Gazetelerin Yazı ve Fotoğraf olmak üzere iki önemli unsuru vardır. Bizi olay anına götüren ve o pencereden durdurulmuş olaya bakmamızı sağlayan fotoğraf, yazının reklamıdır ve okumayı istekli kılar. Bazen de tek başına haberdir. Gazetelerin vazgeçilmez ögesi, bir belge, haberin inandırıcılığını kuvvetlendiren, olayın doğruluğunun kanıtıdır fotoğraf.
Gerçeği görüntüde aramak aslında çağlar boyunca olan bir durumdu, insan bir şeyi gerçek kılmayı mağara duvarlarına çizdiği resimlerle aramıştır.
Günümüzde basın fotoğrafçılığı toplumların değişimine ve teknolojinin gelişimine uyum göstererek daha etkili olabilmenin uğraşısı içinde olup, doğru haber verme, haber verirken yanıltmamak, kandırmama gerekliliği, objektif olma ilkelerinden ödün vermeme gibi etik boyuta sahip basın fotoğrafçılığı, her meslekte olduğu gibi basın mesleğinde de etik değerlerin korunduğu bir meslektir.
Bağımsız çalışan basın fotoğrafçıları olduğu gibi bir kuruluş bünyesinde çalışanlar da bulunmaktadır. Bu bağlamda basın fotoğrafçısı olmak isteyenlerin yanı sıra basın fotoğrafı konusunda bilgi edinmek isteyenler için de önemli bilgiler içeren birkaç başlık altında bazı maddeler paylaşmak istedik.
Habercilikte
Fotoğrafın Önemi;
• “Fotoğraf, Başlık, Görsel ögeler,
Metin” haber sunum ögelerindendir.
• Haber kavramı “Bilgi sahibi
olma ve bu bilgiyi diğer insanlarla paylaşma isteği ile” ortaya çıkmıştır.
• Kitle iletişim araçlarından “Gazete,
Dergi, Internet, TV” fotoğraftan destek alır.
• “Şöhret, Etki, Yakınlık,
Çatışma” haberin değerini belirleyen ölçütlerdendir.
• Fotoğraflar haber sunumunda
kullanılan ögeler içinde grupların “Görsel ögeler”inde yer alır.
• “Gazeteyi çekici ve ilginç
kılmak, Gazeteyi mümkün olduğunca kolay okunur ve anlaşılır kılmak, Okur için
haberleri sıralandırmak, Gazetede bir tarz (kimlik) oluşturmak ve bunu
gazetenin bütününde sürdürebilmek” fotoğrafın da kullanıldığı gazete tasarımının
işlevlerindendir.
• Basında fotoğraf kullanımının temel nedeni “Gerçeklikle olan benzerliği ve ilişkilendirmesi”dir.
• “Fotoğraf makinesinin objektifi”
basın fotoğrafına gerçeklik ve nesnellik sağlar.
• Fotoğrafların, insanlığın en
saf anlatım biçimi, evrensel dili ve duyarlı aynası olduğunu söyleyen dünyaca ünlü
basın fotoğrafçısı “Sebastiao Salgado”dur.
• Roland Barthes, fotoğrafın yaşanılan
deneyimleri kaydetme özelliğini çalışma, uygulama anlamındaki latince kelime
olan “Studium” ile adlandırır.
Basın
Fotoğrafçılığının Tarihsel Gelişimi;
• Fotoğrafın aslını kaynak alan
ve görüntüyü bir mozaik gibi küçük parçalara ayırarak matbaada basılmaya uygun
duruma getiren baskı tekniği “Halftone” tekniğidir.
• “Duyarkat hızının artması”
pozlama süresini kısaltan teknolojik bir gelişme olmuştur.
• Jacob A. Riis ve Lewis W. Hine’ın
fotoğrafladıkları konu tercihlerindeki ortak yön “Çözülmesini istedikleri
toplumsal sorunları çekmeleri”dir.
• Modern fotojurnalizmin
temellerini Weimar Cumhuriyetinde atan önemli isimler buradan “Çoğu Musevi
olduğundan ve Nazi rejimi baskı yaptığından” bu nedenle ayrılmışlardır.
• İlk ödülünü 1917’de veren ünlü
Pulitzer Ödülleri “1968” yılından beri haber fotoğraflarını da ödüllendirmeye değer
bulmaktadır.
• “Black Star, Magnum, Dephot, Nar”
fotoğraf ajanslarıdır.
• II. Abdülhamid “Servet-i Fünûn”
basın kuruluşuna maddi, manevi arka çıkmıştır.
• Türk foto muhabiri Gökşin
Sipahioğlu’nun kurduğu fotoğraf ajansı “Sipa Press”dir.
• “İnsanlara poz verdirmeden doğal
haber fotoğrafları çekmek” Dr. Erich Salomon’un haber fotoğrafçılığına katkısıdır.
• “Farm Security Administration
(FSA) kapsamındaki fotoğraf projesi” ile fotoğraf toplumsal bir sorunun
çözümüne net bir katkı sağlamıştır.
Basında
Fotoğraf Kullanımı;
• “Fotoğrafların inandırıcılığı
arttırması, Fotoğrafların gazeteyi daha keyifli okutması, Haberlerin gerçekliğinin
kanıtını oluşturması, Okurun dikkatini çekmesi ve okuru yönlendirmesi” basında
fotoğraf kullanımının nedenlerindendir.
• “Resim, Karikatür, Çizim, Baskı”
fotoğraf bulunmadan önceki dönemlerde gazetelerde kullanılan haberi
destekleyici görsel ögelerdendir.
• Dünyada yarım ton baskı tekniğiyle
ilk fotoğraf “1880 New York Daily Graphic” tarih ve gazetede yayımlanmıştır.
• “Makara (roll) filmlerin icadı,
Matbaa teknolojisindeki gelişmeler, Işığa duyarlığı yüksek filmlerin icadı,
Küçük boy fotoğraf makinelerinin icadı” basın fotoğrafçılığının gelişmesini sağlayan
unsurlardandır.
• Gazetelerde en çok kullanılan
görsel öge “Fotoğraf”tır.
• “Başlık ve fotoğraf” okuyucuyu
bir haberi okumaya yönlendiren en önemli iki ögedir.
• “İnanılırlık, Tanımlama, Orada
olma duygusu, Başka şeyler çağrıştırma” fotoğrafın, haberin içeriğine olan katkılarındandır.
• “İlgi ve Görsel düzenleme”,
fotoğrafın gazete sayfasına kattığı görsel unsurlardır.
• “Fotoğraf”, gazete görsel
ögeleri içinde gerçeğine en yakın şekilde yeniden üretilebilir.
• “Yatay bir fotoğraf, Dikey bir
fotoğraf, Bir detay fotoğrafı, Değişik bir bakış açısı” bir tasarımcının basın
fotoğrafçısından isteyebileceği fotoğraflardandır.
Basın
Fotoğrafının Nitelikleri;
• “Basın fotoğrafının bir iletiyi
yaymaya yönelik olması, Basın fotoğrafçılığının iletişim ortamının gazeteler, haber
dergileri ve haber ajansları gibi basılı medya olması, Basın fotoğrafçılığının
sözcükler ve fotoğrafların birleşiminden oluşan bir dil ile iletişim kurması, Basın
fotoğraflarının, iletileri daha etkili hale getiren, yetenekli bir editörün
süzgecinden geçirilerek sunulması” basın fotoğrafının özelliklerindendir.
• “Haberi görselleştirmesi, Olayı
göstermesi, İnanırlığı sağlaması, Dikkat çekiciliği sağlaması” Arthur
Rothstein’a göre basın fotoğrafının temel özelliklerindendir.
• “Gerçekleşen her önemli olayın
öncesinde, sırasında ya da sonrasında mutlaka fotoğrafların çekilmesi” Basın
fotoğraflarının tarihin görsel parçaları olmasının nedenlerinden biridir.
• “Bakış açısı, Kadraj, Görsel
düzenleme, Çekim anı” basın fotoğrafçısının tarafsızlığını koruyamadığı
unsurlardandır.
• “Orada olma” basın fotoğrafında
kesinlikle olması gereken özelliklerdendir.
• “Özel yaşamın gizliliği ve halkın
bilgilenme hakkı” paparazzilerin içinde sıkıştığı ikilemdir.
• “Zaman ve mekan, Yayın
politikasına bağlılık, Tekrar şansının olmaması, Kalabalık çalışma ortamı” basın
fotoğrafının genel sınırlılıklarındandır.
• “Yayın politikasına bağlılık”,
basın fotoğrafçısının bir fotoğrafı siyah-beyaz çekme ve yayımlama isteğinin
nedenlerindendir.
• “Dijital fotoğraf” basın fotoğrafında
tekrar şansı olmaması sorununa getirilen en önemli çözümdür.
• “Zamandan tasarruf, Ekonomik
olması, Anında tekrar şansı yaratması, Banyo işlemlerinin ortadan kalkması” dijital
devrimin basın fotoğrafçılığına sağladığı faydalardandır.
Basın
Fotoğrafı Türleri;
• Basın fotoğrafı türlerinin
belirlenerek üretim sürecinde dikkate alınması “Fotoğraf ekipmanı üreticilerini”
doğrudan olumlu etkiler.
• Üretim süreci açısından yapılan
sınıflandırmaya göre “Sıcak haber, Spor, Magazin, Özel haber” basın fotoğrafı
türlerindendir.
• Sıcak haber fotoğrafı ile
ilgili “Spot haber fotoğrafı olarak da bilinir, Üretilen ve yayınlanan haber
fotoğraflarının çoğunu oluşturur, Yangın, trafik kazası, doğal afet gibi
konuları vardır, En ufak teknik kusuru hoş görmez” ifadeleri söylenebilir.
• “Haber değeri, kamuoyu ilgisi, Etki,
Teknik ve estetik kalite, Haber ile uyum” sıcak haber fotoğrafının en önemli
dört unsurundandır.
• Teknolojik olanaklardan “En kısık
diyafram değeri” spor haberi fotoğrafları için çok önemli değildir. “Teleobjektifler, Hızlı hafıza kartları, Seri çekim hızı, Otomatik
netleme hız ve hassasiyet performansı” gibi bilgilerin önemli olduğu
söylenebilir.
• Bir futbol maçını fotoğraflarken
konunu hareketinin dondurulabilmesi için örtücü hızı en az “1/500 sn.” olmalıdır.
• “İliştirilmiş foto muhabirinin
de gerçekleri aktarabilme şansı vardır, Foto muhabirinden savaşı görüntüleme anında
yayınlanması gereken görüntüleri ayırt etmesi beklenemez, En iyi savaş fotoğrafı
savaşın anlamsızlığını en iyi gösterendir, Okuyucuyu aşırı şiddet içeren savaş
görüntülerine boğmak beklenen kamuoyuna yol açmayabilir, Çelik yelek, miğfer,
gaz maskesi gibi askeri malzemeler
bulundurmak”
savaş ve çatışmaların haber fotoğrafları ile ilgili olarak bilinmesi gereken doğrulardır.
• “Resmi hazırlıklar, bağlantıların
kurulması, izinler, evrak işi, vize vb, Bölgede geçerli olan para birimini öğrenmek,
Sağlıkla ilgili hazırlıkların yapılması, Güvenlikle ilgili hazırlıkların yapılması”
bir savaşı görüntülemeye gitmeden önce hazırlık aşamasında yapılması
gerekenlerdendir.
• “Paparazzi fotoğraflarında kamu
yararı yoktur, Magazin fotoğraflarının ilgi çekiciliği çok önemsenen bir niteliğidir,
Magazin haberciliği suiistimale çok açıktır, Haberin magazinelleşmesi magazin
haberciliğinden başka bir şeydir” magazin haber fotoğrafı konusunda söylenebilecek
doğru birer ifadelerdir.
• “Özel haberde fotoğraf dilinin
ve tekniğinin bütün olanakları çok iyi kullanılmalıdır, Özel haber fotoğrafçısı
ışık, kompozisyon, fotoğraf estetiği konularında çok iyi olmalıdır, Özel haber
fotoğrafçısı iyi bir foto röportajcı olmalıdır, Özel haber ve fotoğrafları muhabirler
ve kurumları için saygınlık kaynağıdır” özel haber fotoğrafları için
söylenebilir.
Basın
Fotoğrafçılığı ve Etik;
• “Etik”, “doğru ve yanlış”
davranışın teorisidir.
• “Hukuk”un cezai yaptırım gücü
vardır.
• Etik “Felsefe” disiplin alanına
aittir.
• Etik karar almanın en zor yanı “Etik
kararların çatışmasıdır”.
• Basın fotoğrafçılığı bakımından
belirli bir nedenle kamunun ilgisini üzerinde toplayan, kamuyu meşgul eden ve
kendileri hakkında bilgi edinme ihtiyacı duyulan kişiler “Kamuya mal olmuş kişilerdir”.
• Hukuk öğretisine göre kişinin
yaşam alanları bakımından “Sır alan/yatak odası” eşleşmesi doğrudur.
• En çok sayıdaki insan
kitlesinin mutluğunu, o kitlenin yararını hedefleyen; toplumun çoğu için iyiliği,
doğru ya da yanlışın ölçüsü kabul eden etik teori “Utilitarizm (faydacılık)”dir.
• Bazı mekânlarda fotoğraf çekmek
izne bağlıdır. Mekânlardan “Hastane koridorları ve bekleme salonları”nda çekim
yaparken izin almanıza gerek yoktur. Ancak “Askeri
bölge, Mahkeme salonu, Doktor muayenehanesi, Ambulansın içi” gibi yerler izin
alınması gereken yerlerdendir.
• Türkiye’de çalışan
gazetecilerin uyması gereken etik ilkeler dikkate alındığında “Gazetecilik,
ahlaka aykırı özel amaç ve çıkarlara alet edilemez, Gazeteci, görevini taşıdığı
sıfatın saygınlığına gölge düşürebilecek yöntem ve tutumlarla yapmaktan sakınır,
Suçlu olduğu yargı kararıyla belirlenmedikçe hiç kimse suçlu ilan edilemez, Şiddet
ve zorbalığı özendirici yayın yapılamaz” ifadeleri söylenebilir.
• “Haberde “kamu yararı” söz konusuysa
ünlü ya da sıradan vatandaş hiç fark etmez izin almadan fotoğraflanabilirler” Basın
fotoğrafçılığı bakımından özel hayata izinsiz olarak böyle bir durumda müdahale
edilebilir.
Basın
Fotoğraf Kuruluşları ve Örnek Fotoğrafçılar;
• “Serbest fotoğrafçılar, Kadrolu
fotoğrafçılar, Fotoğraf ajansları, Kuruluşun fotoğraf arşivi” basın fotoğraf
kaynaklarındandır.
• Dünyada fotoğraf ajanslarının
oluşumu önce “Almanya”da başlamıştır.
• Dünyada fotoğraf ajansları “1920’ler”de
kurulmaya başlamıştır.
• “Black Star, Magnum Photos, AP,
Reuters” dünyanın en
önemli fotoğraf ajanslarındandır.
• “Robert Capa, Henri Cartier-Bresson,
George Rodger, David Seymour” Magnum Photos’un kurucularındandır.
• Magnum’u diğer ajanslardan ayıran
en
önemli özellik “Sahiplerinin fotoğrafçı
üyelerinden oluşması”dır.
• Dünyanın en eski haber kurumu ve ajansı “AP”dir.
• “İhlas Haber Ajansı, Cihan
Haber Ajansı, Anadolu Ajansı, Doğan Haber Ajansı” Türkiye’nin büyük fotoğraf ve
haber ajanslarındandır.
• Lewis Hine’ın bir basın fotoğrafçısı
olarak yarattığı değişim “Fotoğraflarının gücü ile yeni bir yasa çıkarılmasını
sağlamış” olmasıdır.
• Associated Press’te çalıştığı
dönemde Pulitzer ödülü almaya hak kazanan ilk Türk foto muhabiri “Murad Sezer”dir.
Basın
Fotoğrafçılığında Yeni Yönelimler;
• “Televizyon ve sinema” foto
muhabirliğinin geleceğinin ve işlevselliğinin endişeyle sorgulanmasına neden olmuştur.
• Telefoto cihazıyla haber fotoğrafı
aktarımı ilk kez “1935” yılında gerçekleşmiştir.
• Haber fotoğrafı üretim ve
tüketim süreçlerine internetin etkisi bağlamında “Süreci hızlandırmıştır, Süreci
kolaylaştırmıştır, Fotoğraf kaynaklarına ulaşımı kolaylaştırmıştır, Çalışanlar
arasındaki haberleşmeye katkı sağlamıştır” ifadeleri söylenebilir.
• Sayısal fotoğraf teknolojisinin
haber fotoğrafçılığına etkisi açısından “Fotoğraflar internetten iletilebilmeye
başlanmıştır, Fotoğrafların görüntü kalitesi artmıştır, Fotoğrafların arşivlenmesi
kolaylaşmıştır, Fotoğrafların üretimi hızlanmıştır” ifadeleri söylenebilir.
• Gelişen teknoloji “Foto
muhabirleri ses ve video kaydetmeye başlamıştır, Foto muhabirlerinin aralarındaki
rekabet azalmıştır, Foto muhabirleri internetten kendi işlerini
pazarlayabilmektedir, Renk düzeltme filtrelerine gerek kalmamıştır” tüm bunlara
neden olmuştur.
• “Profesyonel makine gibi tepki
çekmemesi, Kolay taşınmaları, Direk internet erişimleri, Farklı anlatım tarzlarına
olanak sağlamaları” akıllı cep telefonlarının haber fotoğrafı üretim aracı
olmalarının nedenlerindendir.
• “En zor koşullardan görüntü
gönderebilirler” yurttaş foto muhabirlerinin niteliklerindendir.
• “Bir kısmı görüntülerini
internette kendileri yayımlar” yurttaş foto muhabirliği ile ilgili doğru bir
ifadedir.
• “Medya kuruluşlarının bütçe
kesintileri, Medya kuruluşlarının kendi fotoğrafçılarının proje tekliflerini çoğunlukla
pahalı bulmaları, Medya kuruluşlarının serbest fotoğrafçıların bitmemiş projelerine
destek vermeyip bitmiş proje satın almak istemeleri, Yoğun çalışma temposu” bir
foto muhabirinin proje üretmesinin önündeki engellerdendir.
• “Portre, reklam, tanıtım fotoğrafçılığı
gibi işlerden gelir elde etmek, Sivil toplum örgütlerinin desteğini almak, İnternet
üzerinden bağış toplamak, Stok fotoğraf üreterek gelir elde etmek” fotoğraf
projelerine yeni mali destek fırsatlarındandır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder