5 Aralık 2014 Cuma

İletişim Varsa Tasarımda Olacak, Hem de Kendi Ortamıyla

Televizyon, radyo, gazete, dergi gibi ve diğer yazılı materyallerdeki araçlarıyla mesajların aktarıldığı ortamların daha etkin ve işlevsel bir biçimde kullanılması ihtiyacı ile kitle iletişim araçlarıyla aktarılan iletilerin hazırlanması ve sunulmasına yönelik doğan İletişim Ortamları Tasarımı iletişim yöntemlerini çağın gereksinimine uygun hale getirmeye olanak sağlayarak gelişim ve çaba göstermektedir.
Çeşitlenen iletişim taleplerini karşılamak ve bu alanda beklenen ilerlemeyi sağlayabilmek isteyen toplumlar adına, yaşanan bilimsel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak karşılıklı iletişim yöntemleri ve iletişimde kullanılan araç gereçlerin kullanıldığı ortamların değişen dünyaya ayak uyduracak biçimde yenilenmesi ve belirlenen yeniliklerin hayata geçirilmesi ihtiyacını karşılayabilmeleri gerekmekteydi. Biz de bu amaç için başvurulan İletişim Ortamları Tasarımına dair küçük çapta da olsa bilgi edinmeniz açısından bazı maddeleri vermek istedik. Konunun devamı olarak blogumuzdaki yayınlarımızı kaçırmayın deriz ve şimdi buyurun, İletişim Ortamları Tasarımına girişelim;

İletişim Ortamları Tasarımına Yönelik Genel Kavramlar;
• İletişim, Düşünce ve duyguların, bireyler, toplumsal kümeler, toplumlar arası söz, el, kol hareketi, yazı ve görüntü vb. aracılığı ile deşiş tokuş edilmesini sağlayan toplumsal etkileşim sürecidir.
• Kaynak, ileti, kodlama, kodaçımlama, kanal, alıcı etkileme yansıma iletişim sürecinin öğeleridir.
• İletişimin etkileri; Alıcının bilgi düzeyinde, tutumlarında ve davranışında değişme, Bilgi, tutum ve davranışlarda değişimin ardarda oluşmasıdır.
• Bilişsel iletişim araçları grubuna E-posta, Web, Blog ve Bilgisayar aracılı sohbet (chat) girdiği söylenebilir.
• İletişim araçlarının özellikleri; Yayın periyodu, düzenlilik, ve süreklilik içerir, Sosyal statü gözetmez, Talep ve gereksinim oluşmasına yol açar ve Karşılıklı etkileşim oluşturur.
• Görsel mesajlar ifade, soyutlama, sembolizm adı verilen üç temelin etkileşimi ile anlaşılır.
• Müzik notaları sembollerden oluşan ve dil yazımına hizmet eden bir kod sistemidir.
• Bir sayfadaki optik merkezi, bir sayfayı iki eşit parçaya bölen matematiksel merkezin üst kısmı tanımlar.
• Eşit boyutlu fotoğraflar kullanmak tasarımda zıtlık oluşturmaz.
• Renk işlevi arasında Dikkat çekme, Hofl bir atmosfer yaratma, Ayırt etmeye yardımcı olma ve Öğretme yer alır.

İletişim Ortamları Tasarımının Tarihsel Gelişimi;
• Öncüsü Otto Neutrath’un olduğu piktogramlarda tam ve açık temsil oluşturamadığı için tam bir dil olarak gelişemeyen teknik izotip'tir.
• İcadıyla kendinden önceki bütün yöntemleri silip süpüren yazı malzemesi Papirüs'tür.
• Claude Garamond, Johan Baskerville, Giambattista Bodoni ve William Caslon'a göre Başlangıçta harf karakterleri geliştiricisinin adını alırdı.
• Arap harflerinin yerine Latin harfleri temeline dayanan Türk Alfabesinin geçmesi matbaacılıkta ve okuma yazma düzeyinin artmasında etkili olamayışının nedenleri arasında Ekonomik koşulların uygun olmaması, İkinci Dünya Savaşı çıkıp, kapıya dayanması, Eldeki makinelerle yetinilmesi, Kağıt sıkıntısı çekilmesi yer alır.
• Tipografi, yazıyı belli bir forma sokma sanatı olarak anlamlandırılır.
• Tasarım ve teknoloji ilişkisi içinde Dijital yazıların oluşturulması, Tasarımın dijitalleşmesi, Tasarım yazılımları geliştirilmesi ve Harf formlarının değişmesi yer alır.
• İmajların başlangıcında ilk imaj konusunu Av sahneleri oluşturmaktadır.
• Fotoğraf ilk zamanlarda Klişe baskı yöntemi ile basılmaya başlamıştır.
• İlk yurt dışı radyo yayını Güney Kore’ye asker gönderildiğinde başlatılmıştır.
• Geleneksel medya anlayışını farklılaştıran ve özgün bir açılım olarak değerlendirilen iletişim ortamı internettir.

Gazete Tasarımı;
• Gazete tasarımı amaçları; Yayına biçim ve anlam yüklemek, Haberlerin önemini ortaya koymak, Okunurluğu kolaylaştırmak ve Bilgileri düzenlemektir.
• Punto, harf büyüklükleri için kullanılan ölçü birimidir.
• Manşet, metnin konusunu özetleyen başlık türüdür.
• Gazete sayfasına beş sütun genişliğinde yerleştirilen bir metne en fazla Bir satırlı başlık yazılmalıdır.
• Sıkıcı metin görünümünden kurtulmak için Farklı yazı karakteri kullanmak, Uygun satır arası büyüklüğü uygulamak, Vurgulanması gereken sözcükleri kalın yazmak, Dişi yazılar, grafikler vs. kullanmak gerekir.
• Yazı türlerinden Roman yazılar tırnaklı yazı türünü ifade eder.
• Fotoğrafta anahtar roldeki öğe insan yüzüdür.
• Fotoğraf hazırlama aşaması; Fotoğraf seçimi, Kadrajlama, Foto altyazısı yazma, Fotoğraf  çevresinde beyaz boşluk bırakmaktır.
• 12 puntoluk bir harf 1 ‘pica’ya eşittir.
• Baskı renklerini CMYK ifade eder.

Dergi ve Diğer Basılı Materyallerin Tasarımı;
• Dergilerin özellikleri; Yayının düzenli aralıklarla yayınlanması, bu aralığın en az 1 hafta en fazla 3 ay olması, Yayının içinde fotoğraf ve metnin bir arada kullanılması, Okur tarafından talep edilmesi ve Para karşılığı satın alınmasıdır.
• Derginin doğuş nedeni; Dergi, kişilerin çeşitli düşünce ve duygularını özlü ve çabuk bir şekilde yayınlatarak duyurma isteğinden doğmuştur.
• Dergi türlerinin sınıflandırılma şekli hedef kitlesine ve içeriklerine göre şekil alır.
• Dergi tasarımına başlamadan önce dikkat edilmesi gereken konular arasında Derginin boyutu, forması, sütun sayısı ve dağıtımı yer alır.
• Dergi kapağında Karikatür, Harf ve çizgilerden oluşan kompozisyonlar, Derginin tirajı ve Resim yer alabilir.
• Dergi tanımı kapsamında kişilerin çeşitli düşünce ve duygularını özlü ve çabuk bir şekilde yayınlatarak duyurma isteğinden doğmuş, gazete gibi düzenli aralıklarla yayınlanan kitle iletişim aracı olması, Düzenli aralıklarla yayınlanan, değişik ilgi alanlarına hitap eden; inceleme, araştırma ve eleştiri gibi yazıları, değişik edebi türleri ya da belirli konulara yönelik derlemeleri içeren ve genellikle resimli olan basılı yayınlar olmaları, Birçok makale, eleştiri ve resim, karikatür gibi görsellerin yer aldığı ciltli, sayfaları tutkal ya da tel zımba ile birleştirilmiş süreli yayın olmaları ve Çoğunlukla kaliteli kağıda basılan, çeşitli konulara ilişkin haber, makale, eleştiri, inceleme ve araştırmanın yanı sıra, birçok renkli fotoğraf, resim ve karikatür bulunan materyaller olması olarak söyleyebiliriz.
• Bültenin görevleri arasında; Yer alan haberleri kurum kuruluş içine ya da kurum dışındaki ilgili kişi ya da kurum kuruluşlara ulaştırmak, Her gün yayımlanarak üyelerine bilgi ulaştırmak, Kurumla ilgili sadece sosyal konulara yer vererek kurum dışına bilgi ulaştırmak, Yer alan haberleri raporlaştırarak üst yönetime ulaştırmak yer alır.
• Bültende görsel öğesiz sayfa tasarlanırken en önemli tasarım öğesi Tipografidir.
• Bültenin yayımlanma periyodu On beş günlük, aylık ya da iki aylıktır.
• Logo, amblem, Adres bilgileri, Kurumsal fontlar ve renkler broşürde yer alan, kurumsal bilgilerdendir.

FutureLifeBox


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder