu herhangi bir biçimde bozan, istenmeyen belirteçlerdir. Zaman zaman telefon teli yüzünden, ahize ya da hatlardaki sıkıntılar ya da başka iletilerin karışması yüzünden fiziksel bazı parazitler söz konusu olabilir.
Öğretme ve öğrenme ortamlarında sınıfın uğultusu, akustiği ya da alçaktan geçen uçağın sesi gürültüdür ve bu modelde, kaynak, alıcıya istediği etkiyi doğrudan yansıtamamakta ise mutlaka bir gürültü öğesi vardı.
• Gürültü denildiğinde akla gelen kavramlar sadece bilinen fiziksel bir kavram olmadığı, DeFleur gürültü öğesinin kaynak ya da hedeflenen alıcı tarafından da kaynaklanabileceği, kaynak, alıcı ya da iletişim ortamından kaynaklanacağı ve kaynak ya da alıcının, o anda herhangi bir nedenden dolayı etkili ve kavrayıcı iletişim de bulunamadığıdır.
• David Berlo tarafından geliştirilen model iletişim sürecinin kaynak, ileti, kanal ve alcı gibi temel öğelerine dayanmaktadır; Geri besleme öğesi bu modelde çok açık bir şekilde yer almamaktadır. Berlo modeline göre iletişim öğelerinden bir diğeri durumundaki ileti, kaynak tarafından gönderilen uyarımlarla ilgilidir. Gönderilen iletilere hedef olan alıcı öğesi de tıpkı kaynakta olduğu gibi iletişim becerileri, içinde bulunduğu toplumsal yapı ve sosyokültürel ortam açılarından önemli görülmelidir ve modelinde etkileşim süreci, devingen değil, durağan bir yapıdadır.
• Doğrusal Olmayan Modeller Osgood ve Schramm modeli, Dance, Gerbner ve Newcomb ABX modelleridir.
• Osgood ve Schramm Modelinin özellikleri modelinde kaynak ve alıcılar eşit sorumluluk ve işlev yüklenmektedir, kaynaktan alıcıya gönderilen ileti alıcıya ulaştıktan sonra bir kod açımı sürecine oradan da yorumlanma süreci geçirdikten sonra yeniden kodlanarak kaynağa geri besleme olarak gönderilir. Kaynağa ulaşan alıncın iletisi, kaynak tarafından kod açımı sürecine tabi olduktan sonra yorumlanır ve tekrar alıcıya gönderilir ve bu modelde yorumlama ve geri besleme öğesi belirgin olarak görülür ve önemli işleve sahiptir.
• Dance’in Spiral (Helical) Modelinin iletişim sürecine kattığı kavramlar Osgood ve Schramm modelinin gelişmiş bir sürümü olarak bilinir. Modeli, doğrusal modeller ile doğrusal olmayan modellerin karşı karşıya getirildiği en net ve temel bir modeldir. İletişim sürecinin devingen bir yapıya sahip olduğunun altını çizmektedir. Sürecin zamanla nasıl değiştiğini, boyutların nasıl farklılaştığını tanımlar.

İletişim Kuramları;
• Medya konusunda İnsanları etkileme gücü nedeniyle bilimsel çalışma yapmak gerekir.
• İletişim kuramlarında ilk döneme ait araştırmalar Güçlü Etkiler ile adlandırılır.
• İnsanlar medya ile ne yapmaktadır? sorusu Kullanımlar ve Doyumlar iletişim kuramının çıkış noktasını oluşturur.
• Gündem Belirleme medyanın insanlara hangi konu hakkında konuşmaları ve düşünmeleri gerektiğini belirleme gücüne sahip kurum olduğunu öne sürer.
• Toplumun genel kabul görmüş fikir ve davranışlardan sapan kişileri tehdit ettiği; dolayısıyla azınlık kaldığını hissettiğinde görüşlerini ifade edemediğini ileri süren kuram Suskunluk Sarmalı kuramıdır.
• Kültürel Çalışmalar eleştirel paradigma içinde kabul edilir.
• Toplumdaki iktidar ilişkileri ile medya ilgisini irdeleyen çalışmalara Eleştirel Medya Çalışmaları adı verilir.
• Medyada toplumsal cinsiyet eşitliğine vurgu yapan kuram Feminist Kuram'dır.
• Kadınların medyada temsiliyle Feminist Kuram ilgilenir.
• Medyanın anlam pratiği kurma ve ideoloji ile ilişkisi Kültürel Çalışmalar içinde yer alır.

İletişimi kolaylaştırmakta zorlaştırmakta pratikte sanırım insanın kendi elindedir. Çünkü doğru kullanılmadığı takdirde anlatmak, ifade edilmek istenilen mesaj çok daha başka anlamlara çıkabileceğinden önem ve dikkat istediğini düşünerek konuya yalnızca iletişim hakkında bazı maddeler vermiş olalım ve blogumuzda başka başlıklar altında detaylandıralım isteriz. Dolayısıyla iletişim ve hatta medya ve iletişim hakkında daha fazla bilgilere erişmek isteyenler adına da blogumuzu takip etmenizi önerebiliriz.

FutureLifeBox


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder