Günlük hayatta çeşitli biçimlerde karşımıza çıkmakta
olan reklamcılık, piyasa ekonomisinin en önemli ve vazgeçilmez unsuru olmuştur.
Hatta günümüz yaşam tarzının ve toplumsal yapısının yalnızlaştırdığı bireyler, bu yalnızlıklarını tüketerek aşmaya çalışmaktadır. Toplumsal yapı ve kültürel özelliklerimize
reklamla bir örnek vermemiz gerekirse;
Ülker Cola
Turka'nın bir reklamında, Cola Turka içtikten sonra Türk kültürüne ait özellikleri taşımaya başlayan Amerikalı bir kovboyun, barda kendi içtiği kahvenin hesabını ödemek isteyen arkadaşına "Bendensin" demesi, Türk kültüründeki ikram geleneğini yansıtır.
Latince kökenli “çağırmak” anlamına gelen
“Reklam” sözcüğünün “Malların, hizmetlerin veya insan faaliyetlerinin herhangi bir yönü ile ilgili mesajların veya enformasyonun sağlanması”
olarak tanımlanan reklam olgusunun
birçok tanımı bulunmaktadır.
İşletmelerin pazarlama amaçlarına ulaşmak için yararlandıkları iletişim
karması unsurlarından yalnızca birisi, en görünen bileşeni olarak
işletmenin belirlediği pazarlama stratejisi doğrultusunda saptanan pazarlama hedeflerine
ulaşmak için koordineli bir şekilde çalışır.
Reklam olgusu
içinde; Analiz, hangi medya ile hedef kitleye en etkin biçimde seslenildiği, yaratıcılık
(creativite) ise, ürün imajının çeşitli görsel ve işitsel unsurlar kullanılarak
aktarılmasını ifade eder.
Reklam, üretici-tüketici etkileşimini
sağlamakta, bünyesinde barındırdığı rasyonel ve duygusal öğelerle üreticinin
hedeflerine ulaşması yönünde çaba göstermekte,
amacına ulaşmak noktasında oluşturulan ana fikri, hayal gücü kullanarak
yepyeni bir solukla ve iknanın da
gücünden yararlanarak yeniden sunmaktadır.
Reklam sadece satış amaçlı değildir. Ülke tanıtımı, sigaranın zararlarına
yönelik olarak halkı bilinçlendirmek, trafik kurallarına uyulmasını sağlamak, eğitim
seferberliği gibi toplumsal faydayı en üst seviyeye çıkarmayı amaçlayan konularda da kâr amacı gütmeyen kurum ve kuruluşlar tarafından kamuda istendik davranış geliştirmek üzere reklamcılık faaliyeti
yürütülmektedir.
Reklamcılık anlayışı, hem değişen tüketiciden etkilenmekte hem de tüketicinin davranış kalıpları üzerinde etkili olmaktadır.
Çağdaş reklamcılık anlayışında Tanıtımı yapılan ürüne dönük
olarak bireyde davranış değişikliği geliştirilmeye çalışılır. Birey satın
almaya zorlanmaz, ikna edilir.
Reklam, özellikle günümüz koşullarındaki keskin rekabete dayalı olarak hem diğer rakip ürün ve hizmetlerle hem de toplumsal alışkanlıklarla rekabete girer. Mevcut alışkanlıklardan yararlanmanın yanı sıra bireyin yaşamında
da yeni alışkanlıklar kazandırabilmelidir.
İkna Ediciliği Belirleyen Unsurlar
Arasında Yer Alan Maddeleri Şu Şekilde Sıralayabiliriz;
1.Bilişsel Unsurlar;
Prestij, saygınlık da denilebilir,
Uzmanlık,
Güvenilirlik,
2.Duygusal Unsurlar;
Fiziksel Çekicilik,
Sevilme,
Benzerlik,
3.Demografik Değişkenler
Yaş
Cinsiyet
Eğitim Durumu
Medeni Durum
Meslek
Gelir
4.Psikolojik Değişkenler
Kişilik
Algılama ve Öğrenme
Güdülenme
Tutumlar
Bilişsel Boyut
Duygusal Boyut
Davranışsal Boyut
5.Sosyo-Kültürel Değişkenler
Fiziksel ve Sosyal Çevre
Kültür
Gelenek ve Görenekler
Din ve İnançlar
Dil
Aile
Sosyal Sınıflar
Değerler ve Normlar
Referans Grubu
Sosyal Sınıf
Reklam sürecinde özellikle keskinleşen rekabet ortamında bir kimlik unsuru
olarak ön plana çıkan, reklamla iletişim
sürecinin önemli bir unsurunu oluşturan “marka” da “Benzer ürünleri ya da hizmetleri,
başkalarının ürün ya da hizmetlerinden ayırt etmek üzere kullanılan ya da belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan ayırt edici işarettir”
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder