26 Aralık 2014 Cuma

İletişim Varsa Tasarımda Olacak, Hem de Kendi Ortamıyla “2”

Yazılı, sözlü her türlü mesajlarımızı aktarabileceğimiz iletişim araçlarından daha önceki blog yayınlarımızdan İletişim Varsa Tasarımda Olacak, Hem de Kendi Ortamıyla başlıklı yazımızda bahsetmiş ve bazı maddeler vermiştik. Bu yayınımızda yine Radyo, Televizyon, İnternet ve Reklam alanlarında tasarıma dair küçük maddelerden oluşmaktadır. Şimdilik bu maddelere göz atmak daha sonra her konu başlığı ayrı ayrı ele alındığında yabancılık çekmemek için ufakta olsa fayda sağlayacaktır.

Radyo Yayıncılığı Tasarımı;
 Diğer kitle iletişim araçlarına oranla çeşitli özelliklere sahip olan radyo, dinleyicilerine Bilgiyi, Eğlenceyi, Hayal gücünü etkilemeyi ve Haberi sunar.
 Bir radyo programının hazırlanması ve yayınlanması sırasında Prodüktör ve program yapımcısı, Yayın teknisyeni, Montaj teknisyeni ve Spiker görev alır.
 Prodüktör veya program yapımcısının program hazırlarken yapması gereken davranışlar Programı yararlanılan kaynakların gölgesinde bırakmaması, Disiplinli olması, Sakin olması, Ekibi toparlaması, İnsanların yeteneklerini ve yarattıklarını işleyip, onlara yeni şekiller vermesidir.
 Spikerin özelliklerinden biri Biçim ve içeriğe özen gösterip bilginin inandırıcılığını ortaya koymasıdır.
 Bir radyo programında Röportaj, Dinleyicilerin telefonla programa katılması, Müzik ve Ses efekti kullanılan unsurlar arasında bulunur.
 Yayıncının sorumluluklarından bazıları Dinleyiciye karşı duyulan sorumluluk, Anayasa ve yasalara karşı duyulan sorumluluk, Ulusal çıkarların korunmasına duyulan sorumluluk ve Çalıştığı kuruma ve mesleğe karşı duyulan sorumluluktur.
 Bir radyo metni yazılırken Metinde kakafoniye yol açacak kelimeleri peş peşe sıralamaktan kaçınılmalıdır.
 Röportaj yapan iyi bir konuşmacının özellikleri arasında Konuşacağı konu hakkında çok iyi bilgi sahibi olması, Konuşması için ayrılan zamana saygı duyması, Konuyu dağıtmaması ve sorumluluğunun bilincinde olması, Sorulara doğru, net ve uygun cümlelerle cevap verip röportajı amaç ve içeriğinden saptırmaması yer alır.
 Hazırlanan programı dinleyiciye aktaran sunucu, programı sunarken Önüne konulan metni okumamalı, onu anlatır gibi dinleyiciye sunmalıdır, Biraz rol yapmalı, nutuk atar gibi konuşmamalıdır, Telaffuzu düzgün olmalı, gramer kurallarına dikkat etmelidir ve Soğukkanlılığını kaybetmemeli, doğru ne ise onu yapmalıdır.
 Bir müzik programında dinleyicinin dikkatini çekmek için yapılan sıralama türleri Şarkıları vokalli vokalsiz sıralamasına göre dizmek, Şarkıları kadın vokalli-erkek vokalli sıralamasına göre dizmek, Şarkıları grup vokalli- solo vokalli olarak dizmek ve Şarkıları enstrümantal - orkestral olarak dizmek şeklinde sıralanabilir.

Televizyon Program Tasarımı;
 Bir dizi filmin yapılıp yapılmamasına ilk Senaryo taslağı olan özet okunduktan sonra karar verilir.
 Pembe dizilerin özelliklerinden biri Diyalog (konuşma) ağırlıklı olmasıdır.
 Belgesellerin hedef kitlesini Genel izleyici kitlesi oluşturur.
 Haber-söyleşi programlarına katılan ve görüşlerine başvurulan en önemli kişi Program Konuğudur.
 Çizgi filmleri sevecen yapan ve çok izlenmelerini sağlayan Karakterleridir.
 Televizyon haberciliğinin en önemli özelliği Canlı yayın yapabilmesidir.
 Televizyonda görüntülü haber toplama ekibi Muhabir-kameramandan oluşur.
 Doğrudan öğretici programların özelliklerinden biri Aktarılacak bilginin öne çıkmasıdır.

Reklam Tasarımı;
 Reklam verenin, reklam kampanyasının oluşturulmasına ve uygulanmasına yol göstermesi amacıyla reklam ajansına ilettiği; kampanyadan beklentileri ile ilgili bilgileri içeren özet belgeye “Brif” adı verilir.
 Aşağıdakilerden hangisi Reklamda kullanılan yapım formatları arasında Öykü, Gösterme/Demonstrasyon, Yaşamdan Kesit ve Tanıklık yer alır.
 Gösterme/Demonstrasyon çeşitlerinden biri Dayanıklılık Testidir.
 Reklamda “ne söyleneceğinin” belirlenmesine “Yaratıcı Strateji” adı verilir.
 Yaratıcı mesajın özellikleri arasında Devamlılık, Yenilik, Gerçekçilik ve Basitlik yer alır.
 Ürünün “nasıl ve ne zaman kullanıldığını” yanıtlayan sorular doğrultusunda gerçekleştirilen konumlandırma yöntemine “Kullanıma Göre Konumlandırma” adı verilir.
 Hedef tüketicilerin demografik özellikleri arasında Yaş, Cinsiyet, Eğitim ve Gelir yer alır.
 Literatür taraması, reklam araştırma sürecinde ikincil elden veri toplama tekniğidir.
 AIDA modelinin öğeleri arasında Dikkat, Arzu, İstek ve Eylem yer alır.
 Reklam ajanslarının sundukları hizmetin kalitesine göre sınıflandırmasında Tam hizmet ajansı, Butik ajans, Alakart ajans ve Kurum içi ajans yer alır.

Web (İnternet) Tasarımı;
 Tasarım, enformasyonun sunum şekil ve sürecidir cümlesi Tasarımı en doğru şekilde ifade eder.
 Web tasarımının en önemli amacı Teknik ve estetik yönden sayfa elemanlarının yerleşimini sağlamaktır.
 Görsel mantık olarak tasarımda objelere odaklanmayı sağlamada Büyükten küçüğe algı, Üstten alta bakış, Soldan sağa bakış ve Koyudan açığa bakış yararlanılan tasarımlardandır.
 Biçim ve Fonksiyon, web tasarımı piramidinin tabanını oluştururlar.
 Web sayfaları yapılarından ve kullanıcı etkileşimlerinden dolayı Statik sayfalar ve dinamik sayfalar olarak sınıflandırılır.
 İllüstrasyon, web tasarımında tasarımcıların kullandığı araçlardan biridir.
 Az renk içeren karikatür, grafik ya da çizime dayalı görsellerde kullanılan resim biçimine “GIF” adı verilir.
 Web sitesi tasarlamaya başlamadan önce HTML, Flash, Javascript gibi kullanılacak dili seçmeye öncelikle karar vermek gerekir.
 HTML, Flash, ASP ve PHP, web programlama dillerindendir.

FutureLifeBox



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder