Yazılı, sözlü her türlü mesajlarımızı aktarabileceğimiz iletişim araçlarından daha önceki blog yayınlarımızdan İletişim Varsa Tasarımda Olacak, Hem de Kendi Ortamıyla başlıklı yazımızda bahsetmiş ve bazı maddeler vermiştik. Bu yayınımızda yine Radyo, Televizyon, İnternet ve Reklam alanlarında tasarıma dair küçük maddelerden oluşmaktadır. Şimdilik bu maddelere göz atmak daha sonra her konu başlığı ayrı ayrı ele alındığında yabancılık çekmemek için ufakta olsa fayda sağlayacaktır.
Radyo
Yayıncılığı Tasarımı;
• Diğer kitle iletişim araçlarına
oranla çeşitli özelliklere sahip olan radyo, dinleyicilerine Bilgiyi, Eğlenceyi,
Hayal gücünü etkilemeyi ve Haberi sunar.
• Bir radyo programının hazırlanması
ve yayınlanması sırasında Prodüktör ve program yapımcısı, Yayın teknisyeni, Montaj
teknisyeni ve Spiker görev alır.
• Prodüktör
veya program yapımcısının program hazırlarken yapması gereken davranışlar Programı
yararlanılan kaynakların gölgesinde bırakmaması, Disiplinli olması, Sakin olması,
Ekibi toparlaması, İnsanların yeteneklerini ve yarattıklarını işleyip, onlara
yeni şekiller vermesidir.
• Spikerin
özelliklerinden biri Biçim ve içeriğe özen gösterip bilginin inandırıcılığını
ortaya koymasıdır.
• Bir radyo programında Röportaj,
Dinleyicilerin telefonla programa katılması, Müzik ve Ses efekti kullanılan
unsurlar arasında bulunur.
• Yayıncının sorumluluklarından bazıları
Dinleyiciye karşı duyulan sorumluluk, Anayasa ve yasalara karşı duyulan
sorumluluk, Ulusal çıkarların korunmasına duyulan sorumluluk ve Çalıştığı
kuruma ve mesleğe karşı duyulan sorumluluktur.
• Bir radyo metni yazılırken Metinde
kakafoniye yol açacak kelimeleri peş peşe sıralamaktan kaçınılmalıdır.
• Röportaj yapan iyi bir konuşmacının
özellikleri arasında Konuşacağı konu hakkında çok iyi bilgi sahibi olması, Konuşması
için ayrılan zamana saygı duyması, Konuyu dağıtmaması ve sorumluluğunun
bilincinde olması, Sorulara doğru, net ve uygun cümlelerle cevap verip röportajı
amaç ve içeriğinden saptırmaması yer alır.
• Hazırlanan programı dinleyiciye
aktaran sunucu, programı sunarken Önüne konulan metni okumamalı, onu anlatır gibi
dinleyiciye sunmalıdır, Biraz rol yapmalı, nutuk atar gibi konuşmamalıdır, Telaffuzu
düzgün olmalı, gramer kurallarına dikkat etmelidir ve Soğukkanlılığını
kaybetmemeli, doğru ne ise onu yapmalıdır.
• Bir müzik programında
dinleyicinin dikkatini çekmek için yapılan sıralama türleri Şarkıları vokalli
vokalsiz sıralamasına göre dizmek, Şarkıları kadın vokalli-erkek vokalli sıralamasına
göre dizmek, Şarkıları grup vokalli- solo vokalli olarak dizmek ve Şarkıları
enstrümantal - orkestral olarak dizmek şeklinde sıralanabilir.
Televizyon
Program Tasarımı;
• Bir dizi filmin yapılıp yapılmamasına
ilk Senaryo taslağı olan özet okunduktan sonra karar verilir.
• Pembe dizilerin özelliklerinden
biri Diyalog (konuşma) ağırlıklı olmasıdır.
• Belgesellerin hedef kitlesini Genel
izleyici kitlesi oluşturur.
• Haber-söyleşi programlarına katılan
ve görüşlerine başvurulan en önemli kişi Program Konuğudur.
• Çizgi filmleri sevecen yapan ve
çok izlenmelerini sağlayan Karakterleridir.
• Televizyon haberciliğinin en
önemli özelliği Canlı yayın yapabilmesidir.
• Televizyonda görüntülü haber
toplama ekibi Muhabir-kameramandan oluşur.
• Doğrudan öğretici programların
özelliklerinden biri Aktarılacak bilginin öne çıkmasıdır.
Reklam
Tasarımı;
• Reklam verenin, reklam
kampanyasının oluşturulmasına ve uygulanmasına yol göstermesi amacıyla reklam ajansına
ilettiği; kampanyadan beklentileri ile ilgili bilgileri içeren özet belgeye “Brif”
adı verilir.
• Aşağıdakilerden hangisi Reklamda
kullanılan yapım formatları arasında Öykü, Gösterme/Demonstrasyon, Yaşamdan
Kesit ve Tanıklık yer alır.
• Gösterme/Demonstrasyon çeşitlerinden
biri Dayanıklılık Testidir.
• Reklamda “ne söyleneceğinin”
belirlenmesine “Yaratıcı Strateji” adı verilir.
• Yaratıcı mesajın özellikleri
arasında Devamlılık, Yenilik, Gerçekçilik ve Basitlik yer alır.
• Ürünün “nasıl ve ne zaman
kullanıldığını” yanıtlayan sorular doğrultusunda gerçekleştirilen konumlandırma
yöntemine “Kullanıma Göre Konumlandırma” adı verilir.
• Hedef tüketicilerin demografik özellikleri
arasında Yaş, Cinsiyet, Eğitim ve Gelir yer alır.
• Literatür taraması, reklam araştırma
sürecinde ikincil elden veri toplama tekniğidir.
• AIDA modelinin öğeleri arasında
Dikkat, Arzu, İstek ve Eylem yer alır.
• Reklam ajanslarının sundukları
hizmetin kalitesine göre sınıflandırmasında Tam hizmet ajansı, Butik ajans, Alakart
ajans ve Kurum içi ajans yer alır.
Web
(İnternet) Tasarımı;
• Tasarım, enformasyonun sunum şekil
ve sürecidir cümlesi Tasarımı en doğru şekilde ifade eder.
• Web tasarımının en önemli amacı
Teknik ve estetik yönden sayfa elemanlarının yerleşimini sağlamaktır.
• Görsel mantık olarak tasarımda
objelere odaklanmayı sağlamada Büyükten küçüğe algı, Üstten alta bakış, Soldan
sağa bakış ve Koyudan açığa bakış yararlanılan tasarımlardandır.
• Biçim ve Fonksiyon, web tasarımı
piramidinin tabanını oluştururlar.
• Web sayfaları yapılarından ve
kullanıcı etkileşimlerinden dolayı Statik sayfalar ve dinamik sayfalar olarak sınıflandırılır.
• İllüstrasyon, web tasarımında
tasarımcıların kullandığı araçlardan biridir.
• Az renk içeren karikatür,
grafik ya da çizime dayalı görsellerde kullanılan resim biçimine “GIF” adı verilir.
• Web sitesi tasarlamaya başlamadan
önce HTML, Flash, Javascript gibi kullanılacak dili seçmeye öncelikle karar
vermek gerekir.
• HTML, Flash, ASP ve PHP, web programlama dillerindendir.FutureLifeBox
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder