Konumuzu
nasıl seçeceğimize gelmeden önce diyelim ki konumuz hazır, yani kafamızda illaki bir şeyler var ama nasıl yazacağız?
“Ayşegül
Cem’i seviyordu ama bir türlü evlenemiyorlardı...” diye başlasak...
Ben
de hiç
heyecan uyandırmadı bu cümle... Yapımcıya böyle bir
cümle ile başlayan bir proje götürdüğünüzde ikinci satırı bile okumaz. Çünkü onun da kafasında bir film canlandıramadık... “Müslüman olan Ayşegül Cem Mişel’in Yahudi
olmasını sorun etmiyordu ama sevdiği erkeğin yaşlı teyzesi bu evliliğe asla
müsaade etmeyecekti." diye yazdığımızda bir merak unsuru belirdi beynimizde
değil mi?
O
halde GENEL SİNOPSİS, yani genel öykü yazmanın kurallarını bilmemiz ve bu kurallara göre yazmamız gerekir...
O halde yazmak için kolları sıvayalım...
Öncelikle sinema film öykümüzü yazarken bir anlatım biçimimiz olmalı...
1)Açıklayıcı
Anlatım
2)Öyküleyici
Anlatım (Hikaye Etme)
3)Betimleyici
Anlatım (Tasvir Etme)
4)Tartışmacı
Anlatım
Biz
bu anlatımlardan "Öyküleyici Anlatımı" esas alacağız.
ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM;
Bu anlatımda amaç;
CANLANDIRMA: olayı okuyucunun gözü önünde canlandırmak, anlatmak istenileni bir
olay içerisinde vermektir. Öyküleme, tasarlanan ya da yaşanan bir olayın
anlatımıdır. Roman, hikaye ve masalların anlatımı öyküleyici anlatım
biçimindedir.
“Genç
adam sigarasını içmek için kahveye girdi” cümlesini öykü içinde nasıl
anlatırız?
“Ağır
adımlarla kahveye girdi genç adam. Olanları düşündü bir süre. Otursam mı
oturmasam mı diye bir tereddüt geçirdi. Sonra oturdu bir köşeye
isteksiz. Babadan kalma tütün tabakasını çıkardı, kalınca bir sigara sardı. Öyle
dalmıştı ki masasına konan çay bardağının sesi bile dikkatini çekmemişti.”
Öyküleme
Öyküleme olaya bağlı bir anlatım biçimidir. Bu anlatım tekniğinde olay bir akış içerisinde anlatılır.
Olay, belli bir yerde ve zaman diliminde kişi ya da kişilerin yaptıklarıdır. Kısaca "Varlıkların hareket halinde anlatılmasına olay denir." biçiminde bir tanım da geliştirilebilir. Öyküleyici anlatım tekniğinde "olay" denilince olağanüstü bir olay olması gerekmez. Olay için gerekli olan öğeler vardır; bunlar yer, zaman, kişi ya da kişilerdir.
Bir parçada öyküleyici anlatımdan söz edilebilmesi için olayların akışından oluşan olay halkası olması gerekir. Olaylar birbirine bağlantılı olarak, birbirini izler biçimde bir dizi halinde anlatılır.
"Bahçe kapısının önünde iki adam kavga eder gibi konuşuyorlardı." şeklindeki bir cümle öyküleme tarzı için yeterli değildir.
"Uzun boylu olanı sağ elini havaya kaldırarak bağırmaya başladı. Karşısındaki adam, kendisinden hiç beklenmeyecek bir çeviklikle bağıran adamı itip yere düşürdü." cümleleri ile paragraf sürdürülürse öyküleme tekniğinden söz edilebilir.
Öyküleme için anahtar kavram "kamera"dır. Birbirine bağlı, birbirini izleyen eylemler ancak kamera ile saptanabilir. Kısacası öyküleme tekniğinde eylemlerin devam etmesi, sürmesi (olay halkası) söz konusudur.
Sabahleyin erkenden hazırlanıp evden çıktı. Ağır ağır yürüyerek otobüs durağına geldi. Durağın çok kalabalık olduğunu görünce biraz durup ne yapacağını düşündü. Aniden geriye dönüp istasyona doğru yürümeye başladı. Sanki altmış yaşında değil de on sekiz yaşında bir delikanlı gibi hızlı adımlarla yürüyordu şimdi.
Bu kısa parçada birbirine bağlı eylem dizisi vardır. Burada anlatılanları tek fotoğraf karesine alıp anlatmak mümkün değildir.
"Camın dış tarafında uzun boylu, esmer yüzlü tığ gibi bir delikanlı belirdi. Gölge gibi kaydı, gözlerini çevirip Şeref Bey'in olduğu tarafa şöyle bir baktı. Sonra iki adım ötedeki kapıdan kahveye girdi. Orada biraz durakladı. Gözleri avukatın üzerinde idi. Büyülenmiş gibi ona doğru yürüdü. Muamele memurunun arkasında durdu. Onu camın öte tarafından baktığı andan beri gözleriyle takip eden avukat çoktan ayakta idi. Fakat yüzüne doğru kaldırmaya hazırlandığı dirseğini kullanmaya vakit kalmadan o sakin delikanlı, kendisinden hiç beklenmeyen bir atiklikle muamele memurunu kenara itti ve Şeref Bey'in suratına "şırak" diye bir tokat indirdi. Sonra geriye döndü, hiçbir şey olmamış gibi dışarı çıktı."
Parçadaki olay oldukça yalın; Bir genç birine bir tokat patlatıyor. Tokat atma, eylemlerin son halkasını oluşturuyor. Gencin tokat atmadan önce yaptıkları adım adım anlatılıyor ve daha sonra bitiş sahnesi yer alıyor.
Öyküleme olaya bağlı bir anlatım biçimidir. Bu anlatım tekniğinde olay bir akış içerisinde anlatılır.
Olay, belli bir yerde ve zaman diliminde kişi ya da kişilerin yaptıklarıdır. Kısaca "Varlıkların hareket halinde anlatılmasına olay denir." biçiminde bir tanım da geliştirilebilir. Öyküleyici anlatım tekniğinde "olay" denilince olağanüstü bir olay olması gerekmez. Olay için gerekli olan öğeler vardır; bunlar yer, zaman, kişi ya da kişilerdir.
Bir parçada öyküleyici anlatımdan söz edilebilmesi için olayların akışından oluşan olay halkası olması gerekir. Olaylar birbirine bağlantılı olarak, birbirini izler biçimde bir dizi halinde anlatılır.
"Bahçe kapısının önünde iki adam kavga eder gibi konuşuyorlardı." şeklindeki bir cümle öyküleme tarzı için yeterli değildir.
"Uzun boylu olanı sağ elini havaya kaldırarak bağırmaya başladı. Karşısındaki adam, kendisinden hiç beklenmeyecek bir çeviklikle bağıran adamı itip yere düşürdü." cümleleri ile paragraf sürdürülürse öyküleme tekniğinden söz edilebilir.
Öyküleme için anahtar kavram "kamera"dır. Birbirine bağlı, birbirini izleyen eylemler ancak kamera ile saptanabilir. Kısacası öyküleme tekniğinde eylemlerin devam etmesi, sürmesi (olay halkası) söz konusudur.
Sabahleyin erkenden hazırlanıp evden çıktı. Ağır ağır yürüyerek otobüs durağına geldi. Durağın çok kalabalık olduğunu görünce biraz durup ne yapacağını düşündü. Aniden geriye dönüp istasyona doğru yürümeye başladı. Sanki altmış yaşında değil de on sekiz yaşında bir delikanlı gibi hızlı adımlarla yürüyordu şimdi.
Bu kısa parçada birbirine bağlı eylem dizisi vardır. Burada anlatılanları tek fotoğraf karesine alıp anlatmak mümkün değildir.
"Camın dış tarafında uzun boylu, esmer yüzlü tığ gibi bir delikanlı belirdi. Gölge gibi kaydı, gözlerini çevirip Şeref Bey'in olduğu tarafa şöyle bir baktı. Sonra iki adım ötedeki kapıdan kahveye girdi. Orada biraz durakladı. Gözleri avukatın üzerinde idi. Büyülenmiş gibi ona doğru yürüdü. Muamele memurunun arkasında durdu. Onu camın öte tarafından baktığı andan beri gözleriyle takip eden avukat çoktan ayakta idi. Fakat yüzüne doğru kaldırmaya hazırlandığı dirseğini kullanmaya vakit kalmadan o sakin delikanlı, kendisinden hiç beklenmeyen bir atiklikle muamele memurunu kenara itti ve Şeref Bey'in suratına "şırak" diye bir tokat indirdi. Sonra geriye döndü, hiçbir şey olmamış gibi dışarı çıktı."
Parçadaki olay oldukça yalın; Bir genç birine bir tokat patlatıyor. Tokat atma, eylemlerin son halkasını oluşturuyor. Gencin tokat atmadan önce yaptıkları adım adım anlatılıyor ve daha sonra bitiş sahnesi yer alıyor.
ÖRNEK SORU:
Yirmi yaşından fazla göstermeyen bir genç, çadırın önünde yan yatırılmış el
arabasının üstüne oturmuş saz çalıyordu. Fenerin aydınlattığı alnı, ter
damlalarıyla kaplıydı. Sazının sapı, şaşırtıcı bir süratle aşağı yukarı kayan
parmaklarının altında bir canlı gibi titriyordu. Tellere vuran sağ eli, küçük
fakat kendinden emin hareketler yapıyordu. Gencin eli, sazın gövdesine
yaklaştıkça insan, saz ile el arasında gizli fakat çok anlamlı bir konuşma olduğunu
sanıyordu.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?
A) Betimleme B) Tartışma C) Açıklama
D) Öyküleme E) Karşılaştırma (1995/ÖYS)
ÇÖZÜM:
Betimleme ile öykülemenin farkının en iyi ortaya konduğu bir soru karşısındayız. Parçanın daha ilk cümlesi bir olay anlatımı ile başlıyor. Ancak paragrafın sonraki cümlelerinde bu olayı sürdüren başka bir olay yok. Yani öyküleme için gerekli olan bir olay akışı ya da olay halkası yer almıyor. Bir genç saz çalıyor. İlk cümleden sonraki cümlelerden gencin saz çalışı ve saz çalan genç adam ayrıntılı biçimde betimleniyor. "Elinin hareketleri, alnının ter damlalarıyla kaplı olması" betimlemeye ilişkin ayrıntılardır. Bu parçanın anlatımında betimleme tekniği ağır basmaktadır.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?
A) Betimleme B) Tartışma C) Açıklama
D) Öyküleme E) Karşılaştırma (1995/ÖYS)
ÇÖZÜM:
Betimleme ile öykülemenin farkının en iyi ortaya konduğu bir soru karşısındayız. Parçanın daha ilk cümlesi bir olay anlatımı ile başlıyor. Ancak paragrafın sonraki cümlelerinde bu olayı sürdüren başka bir olay yok. Yani öyküleme için gerekli olan bir olay akışı ya da olay halkası yer almıyor. Bir genç saz çalıyor. İlk cümleden sonraki cümlelerden gencin saz çalışı ve saz çalan genç adam ayrıntılı biçimde betimleniyor. "Elinin hareketleri, alnının ter damlalarıyla kaplı olması" betimlemeye ilişkin ayrıntılardır. Bu parçanın anlatımında betimleme tekniği ağır basmaktadır.
(Cevap A) Betimleme)
Öyküleme,
üç temel ögeden oluşur.
Bunlar; Olay, Kişiler, Yer ve Zamandır.
Bunlar; Olay, Kişiler, Yer ve Zamandır.
Bu
ögeler aşağıdaki bölümlerde geçer;
a) Serim (Giriş): Anlatılacak olayın ortaya
konulduğu bölümdür. Yazar, okuyucuya, neyi anlatacağını bu bölümde sezdirir.
Gerekirse, öyküyü yönlendirecek ögelerden kimileri (kişilerin tanıtılması, olay
zamanının belirtilmesi vb.) de bu bölümde sergilenebilinir. Düğüm ve giderek
çözüm, bu bölüm üzerine kurulur. Düğüm bölümüne göre kısa olur.
b) Düğüm (Gelişme): Bu bölümde, serimde ortaya
konan olay açılır, geliştirilir. Olayın gelişmesine koşut olarak okuyucunun merakı da
artar, yoğunlaşır. Okuyucu, sonucun ne olacağı üzerinde düşünmeye başlar. İşte,
okuyucuyu meraklandıran, belli bir gerilime ulaştıran bu bölüme düğüm diyoruz.
Düğüm, öykünün en geniş bölümüdür.
c) Çözüm (Sonuç): Düğüm bölümündeki merakı,
gerilimin ortadan kalktığı, olayın sona erdiği bölümdür. Çözümde, serim gibi
kısa
olur.
Şimdi
anlatım biçimimizin öyküleyici anlatım
olduğunu (yani canlandırma ve kamerayı
esas alarak yazacağımızı) öğrendik
peki öyküleme anlatımın
teknikleri nelerdir?
ANLATIM TEKNİKLERİ
Öykümüzün izleyici tarafından benimsenmesi için, onu iyi öykülemek / anlatmak
zorundayız. Öykülemenin ise bazı teknikleri vardır.
Hazırlık / Hazırlama Tekniği
Bir filmi iyi kılan unsurlardan bir tanesi de filmin bizi meydana gelen
olaylara hazırlamasıdır. Buna "İPUCU" teknikleri diyebiliriz. Adı üzerinde, hazırlık dediğimiz şey olmasaydı, filmde olup bitenin sadece gerilimi arttırmak
için konulduğundan şikayet ederdik. Yani öykünün aslında insan elinden çıkma
olduğunu anlardık.
Örneğin; Katilin saldırısından kaçan kahramanın arabası, tam da katili ekeceği bir sırada arızalanır. Film içerisinde değişik benzincilerde mola veren sürücümüze, arabanın radyatöründe bir sorun olduğu ve yakında yolda kalabileceği bir kaç kez hatırlatılmamış olsaydı, şöyle derdik; "Çok saçma!". Oysa hissettirilmeyen bu hazırlık sonrasında beklenen arızalanma gerçekleşince, öykü yazarını sahte bir gerilim yaratmakla suçlamak yerine, radyatörü ihmal eden kahramanı suçlarız. Öte yandan da onun için endişeleniriz. Basit bir hazırlık arızalanmayı kabul edilir kılmış, kahramanla özdeşleşmemizi güçlendirmiştir.
Örneğin; Katilin saldırısından kaçan kahramanın arabası, tam da katili ekeceği bir sırada arızalanır. Film içerisinde değişik benzincilerde mola veren sürücümüze, arabanın radyatöründe bir sorun olduğu ve yakında yolda kalabileceği bir kaç kez hatırlatılmamış olsaydı, şöyle derdik; "Çok saçma!". Oysa hissettirilmeyen bu hazırlık sonrasında beklenen arızalanma gerçekleşince, öykü yazarını sahte bir gerilim yaratmakla suçlamak yerine, radyatörü ihmal eden kahramanı suçlarız. Öte yandan da onun için endişeleniriz. Basit bir hazırlık arızalanmayı kabul edilir kılmış, kahramanla özdeşleşmemizi güçlendirmiştir.
Öykümüzün doruk noktasında, Polis olan kahraman kendisini öldürmek isteyen seri katil ile karşılaşır. Ancak polis tüfeğiyle nişan aldığı sırada ve ateş etmek üzereyken onu bir titreme kaplar. Kahramanımızın seri katili vuramayabileceği ihtimali belirir. Eğer bu titreme durumu hazırlanmamış olsaydı şöyle deyip gülerdik herhalde; "Çok saçma! Adamın titreyeceği tuttu, iyi mi". Oysa öykünün başlarında bu duruma hazırlanmıştık. Polis bir geyiği vuracağı sırada heyecanlanır, titremeye başlar ve ıskalar. O yüzden de izleyici doruk noktada titreme olayı gerçekleştiğinde 'Çok saçma' demek yerine, 'Aman Allah'ım, titreme ve kendine gel, vur şu seri katili” demektedir. Titremesini doğal kabul ettiğimiz gibi, olayı bu haliyle kabullenişimiz, doruk noktayı gerçek anlamda bir doruk nokta yapar.
Hazırlık yapmada önemli bir nokta var. Bazen seyirci bir olaya hazırlandığını sezebilir. Yani filmin başlarında gördüğü bir olayın bir kaç adım ötesini görebilir. Dolayısıyla hazırlık yaptığınızı da çok çaktırmamanız gerekiyor. Ya da şöyle diyelim, önceden sezdirme, sizin inisiyatifinizde olmalı. İzleyicinin sezmesine siz izin vermiş olun. Yani izleyici kendini çok zeki zannettiğinde, buna aslında siz izin vermiş olun.
Bir özlü sözde dendiği
gibi; "Kendini zeki zanneden her izleyicinin arkasında, daha zeki bir senarist
vardır". İzleyici, "olaylar tam düşündüğüm gibi çıktı" diye kendiyle
övünürken, onun arkasında oturan siz sayın senaristler de şöyle diyeceksiniz;
"Hayır, aslında siz, sayın izleyiciler, tam düşündüğüm
gibi çıktınız".
Hazırlık yapma tekniğinin kullanımıyla, senarist, olayları mümkün olandan muhtemele, hatta muhtemel olandan kaçınılmaz olana doğru sıralar. Bu teknik bizi belli aksiyonlara, olaylara ya da özel bir nesnenin ya da kişinin kullanımına hazırlar. Bunların kullanımı daha sonra gerçekleştiğinde rastlantı olarak görülmezler. İlgisiz görünen olaylar bile bizi bilinçli olarak sonraki gelişmelere hazırlamış olur. Hazırlık olmasa, olay gerçekleştiğinde "Bu da nereden çıktı?" derdik ve ilgimiz dağılırdı.
Hazırlık yapma tekniğinin kullanımıyla, senarist, olayları mümkün olandan muhtemele, hatta muhtemel olandan kaçınılmaz olana doğru sıralar. Bu teknik bizi belli aksiyonlara, olaylara ya da özel bir nesnenin ya da kişinin kullanımına hazırlar. Bunların kullanımı daha sonra gerçekleştiğinde rastlantı olarak görülmezler. İlgisiz görünen olaylar bile bizi bilinçli olarak sonraki gelişmelere hazırlamış olur. Hazırlık olmasa, olay gerçekleştiğinde "Bu da nereden çıktı?" derdik ve ilgimiz dağılırdı.
İki tür hazırlıktan söz edilebilir;
1- Önceden Sezdirme Tekniği
2- Tohum Atma Tekniği
Önceden Sezdirme Tekniği;
Bu öykü akışında önceden sezdirme örneğin karakterimizin bir bakışı, aşk ya da cinayeti sezdirebilir. Sinematek de şöyle bir örnek vermişlerdi;
Dressed to Kill filminde, kadın asansörde öldürülmeden önce, başına bir şeyin geleceği ve onu birinin takip ettiği bir kaç kez sezdirilir. Binaya girerken tanıdık birisini görür gibi olur, çıkarken de ona önce bir kız tuhaf tuhaf bakar, sonra kırmızı ışıklar gösterilir, sonra asansör kapısına yönelen ve onu izleyen bir şahsın var olduğu kanısı uyandırılır vs. Bir de gıcık bir müzik vardır. Bir şeylerin yolunda gitmediğini düşünürüz…
Tohum Atma Tekniği;
Bu yöntemle daha sonra etkinleştirilecek bir nesne, kişi ya da bilgi bize önceden tanıtılır. Beşinci Sahnede bir araba kullanmak istiyorsanız, onu ikinci sahnede bir şekilde gösterin".
Örnek; Thelma ve Louise'in 1. sahnesinde bize bir tabanca gösterilir, 3. sahnede ise kullanılır. Bu yapılmasaydı, "silahı nereden buldu?" diye soracaktık.
Örnek; Dressed to Kill'in ilk sahnesinde traş olan adamın elinde ustura vardır. 3. sahnede bu adamın karısı öldürülürken de bir ustura kullanılır.
Bunlar dışında bir kaç örnek daha verilebilir;
Kuşlar / The
Birds filminde kahraman ve yakınları evlerindeyken bacadan giren bir serçe
sürüsünün saldırısına uğrarlar. Olayı atlattıktan sonra, kahramanın annesi,
evdeki bütün tabakların kırılmış olduğunu fark eder. Ertesi gün komşusuna
uğradığında kapının açık olduğunu fark eder. Evin içlerine doğru ilerlediğinde
yerde tabak kırıkları görür... Sizce ne olmuş acaba? Komşu sirtaki mi
yapmış?
Bu Hazırlık,
sonraki gelişmeleri inanılır kılan tohumları atan ya da olayları önceden
sezdiren bir tekniktir. Atılan tohum rastlantısal görünebilir, ancak bizi
sonraki bir aşamaya hazırlar.
Şunu unutmayalım; Filmlerdeki sürprizler, filmin olasılıklar dokusu zedelenmedikçe heyecanlı olabilir. Gerçekleşen olay beklediğimizden farklı yönde gerçekleşse de, inanılması güç olmamalıdır. Yani filmin dünyası içerisinde mantıklı ve olanaklı görünmelidir.
Şunu unutmayalım; Filmlerdeki sürprizler, filmin olasılıklar dokusu zedelenmedikçe heyecanlı olabilir. Gerçekleşen olay beklediğimizden farklı yönde gerçekleşse de, inanılması güç olmamalıdır. Yani filmin dünyası içerisinde mantıklı ve olanaklı görünmelidir.
Bir örnek; 28. Yüzyılda geçen bir filmdeki olayların tümü aslında
gerçek dışıdır. Yani ışın kılıçları, uzay gemileri, tuhaf yaratıklar ve
gezegenler... Ama bu filmsel dünyayı izleyici yine de kabul eder. Ne var ki,
olaylar, kimsenin ne olacağını bilemeyeceği 28. Yüzyılda geçiyor diye, senarist
olarak kafamıza göre takılamayız.
Tıpkı Düello'daki
araba gibi, 28. Yüzyıldaki bir uzay gemisi arızalanacaksa bunu da hazırlamak
zorundayız. Bunu yapmadığımız takdirde aslında tümüyle saçma / hayal ürünü olan bir
bilim kurgu dünyasını gerçek olarak kabul etmiş olan izleyici, o sahne için
şöyle diyecek; "Çok saçma! Uzay gemisinin bozulacağı tuttu, iyi mi?"
İzleyicinin anlatı ile ilişkisi işte böyle bir şey! Adama hayal bile edemeyeceği dünyaları verirsiniz, o ise "bunun ozon tabakası delik, şununla değiştirmek istiyorum" der.
İzleyicinin anlatı ile ilişkisi işte böyle bir şey! Adama hayal bile edemeyeceği dünyaları verirsiniz, o ise "bunun ozon tabakası delik, şununla değiştirmek istiyorum" der.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder